Statisk friksjon i framgaffelen - *løst*

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Statisk friksjon i framgaffelen - *løst*

Post by Muffinman »

Holder på å sette sammen min `00 Fireblade etter å ha skiftet styrelager pluss diverse. Etter at jeg hadde montert framgaffel og forhjul senket jeg fronten ned på bakken igjen, og oppdaget at det er en viss statisk friksjon som må overvinnes i framgaffelen før den får gli fritt. Sykkelen har stått i tre uker nå, og dette må sannsynligvis ha oppstått i den perioden. Eller i det minste forverret seg kraftig siden jeg ikke merket noe til dette tidligere.

Sykkelen er gått knappe 70.000 km. Tenkte å bytte gaffeloljen samt prøve med silikonspray på tetningene for å se om disse kan mykes opp noe. Noen som har tro på at dette kan hjelpe? Andre ting jeg kan prøve for å løse problemet? Jeg har jo ikke lyst å rive fronten igjen allerede...
:roll:
Last edited by Muffinman on 06 Nov 2006 22:22, edited 1 time in total.
adoniz

Post by adoniz »

høres ut som om du har dradd skjev gaffelbena når du satte på hjulet igjen.

Har denne sykkelen innfesting på den ene sida, og stramming på selve akslinge på den andre?
Muffinman

Post by Muffinman »

På bolten er det gaffelbein > shim > hjul > shim > gaffelbein. Hodet på bolten er innfelt i gaffelbeinet, og mutteren går innvendig i bolten. Gaffelbeina er splittet slik at de fungerer som klemmer som strammes rundt hjulbolten med to mindre bolter på hver side.

Har vel montert en del framhjul på forskjellige sykler siden 1990 med 110-115.000 km på to hjul. Har tatt hjulene av/på selv i forbindelse med alle dekkskift, hjullagerbytte og annet vedlikehold på Guzzi V65C, XJ900F, CBR1000F, R6 og nå denne. Har aldri vært borti å dra gaffelbeina skjeve, men jeg skal ikke være så kjepphøy at jeg utelukker det. Kanskje det kan være en ide å dra mutteren sånn passe inntil for så å tighte klemmene? Så settes mutteren skikkelig til etter at disse er strammet.

Fant noe på fireblades.org:

http://www.fireblades.org/forums/honda- ... stion.html

Tenker jeg prøver å løse hjulet og montere på nytt, deretter tar jeg silikonsprayen på de ytre ringene samt skifter gaffeloljen. Greit å få byttet uansett siden jeg kjøpte peden i sommer og det er uvisst når dette var gjort sist.
:)

EDIT: Slenger opp et bilde:

Image

Regner med at ZX7`en din har samme type innfesting, Adoniz ;)
adoniz

Post by adoniz »

Muffinman wrote:Kanskje det kan være en ide å dra mutteren sånn passe inntil for så å tighte klemmene? Så settes mutteren skikkelig til etter at disse er strammet.
De fleste sykkler har vel noe i denne gata, men du skal egentlig dra til mutteren, sette ned sykkelen og presse ned styret 3-4-5 ganger, sånn at bolten sentrerer seg mellom gafflene. (uten spenn) Klemmene skal settes til først etter at det er gjort. Har vært borti at folk har dratt skjev gafflene sine pga det før,. Ikke bestandig så heldig utfall heller.

Hvis bolten ikke er i "senter" så drar du nemmlig skjelv gaffelen. Se for deg at bolten er for langt ut(ikke lett og forklare dette menneh...), da blir gaffelbenet dratt med. .
Muffinman

Post by Muffinman »

Godt nok forklart for meg :) Har jo selvfølgelig dratt til bolt/mutter før klemmene er festet, men takk uansett. Skal prøve å montere på nytt, fronten hang nemlig oppe når jeg skrudde dette sammen. Har en flaske med Motul gaffelolje stående på bordet foran meg som skal til pers i samme slengen.
8)
Muffinman

Post by Muffinman »

Har montert forhjulet på nytt igjen, men det var riktig montert. Dermed mistenker jeg gamle tetninger i fin kombinasjon med gammel olje. Oljeskift er neste tiltak.
Muffinman

Post by Muffinman »

Stygg bumping her, men en løsning fortjener vel en...

Byttet gaffeloljen, og det tipper jeg ikke har vært gjort før. Intervallet er vel 24.000 tror jeg, og sykkelen er gått vel 69.000. Skikkelig gurba som rant ut.

Og den gode nyheten er at gaffelen ble som ny.
:)
adoniz

Post by adoniz »

jaha? Det var godt å høre at det løste seg da. :D Var den blitt tjukk eller?

Tipper du får en sykkel som er bedre og håndtere til sommeren også da..
Muffinman

Post by Muffinman »

Ikke så veldig tjukk, men veldig sort og forurenset.

Nytt framdekk og styrelager vil også hjelpe på "nysykkelfølelsen" til sommeren tenker jeg.
:D
KØLLA

Post by KØLLA »

Da vil det nok sekkert bli kjækt å kjør på innersia me nye lager å greier.
Heia pekailln
adoniz

Post by adoniz »

Muffinman wrote:Ikke så veldig tjukk, men veldig sort og forurenset.

Nytt framdekk og styrelager vil også hjelpe på "nysykkelfølelsen" til sommeren tenker jeg.
:D
Har vel allerede begynt å glede deg du nå da. :)

Men, den fremgangsmåten jeg beskrev over er den riktige for å sette til hjulbolt. :D

Hadde forresten et problem med en suz rf900r, den svaiet fram og tilbake sakte. under pådrag, bremsing, i sving ... Hele tiden. Vi skiftet styrelager, hjullager, sjekket sporing/rammeskjevhet. Sjekket drevsett, nye dekk, egentlig alt som kunne ha med sykkelens oppførsel på veien. Det viste seg at den ene gaffelen hadde sort olje. Problem solved.
Muffinman

Post by Muffinman »

KØLLA wrote:Da vil det nok sekkert bli kjækt å kjør på innersia me nye lager å greier.
Heia pekailln
Nå bor jeg jo på motsatt side av øya da ;)

@Adoniz: Interessant tilfelle med den RF`en. Men om olja hadde blitt svart kun i det ene gaffelbeinet betyr det vel at det er noe som forurenser i dette og ikke i det andre? Jeg ville ihvertfall byttet oljen på nytt etter kort tid og sjekket som fenomenet oppstod på nytt.

Forresten en morsom følelse når jeg pumpet gaffelen noen ganger etter oljeskiftet. Det låt omtrent som "boing-boing-boing-slurp-slurp-swooosh-*virke*" Den nye oljen som havnet der den skulle tenker jeg.
:lol:
adoniz

Post by adoniz »

Muffinman wrote: @Adoniz: Interessant tilfelle med den RF`en. Men om olja hadde blitt svart kun i det ene gaffelbeinet betyr det vel at det er noe som forurenser i dette og ikke i det andre? Jeg ville ihvertfall byttet oljen på nytt etter kort tid og sjekket som fenomenet oppstod på nytt.
Er vel egentlig litt bekymret for at selve demperen har skjært seg. Så problem solved var vel å ta i :)
Muffinman wrote:
Forresten en morsom følelse når jeg pumpet gaffelen noen ganger etter oljeskiftet. Det låt omtrent som "boing-boing-boing-slurp-slurp-swooosh-*virke*" Den nye oljen som havnet der den skulle tenker jeg.
:lol:
Var helt sikker no luft og olje som byttet plass ja. :)
Pollti

Post by Pollti »

Kan en støtdemper skjære seg da? :shock:
Post Reply