Dumme spørsmål
Dumme spørsmål
Hei
Jeg vil gjerne kjøpe motorsykkel til våren. Men jeg har et dumt spørsmål.
Hvilken type bensin bruker en motorsykkel, Vanlig eller Blyfri. Det er jo ikke mange steder man ser vanlig bensin mere. Så hva gjør man om motorsykkelen ikke bruker blyfri men vanlig(gammeldags)
Hvilken type bensin bruker en motorsykkel, Vanlig eller Blyfri. Det er jo ikke mange steder man ser vanlig bensin mere. Så hva gjør man om motorsykkelen ikke bruker blyfri men vanlig(gammeldags)
I USA blei det katalysatorkrav for biler i 1974, så dermed kom den blyfrie bensinen der borte. Det gjorde også at den delen av mc-industrien som ønsket å selge sykler i USA måtte lage motorer som kunne gå på blyfri bensin. Så de mest anerkjente mc-merkene har vært klar for blyfri lenge.
Her i landet blei katalysator påbudt i 1989, og i tiden etter 1989 har blybensinen blitt faset ut. Vet ikke når blyet forsvant helt, men jeg hadde hadde en gammel bil som trengte blybensin i 1994, og da kunne man ihvertfall kjøpe 98 oktan med bly.
EDIT: Sjekka litt på nettet nå ang. bly i bensinen, og det viser seg at enhver form for blytilsetning i bensinen ble forbudt i EU fra 1.januar 2000, og at Norge var ute med forbud allerede i 1997. Da blei bly erstattet med kalium.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=7237&mail=1
Her i landet blei katalysator påbudt i 1989, og i tiden etter 1989 har blybensinen blitt faset ut. Vet ikke når blyet forsvant helt, men jeg hadde hadde en gammel bil som trengte blybensin i 1994, og da kunne man ihvertfall kjøpe 98 oktan med bly.
EDIT: Sjekka litt på nettet nå ang. bly i bensinen, og det viser seg at enhver form for blytilsetning i bensinen ble forbudt i EU fra 1.januar 2000, og at Norge var ute med forbud allerede i 1997. Da blei bly erstattet med kalium.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=7237&mail=1
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
Re: Dumme spørsmål
Kjøper en flaske med noe greier som man heller på hver gang man har fylt?Jak wrote:Hei
Det gjør de ihvertfall på en del veteranbiler. Men de skal være rimelig sær for ikke å kunne gå på blyfri 98 feks.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
Fyller blyerstatning fra flaske gjør man ja. Bilen vil vel gå en stund selv om man ikke fyller i blyerstatning, men jeg har forstått det slik at denne erstatningen skal smøre diverse saker og ting som man trenger.Den Røde Fare wrote:Kjøper en flaske med noe greier som man heller på hver gang man har fylt?Jak wrote:Hei
Det gjør de ihvertfall på en del veteranbiler. Men de skal være rimelig sær for ikke å kunne gå på blyfri 98 feks.
Min gamle bil skulle ha bly 98, kjørte med den i 4 år før jeg skrotet den (av kosmetiske grunner) med bare blyfri 95/98... gikk fint den, og gikk helt frem til knusemaskinen.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Blyet hadde den oppgave å smøre ventilsetene slik at ventilene ikke skulle brennes fast.Fyller blyerstatning fra flaske gjør man ja. Bilen vil vel gå en stund selv om man ikke fyller i blyerstatning, men jeg har forstått det slik at denne erstatningen skal smøre diverse saker og ting som man trenger.
Living is Riding....
Det kan jo også nevnes at et motorverksted kan skifte ventilseter på de fleste topplokk slik at motoren kan kjøres på blyfri bensin. Kanskje noe å tenke på hvis man skal overhale motoren.
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Behøver vel nødvendigvis ikke bli så ekstremt dyrt hvis man allikevel skal overhale toppen med nye ventilstyringer og slike ting. Vet det var populært å blyfri-konvertere på de gamle Citroen 2cv-motorene, og jeg mener å huske å ha hørt priser på rundt 1500 pr. topplokk. Da snakker vi om to-sylindret boxer med alutopper.
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly