Moderator i nød - Trykker på startknappen og null respons.

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Moderator i nød - Trykker på startknappen og null respons.

Post by Winalot »

Heisann mine allierte! :)

Jeg trenger skikkelig hjelp her, skulle starte sykkelen på skolen i dag, lang dag og trengte å komme meg hjem. Som vanlig så trykker jeg på startknappen (litt elementert for å starte en sykkel) men ingenting skjer. Sjekker at det er strøm; ja. Sjekker at det ikke er støttebryteren; nei.

Jeg prøvde meg litt frem og tilbake og tilslutt fikk jeg start på den etter å ha trykket et par (tusen) ganger :roll: Noen som vet hva som er galt? Det er null respons fra startmotoren når jeg trykker på knappen :roll:

Takk på forhånd!
Image
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Startrelèet? Dårlig kontakt ved starteren?
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

er d ikke bare å trille i gang da ? :)
så er d sikkert som ChristR sier ?
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

har ikke så mange bakker her da, å dytte xxx kilo i oppoverbakke for å starte er ikke så veldig aktuelt :P

startrelet, hmm? hvor ligger det? :oops:
Image
K1m
Posts: 16
Joined: 14 May 2005 10:42
Location: Norge

Post by K1m »

Kan være børstene i starteren din som er slitt... Hvis problemet kommer igjen prøv å bank litt på starteren. Kan hende børstene henger segg opp. Disse må da byttes :D Driver å bytter dem på scootern min... Eneste som skjedde når jeg trykka på startknappen var at jeg hørte relèet slå inn og oljelampa lyste.
Derbi SM Extreme 03
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Startreleet ligger en eller annen plass mellom startmotor og batteriet. Følg plussledningen fra startmotoren, så finner du det. Om det er startmotoren som fusker skal du likevel høre en klikkelyd fra releet når du trykker ned startknappen. Kan være en sikring, kan være selve startknappen, dårlig kontakt i kontaktpunkt, startmotoren eller releet. Jeg også hadde nok ville banka litt med en skiftnøkkel på startmotoren først for å sjekke om børstene hadde satt seg fast, men du fikk jo start til slutt?...........Herregud jeg kan ikke lese... - aha - releet slår inn, så bra - da er det ikke det! :roll: Jeg holder en kjempeknapp på at det er startmotoren din som holder på å ta kvelden. Ta den ut, åpne opp og se hvordan det står til inne i der. Om det drysser ut svart sot og metalspon - da er det noe galt. Kan selvfølgelig være starterklustjen også, men start med litt startmotorkirurgi.
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

virker som om det er dårlig kotakt.
prøv med kontaktspray :wink:
bla
Dangerous
Posts: 23
Joined: 16 May 2005 19:02
Location: Rogaland

Opp med starteren...

Post by Dangerous »

Jeg håper for din skyld at du ikke har Aprilia...hehe.
Det har nemlig jeg!!!
Fuglene vet hvor mye jeg har skrudd på den nå.
Måtte ha nye børster til startmotoren.
Ringer til Apriliaforhandler for å høra hva et par koster:
"Tjaaaa....Me kjøbe sje nye børster, kun heile startmotorar....5000 kr så får du ein"
Jahaaaa ja...eeeh nei tror sje det!!!
Men som sagt hadde det vært fint å visst hva slags sykkel du har...
Du bor i Stavanger...allright!me to...nesten då!
PS: fant startmotor i Sverige som var lik...prisen lå rundt 350-700 kr alt etter som...SINNSYK verden!
If it's illegal to rock, then throw me to jail!
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Trodde det var kickstart på disse 125mopedsykkleneImage
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

ninja-mannen(c) wrote:Trodde det var kickstart på disse 125mopedsykkleneImage
i wish, hadde det vært det hadde iallefall sykkelen startet :wink: btw, hvis du skal komme med et innlegg kan du i det minste prøve å komme med noe fornuftig.

nå sitter jeg her og funderer. Nå vet jeg at sykkelen starter, du må bare ha en god del tålmodighet :roll:

dette skjer nå:

- Trykker inn startknappen, vanligvis skjer ingenting da (og da mener jeg absolutt ingenting, ingen startrelee som slår inn, ingen lyder eller noen ting).

-jeg trykker og trykker til tommelen går varm, tilslutt så starter motoren akkurat som normalt :?

min logiske mekaniske (as if) sans sier meg nå at det er bryteren som er "gåen" <--------stavanger uttrykk... :)

noen forslag?
Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvis det er mulig å skru opp eller dele den delen som startknappen sitter i, kan du sjekke om det har kommet fuktighet inn der, noe som gir irr og dårlig kontakt. Prøv å skru det frahverandre og dusj med CRC. Se samtidig etter løse ledninger eller dårlige loddinger. Du kan også prøve startknappen mens du har det fra hverandre. Hvis den ikke virker så leer du på ledningene og sjekker igjen. Er det brudd i en ledning vil du få kontakt når du leer på ledningen.

Bare et forslag fra meg som har kickstart i tillegg til startknapp på min Gamle Blå. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

det er nettopp det som er problemet :roll:

Slik som jeg ser det så er det en litt vanskelig jobb å få skrudd opp denne kjøre boksen. Den sitter "fast" i styret på en litt merkelig måte :roll:

men jeg skal prøve å få det til en av de nærmeste dagene så kommer jeg tilbake, tusen takk :D
Image
K1m
Posts: 16
Joined: 14 May 2005 10:42
Location: Norge

Post by K1m »

jeg fikk kjøpt "rep-kit" til starteren min... Den klossen med børstene på bare, 1000kr :D fra forhandleren
Derbi SM Extreme 03
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Winalot wrote: btw, hvis du skal komme med et innlegg kan du i det minste prøve å komme med noe fornuftig.
Har jeg oversett en regel om at humor er forbudt nå?
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Tror du har en jordingsfeil. Sjekk jordingen til ramma, fra batteriet, og se spesielt etter rust og irr. Det er garantert en kontaktfeil, og jeg tviler på at det er noe galt med hverken starter eller relè... Irr i startknapp er jo også et godt tips. Men er du helt sikker på at du har sjekka bryteren til støtta ordentlig? Uansett vil den vel starte i fri om det er den da..
Post Reply