4takter elr 2 takter

Prat om lett MC.
User avatar
Planitza
Posts: 46
Joined: 28 Apr 2005 16:25
Location: Trondheim

4takter elr 2 takter

Post by Planitza »

Jeg lurer på hva forskjellen ytelsesmessig er på en 2 takter og 4 takter. Er det stor forskjell på akselerasjon, bunndrag, toppfart? Hva anbefales å kjøpe av en 2takter og 4 takter?

Skal kjøpe meg lett mc, også lurer jeg på om jeg skal kjøpe en 99 modell Aprilia RS eller en 04 modell Daelim Roadwin. Koster like mye; 30k. Motoren i Apriliaen ble byttet på 14900 km, og har gått 4910 km etter dette, og Daelimen (som jeg vurderer) har gått 9000 km. Hva ville vært det beste valget for meg? er det ene mindre enn den andre? Jeg er 1.86 høy og trenger litt plass på sykkelen. 8)
Kjøretøy:
¤Aprilia Sr 50 Ditech 2002-modell (på deltid)
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Det er ganske stor forskjell, på 4-takteren kommer du til å få dårligere akslerasjon og bunndrag! 5 år er ganske mye, men aprillia er kjent som et bedre kvalitetsmerke enn Daelim. Mange Daelim eiere er derimot fornøyd med syklene sine, så jeg vet ikke men hadde kanskje gått for Daelim'en. Ikke så mange som har den :wink:
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

skal du ha noe effekt så må du få deg 2 takers, med mindre du sitter på mye mye peng og koster på en 4 takter turbo osvosv :D
User avatar
Planitza
Posts: 46
Joined: 28 Apr 2005 16:25
Location: Trondheim

Post by Planitza »

Wright wrote:skal du ha noe effekt så må du få deg 2 takers, med mindre du sitter på mye mye peng og koster på en 4 takter turbo osvosv :D
Tanken om at jeg sitter på mye penger kan du fort kaste fra deg.. :roll:
Men har mer lyst på Aprilia enn Daelim, men så lurer jeg på om Daelim kan være et mer fornuftig valg med tanke på salg om noen år? Også har jeg et spørsmål til. Om det viser seg at jeg går for å kjøpe en sykkel langt unna der jeg bor. Hvordan kan jeg ordne så jeg får dratt nedover og kjørt den opp selv? Eller, er det mulig?
Kjøretøy:
¤Aprilia Sr 50 Ditech 2002-modell (på deltid)
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

frakt er vel d minste problem, og ved videre salg så vil jeg nok tro at apriliaen blir mye lettere å bli kvitt.
User avatar
Planitza
Posts: 46
Joined: 28 Apr 2005 16:25
Location: Trondheim

Post by Planitza »

Wright wrote:frakt er vel d minste problem, og ved videre salg så vil jeg nok tro at apriliaen blir mye lettere å bli kvitt.
Ja, jeg lurer på om den ikke er mye lettere å selge. Men jeg mener ikke frakt, men om den er i Buskerud, så kan jeg sitte på med stefaren min nedover på motorsykkel, også kjører vi sammen opp. Går det an? 8)
Kjøretøy:
¤Aprilia Sr 50 Ditech 2002-modell (på deltid)
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

Planitza wrote:
Wright wrote:frakt er vel d minste problem, og ved videre salg så vil jeg nok tro at apriliaen blir mye lettere å bli kvitt.
Ja, jeg lurer på om den ikke er mye lettere å selge. Men jeg mener ikke frakt, men om den er i Buskerud, så kan jeg sitte på med stefaren min nedover på motorsykkel, også kjører vi sammen opp. Går det an? 8)
vil du ha et svar på om d går an å kjøre en sykkel?
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Ja det går ann :wink: med mindre du kjøper en ødelagt sykkel :lol:
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
User avatar
Doffen
Posts: 404
Joined: 28 Apr 2005 17:58
Location: Trondheim

Post by Doffen »

må jo selvsagt også ha lappen ;)
G of the week
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Forhør deg litt om begge. Tross alt var det ganske mye byttet på den Rs'n, og det kan hende du får pressa Roadwinen litt ned i pris.
Den Roadwinen er jo kjøpt i Tr.heim også? Da blir det lettere med tanke på hvis noe skulle gå galt...
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

En 2t har dobbelt så mye effekt som en 4t på samme størresle.

4t har mye bedre bunndrag. Men hvis du monterer eksosventil på rs'n så vil den nok få bedre bunndrag enn roadwinen.

Skal du kjøre orginalt så velg 4t.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

4 taktere er jo mer bensingjerrige også, så får deg som bor i nærheten av byen passer det jo perfekt! :)
Får ikke å snakke om kjørestillingen på en Roadwin i forhold til Rs :wink:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Trulso
Posts: 500
Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim

Post by Trulso »

hehe.. vel men er ikke 04 moden av Roadwin levert med 11 kh eller noe da :? det kan jo være ett -, men rs'en er jo gammlere og mere slitt osv.. Men altså jeg ville ha valgt Rs'en :smt050
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

ChristR wrote:En 2t har dobbelt så mye effekt som en 4t på samme størresle.
Ikke fult dobbelt så mye men...pga. dårligere forbrenning og alt det der.
Hawken wrote:4 taktere er jo mer bensingjerrige også, så får deg som bor i nærheten av byen passer det jo perfekt!
Får ikke å snakke om kjørestillingen på en Roadwin i forhold til Rs
4-takt er mye billigere i drift, da tenker jeg både på bensinforbruk og vedlikehold. Daelimens sittestilling gjør at den sannsynlighvis ikke blir for liten og trang i motsettning til RS som KANN bli for liten for en på din størrelse.
Personlig liker jeg RS bedre enn Roadwin. Let litt etter andre gode tilbud før du bestemmer deg helt, det er mitt råd.
Trulso wrote:hehe.. vel men er ikke 04 moden av Roadwin levert med 11 kh eller noe da
14HK skal den være levert med... bare en liten opplysning.
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Æ'ndalitten wrote:
ChristR wrote:En 2t har dobbelt så mye effekt som en 4t på samme størresle.
Ikke fult dobbelt så mye men...pga. dårligere forbrenning og alt det der.
Jo, når man snakker fulleffekt så er den det.
Det er derfor 4t 250 kjører mot 2t 125 i cross.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Post Reply