Dumt spørsmål om vinterlagring...?

Prat om tung MC.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Spørs vel egentlig hva kjølevæske det er og hvor mye den tåler vil eg tro.. men skal ikkje si noe sikkert, er nok noen andre kloke folk her inne osm vet dette..
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Du får kjøpt målere som måler hvilke temperaturer kjølevæsken din takler på Biltema. Tåler ikke en dritt, så være forsiktig. Jeg har knust to :D

Eventuelt kanskje du kan tømme hele greia? Vet ikke om den kan ta skade av å stå en vinter uten noe i kjølesystemet..
Bernt`ern

Post by Bernt`ern »

Skal du lagre sykkelen i utetemperatur om vinteren MÅ du ha frostvæske i kjølevannet, ellers fryser selvfølgelig vannet med det resultatet at et eller blokk/sylinder/radiator sprekker dvs. frostsprenging.
Du BØR absolutt ha frostvæske i kjølevannet HELE året da frosvæska også virker rusthindrende på kjølesystemet. Så det du MÅ gjøre nå - er å få målt kjølevæska og eventuellt bytte ut denne dersom inneholdet av frostvæske ikke er tifredsstillende høyt - ca 30 til 40% burde holde, da skal den tåle de 20 minus du nevner. Eventuellt kan du kjøpe ferdigblandet, da står det på flaska hvor mange minus den tåler.
Jeg vil ikke anbefale å tømme systemet om vinteren - da ruster det innvendig!
Living is Riding....
Pollti

Post by Pollti »

Kjølevæsken holdr nok mere enn -15 vil jeg tro. Mål hva kjølevæsken klarer . Jeg blander 40% kjølevæske og 60% vann og har aldri hatt problemer.
Bernt`ern

Post by Bernt`ern »

AJ_900 wrote: Jeg har ikke hatt tid til å sjekke med de jeg kjøpte TDM'en av, men er det ikke rimelig å tro at nye MC'er som selges i Norge har kjølevæske i systemet, som tåler 15-20 kuldegrader?
- for å si det som sønnene mine pleier å si til meg dersom jeg tror noen ting: Tro skal du gjøre i kirka - her må du vite............ :lol:

Det er jo naturlig å tro at sykler levert her i Norge burde klare vintertemp, MEN det vil jo kanskje bli kostbart dersom det ikke stemte. Så jeg anbefaler at du skaffer deg en frostvæsketester til kr 20 hos biltema - og sjekker dette selv - kun da har du full kontroll!!
Image
Living is Riding....
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Post by Mantis »

Bør du ikke koble fra batteriet når du lagrer sykkelen for vinter`n?
Har lenge lurt på dette :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Jalmar

Post by Jalmar »

Batteriet bør kobles fra og plasseres på et jevnt temperert sted der det ikke blir utsatt for frost. Så bør vannstanden i batteriet sjekkes (hvis det ikke er vedlikeholdsfritt), og man bør vedlikeholdslade det forsiktig ca. 1 gang pr. mnd. med dertil egnet lader. (Bil-lader er ikke dertil egnet).
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
magne196

Post by magne196 »

vann minusgrader halo!!!!!!!!!! IQtest???????????????
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

magne196 wrote:vann minusgrader halo!!!!!!!!!! IQtest???????????????

Og det var???
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
magne196

Post by magne196 »

Alle vet at vann fryser??????????????
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvorfor anbefaler enkelte å stappe batteriet i frysern da ? :roll:
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Det er lommelyktbatterier, altså tørrbatterier det. Et fulladet batteri til sykkelen fryser ikke, men når det lader seg ut etter hvert så fryser det fort i stykker. Og det gjør det fort i kulda.
Speedy Gonzales

Ja, det er for jevlig å komme ut en morgen og oppdage at batteriet på bilen er fryst :lol:

Tror nok det skal litt til.

Og det finnes jo også forskjellige batteri typer.

Må også få si at hvor kaldere det er jo mindre får du ut av batteriet.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Adlertag
MC: Honda Transalp 600

Post by Adlertag »

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Men til trådtema, når bilene kan stå ute hele vinteren, så kan motorsykklene også. Er bare å ha på frostveske :D
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
Speedy Gonzales

Beklager off-topic men ble litt teit å lage ny tråd og ville bare si en ting, kommer sikkert til å få litt pepper av noen men men..

Dette er altså til deg Magne196:

Eg synst folk som deg ødlegger mange forum, og grunnen til det er at f.eks trådstarter stiller ett spm og du svarer som om at du var ekspert i dette mens egentlig så svarer du helt feil samtidig som om at du kommer med en hel haug med ! og ? .. du fremstiller trådstarter som en komplett idiot siden han ikkje visste det du sa.
Eg vet no ihvertfall det at hvis eg var relativt ny på ett forum og stillte ett spm om noe eg ikkje var sikker på og får ett sånt svar som du stillte med så hadde eg nok sikkert ikkje kommet tilbake.

Og til trådstarter, som Adlertag sa, det finnes bare dumme svar så bare spør hvis det er noe du lurer på.

Og eg vet ikkje hva du har lest her inne eller hvor negativt du tok noen av svarene du fikk men eg vil no bare si at dette er ett av de beste forumene eg er på, er folk i alle aldre med masse kunnskaper og moderatorene er seriøs og ganske så ok :wink:

Til moderatorene:

Hvis dette innlegget er helt uaksetabelt så bare slett det, IKKJE ban meg :lol:
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Post Reply