Trimming - Hebo manston replica

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Trimming - Hebo manston replica

Post by Evje »

Halloen
Slik trimmer du mopeden med hebo replica sylinderen men først litt fakta.

Sylinderen har en borring på ca 47.6mm, to-delt eksosport for at ikke stempelringene skal sette seg så lett fast, to-delt topp(undertoppen i messing?) for bedre kjøling. Denne sylinderen trenger man ikke å stille squish på heller. Med denne sylinderen kan man fint kjøre med org veiv og clutch på derbi etter egne erfaringer. Noen bytter clutch. Du kan også bruke original bunnpakning og kryssboltclips.
Sylinderen fåes kjøpt hos speedoptions for 1,890 kr. Sylinderen skal vistnok gi fra seg 14-16 hk. Info til derbi finner man til derbi og am6 under.

http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... 10ac9b755d - Derbi

http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... 10ac9b755d - Am6

Ytelse osv:
Greit bunndrag, godt toppdrag og et passe kraftig turtallskick. Den begynner så vidt og når du kommer litt oppover mot midten+ mellom av 1-10k rpm så er det fyrverkeri og nåttårsaften!
Hvordan effektkurven vil se ut avhenger selvfølgelig mye av effektanlegget osv.
Sylinderen er grei til bakhjulskjøring og herjing i skog og mark for dem som driver med slike sporter.

Sammenliknet med airsal går den bittegrann bedre toppfartsmessig med litt mindre bunndrag.
Toppfarta er jeg ikke sikker på men min gikk i ca 80-85/90/100-105. Opp/sletta/ned
Jeg kjørte med leovince effektanlegg, 13-52 dreving(ganske lett dreving) 21mm gasser og 90 dyse.
Toppfarta avhenger veldig av drev, effektanlegg/trim og dekk.

Sylinderen ligger midt mellom greit og villt så den river litt i lagra, men av egne erfaringer ikke så mye. Litt må selvfølgelig påregnes når den er 20 cc større og stempelet & porter også er litt større.


Trim-oppsett med sylinderen
Greie anlegg til sylinderen for folk som har sansen for litt bunndrag og som liker å herje i skogen osv så har du mk2, mk1, yasuni, leovince og ellers mid-race anlegg. Ellers kan du bruke alle andre anlegg også men ville personlig ikke anbefalt et hyper-racing anlegg på den om du er glad i bunndrag.

Sylinderen kan kjøres med originalt luftfilter, men regner med at det må være uplombert om det er plomber i det. Du bør kunne kjøre sylinderen med original forgasser men skal ikke garantere at det funker bra. Sylinderen funker yppelig med større forgassere og 21 er helt ypperlig. Du kan også bruke en mindre /større forgasser, men bør anse en grense enten det er med pga for liten forgasser dårlig kjøling eller bensinforbruket pga for stor forgasser.

Anbefalte dyser til den vil du finne her:
http://www.mopedportalen.com/forum/inde ... opic=86591

Bilde av skjønnheten til derbi. Alt er helt likt bortsett fra den kjølekanalen som stikker ut på høyresiden av sylinderen.

Image


Om det er noe noen vil forandre på eller kommentere så si ifra

Mvh Evje
Hei
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Utrolig irriterende å måtte scrolle sidelengs i 5 min :?

Fin veiviser sånn sett!
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Psykologen
Posts: 2
Joined: 03 May 2009 18:27
MC: Derbi Senda Xtreme 04

Re: Trimming - Hebo manston replica

Post by Psykologen »

Skal denne sylinderen ha termostat? Termostaten fra orginalsylinderen passer jo ikke..
User avatar
Bomber
Posts: 103
Joined: 03 Apr 2009 21:28
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Re: Trimming - Hebo manston replica

Post by Bomber »

Psykologen wrote:Skal denne sylinderen ha termostat? Termostaten fra orginalsylinderen passer jo ikke..
Tror den faktisk skal ha 2 stk. En i topp og en i bunn.. Prøv det!
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
Psykologen
Posts: 2
Joined: 03 May 2009 18:27
MC: Derbi Senda Xtreme 04

Re: Trimming - Hebo manston replica

Post by Psykologen »

Bomber wrote:
Psykologen wrote:Skal denne sylinderen ha termostat? Termostaten fra orginalsylinderen passer jo ikke..
Tror den faktisk skal ha 2 stk. En i topp og en i bunn.. Prøv det!
Hvor får man tak i termostat da? Finner ikke på speedoptions
Post Reply