noen smarte hoder her som har noen tips ang lufting av hydraulisk clutch?
da jeg har 2 kjøretøyer med denne ''fantastiske'' innretningen, så trenger jeg litt hjepl. har fått det ganske ok til med husabergen, men har og en gas gas trial, som jeg ikke har fått det til på. har holdt på en stund å fikle men fremdeles funker det ikke virker som om pumpa funker da deet blir både trykk og sug i den. men får den fremdeles ikke til å funke
vegsir wrote:noen smarte hoder her som har noen tips ang lufting av hydraulisk clutch?
da jeg har 2 kjøretøyer med denne ''fantastiske'' innretningen, så trenger jeg litt hjepl. har fått det ganske ok til med husabergen, men har og en gas gas trial, som jeg ikke har fått det til på. har holdt på en stund å fikle men fremdeles funker det ikke virker som om pumpa funker da deet blir både trykk og sug i den. men får den fremdeles ikke til å funke
Fyll opp med væske fra luftenippelen på sylindren så er du kvitt problemet.
hvordan lufter du da? med å pumpe eller med å suge? jeg pleier å bare åpne nippelen og la dette renne sakte igjenom, stenger så denne.. gir den noen få pump og lufter med en suger. har aldri hatt noe prob med luft etc...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
jeg har plagdes like my på min sykkel, det jeg gjorde var å hekte a pumpen nede å fylte i veske dedenfra å opp, vrangveien. det tok litt tid .å da jeg hadde fått veske i hele systemet luftet jeg som mann skal gjøre. ellers får du ikke opp trykket. På et verksted bruker de trykkluft til den jobben.
gunder wrote:jeg har plagdes like my på min sykkel, det jeg gjorde var å hekte a pumpen nede å fylte i veske dedenfra å opp, vrangveien. det tok litt tid .å da jeg hadde fått veske i hele systemet luftet jeg som mann skal gjøre. ellers får du ikke opp trykket. På et verksted bruker de trykkluft til den jobben.
er det noe stress å ta av pumpen?
har brukt samme metode som jeg bruker på bremser. det funker sån ok nå, men ikke perfetk, men har lest et sted at det er et vanlig problem med de eldre husabergene at det er vanskelig å få clutchen til å funke perfekt.
EDIT: på gas gasen, så har jeg prøvd å presse inn fra nippelen nede litt og. men kanksje prøve å la den stå med trykk over natten? og få løftet selve clutchen høyere enn pumpa?
Jeg hadde en gang en Honda shaddow 750 med hydraulisk clutch. Den var helt håpløs å lufte . Helt til jeg fikk høre trikset . Problemet der var at det lå små luftbobler i banjoboltene. Prøvde først å bare lufte på lufteskruen. Da det ikke gikk luftet jeg ved å åpne banjoboltene på samme måte som lufteskruen. Dette var løsningen. Prøv på dette.
soldeide wrote:Jeg hadde en gang en Honda shaddow 750 med hydraulisk clutch. Den var helt håpløs å lufte . Helt til jeg fikk høre trikset . Problemet der var at det lå små luftbobler i banjoboltene. Prøvde først å bare lufte på lufteskruen. Da det ikke gikk luftet jeg ved å åpne banjoboltene på samme måte som lufteskruen. Dette var løsningen. Prøv på dette.
Som bildet til RH racing viser så ser du en banjoslange. Øverst på den sitter en ring (banjoen). Denne festes som RH skriver med en skrue med hullrom. Dette er banjobolten. Dette finner du der hvor slangen festes til clutch-hendelet, og kanskje også til clutchpumpa. Det jeg har gjort når jeg lufter er at jeg pumper en del ganger med clutch-hendelet, klemmer hendelet inne og åpner første banjobolt en halv omdreining til det kommer luft/bremsevæske ut. Deretter skrur jeg til bolten igjen og slipper så hendelet ut igjen. Repeterer dette til det kun kommer bremsevæske ut. Går så videre til neste banjokobling med samme prosedyre. Til slutt tar jeg lufteskruen på clutchpumpa med samme prosedyre. Dette har fungert bra for min del.
soldeide wrote:Som bildet til RH racing viser så ser du en banjoslange. Øverst på den sitter en ring (banjoen). Denne festes som RH skriver med en skrue med hullrom. Dette er banjobolten. Dette finner du der hvor slangen festes til clutch-hendelet, og kanskje også til clutchpumpa. Det jeg har gjort når jeg lufter er at jeg pumper en del ganger med clutch-hendelet, klemmer hendelet inne og åpner første banjobolt en halv omdreining til det kommer luft/bremsevæske ut. Deretter skrur jeg til bolten igjen og slipper så hendelet ut igjen. Repeterer dette til det kun kommer bremsevæske ut. Går så videre til neste banjokobling med samme prosedyre. Til slutt tar jeg lufteskruen på clutchpumpa med samme prosedyre. Dette har fungert bra for min del.
okei. men for meg så ser det ut som om det sånn som nederst på bildet i begge ender
RH racing wrote:stemmer det.,. er like vanlig uten banjo og... jeg har aldri hatt no prob å lufte disse. sikker på at du ikke har no defekt pumpe eller sånn?
nei pumpa funker den. men jeg glemmer hele tia at jeg har to sykler med hydraulisk clutch, og den ene funker 90%fint. dvs den funker greit, men er vanskelig å sette den i fri når jeg står stille, må ruse litt og trille litt for å få det til. men så har jeg som sagt en trial og, og der får jeg ikke til, og der lurer jeg på om det er sånn en banjobolt. får løpe uit å kikke på det i morra. men er det noen fare for at den vil sprette fra hverandre hvis jeg prøver å lufte når clutchdekslet er tatt av? den som dytter inn clutchen henger jo der
RH racing wrote:stemmer det.,. er like vanlig uten banjo og... jeg har aldri hatt no prob å lufte disse. sikker på at du ikke har no defekt pumpe eller sånn?
nei pumpa funker den. men jeg glemmer hele tia at jeg har to sykler med hydraulisk clutch, og den ene funker 90%fint. dvs den funker greit, men er vanskelig å sette den i fri når jeg står stille, må ruse litt og trille litt for å få det til. men så har jeg som sagt en trial og, og der får jeg ikke til, og der lurer jeg på om det er sånn en banjobolt. får løpe uit å kikke på det i morra. men er det noen fare for at den vil sprette fra hverandre hvis jeg prøver å lufte når clutchdekslet er tatt av? den som dytter inn clutchen henger jo der
HAr vært borti endel bremse og clutcher som jeg ikke får luftet. Det som blir sagt over her, med bajokoblingen stemmer jo, men har oså lagt merke til at hvis pumpa holdes vannrett ( i begge retninger) Så går det mye enklere.
RH racing wrote:ja.. pumpa vil da sprett fra hverandre om den ikke har mot trykk... sikker på at ikke lammelene dine er slitt da?
okei. på den trialen, så er lammelene fine det har jeg sjekka(derfor clutchdekslet er av på husabergne har jeg ikke sjekket. men har lest et sted at det med å sette den i fri er en vanlig ''feil'' på de eldre modellene.