hydraulisk clutch?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

hydraulisk clutch?

Post by vegsir »

noen smarte hoder her som har noen tips ang lufting av hydraulisk clutch?

da jeg har 2 kjøretøyer med denne ''fantastiske'' innretningen, så trenger jeg litt hjepl. har fått det ganske ok til med husabergen, men har og en gas gas trial, som jeg ikke har fått det til på. har holdt på en stund å fikle men fremdeles funker det ikke :cry: virker som om pumpa funker da deet blir både trykk og sug i den. men får den fremdeles ikke til å funke
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Re: hydraulisk clutch?

Post by KØLLA »

vegsir wrote:noen smarte hoder her som har noen tips ang lufting av hydraulisk clutch?

da jeg har 2 kjøretøyer med denne ''fantastiske'' innretningen, så trenger jeg litt hjepl. har fått det ganske ok til med husabergen, men har og en gas gas trial, som jeg ikke har fått det til på. har holdt på en stund å fikle men fremdeles funker det ikke :cry: virker som om pumpa funker da deet blir både trykk og sug i den. men får den fremdeles ikke til å funke
Fyll opp med væske fra luftenippelen på sylindren så er du kvitt problemet.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

hvordan lufter du da? med å pumpe eller med å suge? jeg pleier å bare åpne nippelen og la dette renne sakte igjenom, stenger så denne.. gir den noen få pump og lufter med en suger. har aldri hatt noe prob med luft etc...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

Post by gunder »

jeg har plagdes like my på min sykkel, det jeg gjorde var å hekte a pumpen nede å fylte i veske dedenfra å opp, vrangveien. det tok litt tid .å da jeg hadde fått veske i hele systemet luftet jeg som mann skal gjøre. ellers får du ikke opp trykket. På et verksted bruker de trykkluft til den jobben.
SAG
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

Post by vegsir »

gunder wrote:jeg har plagdes like my på min sykkel, det jeg gjorde var å hekte a pumpen nede å fylte i veske dedenfra å opp, vrangveien. det tok litt tid .å da jeg hadde fått veske i hele systemet luftet jeg som mann skal gjøre. ellers får du ikke opp trykket. På et verksted bruker de trykkluft til den jobben.
er det noe stress å ta av pumpen?

har brukt samme metode som jeg bruker på bremser. det funker sån ok nå, men ikke perfetk, men har lest et sted at det er et vanlig problem med de eldre husabergene at det er vanskelig å få clutchen til å funke perfekt. :(

EDIT: på gas gasen, så har jeg prøvd å presse inn fra nippelen nede litt og. men kanksje prøve å la den stå med trykk over natten? og få løftet selve clutchen høyere enn pumpa?
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
User avatar
soldeide
Posts: 25
Joined: 16 Aug 2006 00:07
Location: Nittedal

Post by soldeide »

Jeg hadde en gang en Honda shaddow 750 med hydraulisk clutch. Den var helt håpløs å lufte :( . Helt til jeg fikk høre trikset :D . Problemet der var at det lå små luftbobler i banjoboltene. Prøvde først å bare lufte på lufteskruen. Da det ikke gikk luftet jeg ved å åpne banjoboltene på samme måte som lufteskruen. Dette var løsningen. Prøv på dette.
VFR800 vtec 2002
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

Post by vegsir »

soldeide wrote:Jeg hadde en gang en Honda shaddow 750 med hydraulisk clutch. Den var helt håpløs å lufte :( . Helt til jeg fikk høre trikset :D . Problemet der var at det lå små luftbobler i banjoboltene. Prøvde først å bare lufte på lufteskruen. Da det ikke gikk luftet jeg ved å åpne banjoboltene på samme måte som lufteskruen. Dette var løsningen. Prøv på dette.
et veldig dumt spm: hva er banjobolter?
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

http://www.motorrad-burchard.de/images/ ... 2-2_gr.jpg

den øverste slangen er en banjo slange. på denne sitter en skrue med hullrom i. denne skruen skrues fast i feks caliperen..

dette er en banjo, men ikke en banjo kobling..

http://www.ted-kyte.com/3D/Pictures/Banjo.jpg
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
soldeide
Posts: 25
Joined: 16 Aug 2006 00:07
Location: Nittedal

Post by soldeide »

Som bildet til RH racing viser så ser du en banjoslange. Øverst på den sitter en ring (banjoen). Denne festes som RH skriver med en skrue med hullrom. Dette er banjobolten. Dette finner du der hvor slangen festes til clutch-hendelet, og kanskje også til clutchpumpa. Det jeg har gjort når jeg lufter er at jeg pumper en del ganger med clutch-hendelet, klemmer hendelet inne og åpner første banjobolt en halv omdreining til det kommer luft/bremsevæske ut. Deretter skrur jeg til bolten igjen og slipper så hendelet ut igjen. Repeterer dette til det kun kommer bremsevæske ut. Går så videre til neste banjokobling med samme prosedyre. Til slutt tar jeg lufteskruen på clutchpumpa med samme prosedyre. Dette har fungert bra for min del.
VFR800 vtec 2002
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

Post by vegsir »

soldeide wrote:Som bildet til RH racing viser så ser du en banjoslange. Øverst på den sitter en ring (banjoen). Denne festes som RH skriver med en skrue med hullrom. Dette er banjobolten. Dette finner du der hvor slangen festes til clutch-hendelet, og kanskje også til clutchpumpa. Det jeg har gjort når jeg lufter er at jeg pumper en del ganger med clutch-hendelet, klemmer hendelet inne og åpner første banjobolt en halv omdreining til det kommer luft/bremsevæske ut. Deretter skrur jeg til bolten igjen og slipper så hendelet ut igjen. Repeterer dette til det kun kommer bremsevæske ut. Går så videre til neste banjokobling med samme prosedyre. Til slutt tar jeg lufteskruen på clutchpumpa med samme prosedyre. Dette har fungert bra for min del.
okei. men for meg så ser det ut som om det sånn som nederst på bildet i begge ender :?
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

stemmer det.,. er like vanlig uten banjo og... jeg har aldri hatt no prob å lufte disse. sikker på at du ikke har no defekt pumpe eller sånn?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

Post by vegsir »

RH racing wrote:stemmer det.,. er like vanlig uten banjo og... jeg har aldri hatt no prob å lufte disse. sikker på at du ikke har no defekt pumpe eller sånn?
nei pumpa funker den. men jeg glemmer hele tia at jeg har to sykler med hydraulisk clutch, og den ene funker 90%fint. dvs den funker greit, men er vanskelig å sette den i fri når jeg står stille, må ruse litt og trille litt for å få det til. men så har jeg som sagt en trial og, og der får jeg ikke til, og der lurer jeg på om det er sånn en banjobolt. får løpe uit å kikke på det i morra. men er det noen fare for at den vil sprette fra hverandre hvis jeg prøver å lufte når clutchdekslet er tatt av? den som dytter inn clutchen henger jo der :wink:
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

ja.. pumpa vil da sprett fra hverandre om den ikke har mot trykk... sikker på at ikke lammelene dine er slitt da?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

vegsir wrote:
RH racing wrote:stemmer det.,. er like vanlig uten banjo og... jeg har aldri hatt no prob å lufte disse. sikker på at du ikke har no defekt pumpe eller sånn?
nei pumpa funker den. men jeg glemmer hele tia at jeg har to sykler med hydraulisk clutch, og den ene funker 90%fint. dvs den funker greit, men er vanskelig å sette den i fri når jeg står stille, må ruse litt og trille litt for å få det til. men så har jeg som sagt en trial og, og der får jeg ikke til, og der lurer jeg på om det er sånn en banjobolt. får løpe uit å kikke på det i morra. men er det noen fare for at den vil sprette fra hverandre hvis jeg prøver å lufte når clutchdekslet er tatt av? den som dytter inn clutchen henger jo der :wink:
HAr vært borti endel bremse og clutcher som jeg ikke får luftet. Det som blir sagt over her, med bajokoblingen stemmer jo, men har oså lagt merke til at hvis pumpa holdes vannrett ( i begge retninger) Så går det mye enklere. :)
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

Post by vegsir »

RH racing wrote:ja.. pumpa vil da sprett fra hverandre om den ikke har mot trykk... sikker på at ikke lammelene dine er slitt da?
okei. på den trialen, så er lammelene fine det har jeg sjekka(derfor clutchdekslet er av :wink: på husabergne har jeg ikke sjekket. men har lest et sted at det med å sette den i fri er en vanlig ''feil'' på de eldre modellene.
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
Post Reply