Page 1 of 2
Suzuki gsxr 750
Posted: 16 Jan 2007 21:01
by kaffenons
Hallo folkens!!!
Jeg skal ta mc lappen så snart som mulig når våren kommer, og kjøp av sykkel vil skje så snart som mulig deretter. Jeg trenger derfor råd når det gjelder valg av sykkel.
Utseende messig er det helt klart R-sykkel som tiltaler meg mest, og da spesielt Suzuki gsxr 750 2006. (også 05, men 06 er hakket råere).
Det jeg lurer på er:
Hva er forskjellen på en 600 og en 750 når det gjelder kjøreegenskaper?
Har en nybegynner noe å gjøre på en R-sykkel?
Vil f.eks vekt ha mye å si for hvor letthåndterlig/manøvrerbar en mc er, og er dette viktig for en nybegynner?
Jeg er 26 år, 183 cm og ca 90 kg.
Vil drømmesykkelen være noe for meg???
Takker for svar!
Posted: 16 Jan 2007 21:17
by Gixxerman
Hei og velkommen til forumet
Kjører selv
GSXR750 og har hatt to offroadere før. Er selv også 26år. Overgangen var ikke så voldsom som mange mener, men folk er jo forskjellig. Mange vil nok mene at det er galskap å hoppe rett på slik farkost, men atter en gang så er jo folk forskjellige. Folk som har null sans for å forstå trafikkbildet, og tolke svinger osv kan bli litt feil på en slik sykkel, så du kjenner vel kanskje deg selv best.
Har du prøvd noen R-sykler før forresten ? Selvom Supermann drakten kommer på i starten, så prøv og tenk at det er bedre og bremse for tidlig, enn... ja du skjønner. Banekurs er nok ikke dumt å ta, så får man utnyttet doningen litt

Kjøreegenskapene på 600 kontra 750 GSXR er vel ikke så store da de har stort sett samme komponenter, og veier ca. det samme. MEN, jeg ville heller startet med en 750 da den har det lille ekstra av effekt som gjør at man ikke går så fort lei. Noen kommer kanskje til å skyte meg for å si det, men det er da min mening
Go Gixxer forresten

Posted: 16 Jan 2007 21:25
by adoniz
Skal ikke fraråde deg å starte med en 750, det gjorde jeg selv Nor noen år siden. 750'ene har blitt mer og mer heftige siden den gang, men for all del. Du justerer jo gassen selv. full gass
06 750 er en pen sykkel ja. Har prøvd den. kan anbefales.
Posted: 16 Jan 2007 21:42
by kaffenons
Har aldri kjørt tung mc, så poenget er vel om det er en egnet sykkel å lære seg å kjøre på. Leser mye om mc for tia, og har forstått det sånn at en R-sykkel er en lettkjørt sykkel (går ut ifra at dette gjelder håndterlighet, men må selvfølgelig være lett på gassen).
Ellers kan jeg si at jeg har hatt lyst til å kjøre opp lenge, men har kanskje følt på meg at jeg ikke har vært moden nok. Skjønner jo mer hvilket ansvar man har etter hvert, og nå er tiden inne!
Posted: 16 Jan 2007 21:56
by Gixxerman
Hva med noe annet på to hjul da som moped eller lett mc ? Om ikke så burde du ta banekurs så fort du har annledning. Disse kursene dreier seg ikke om å komme fortest mulig rundt banen og kun det, men å skjønne hvordan man kan få det til ved at man lærer seg å kjenne sin egen sykkel. Er selv ikke kjempe erfaren så jeg skal få tatt meg et slikt kurs jeg også.
Hvor i Norges land bor du forresten ?
Posted: 16 Jan 2007 21:58
by tshansen
Tror ikke at R-sykkel er ett dumt valg som førstesykkel, så lenge du vet hva krefter som finner seg under salen.
Gixx, skal selv på banekurs i sommer. Blir vel Rudskogen så vidt jeg vet

Posted: 16 Jan 2007 22:15
by kaffenons
Jeg er nordmøring, så det er et stykke å dra for å ta banekurs, men jeg har sett litt på den muligheten. Vet ikke om det med moped er veien å gå heller, men jeg har tenkt å prøve litt forskjellig med venner og kjente for å finne litt ut hvordan det fungerer.
Men jeg tror det er viktig med en mc som en virkelig liker, og ikke bare høre på råd fra andre. kjipt å finne ut at du har valgt "feil" og må bytte etter kort tid.
Jeg vil uansett være fersking hele sessongen, og det er vel uansett viktigst hva man har mellom ørene, og ikke mellom beina(?).
Posted: 16 Jan 2007 23:29
by Den Røde Fare
Selv var jeg meget bestemt på jeg IKKE skulle ha R-sykkel den gang jeg tok lappen.
På kjøreskolen hadde de CBR600 og VFR...Og en CB 750 jeg omtrent ikke rakk nedi med beina på
Siden dengang har jeg etterhvert nærmet meg R litt mer, putret rundt på lånt ZX6R en liten stund, og jeg har da GSXRfront og bratt knevinkel på Sportsteren min

Posted: 17 Jan 2007 00:00
by adoniz
Rsykkler er langt ifra de mest lettkjørte som er. Skal du ha noe å "utvikle" deg på ville jeg heller gått for en sportstourer, sv 650 eller gsr600 eller likn. de ER lettkjørte =]
Posted: 17 Jan 2007 12:42
by LemonDog
Dette vet du kanskje, men jeg tenkte jeg bare skulle nevne at det er mye dyrere å forsikre en R-sykkel i forhold til en vanlig sykkel. Forskjellen på ansvarsforsikring på min sykkel og en ZX9R, var 10.000 kr i året når jeg sendte en forespørsel til mitt forsikringsselskap...
Posted: 17 Jan 2007 16:30
by inunf
LemonDog wrote:Dette vet du kanskje, men jeg tenkte jeg bare skulle nevne at det er mye dyrere å forsikre en R-sykkel i forhold til en vanlig sykkel. Forskjellen på ansvarsforsikring på min sykkel og en ZX9R, var 10.000 kr i året når jeg sendte en forespørsel til mitt forsikringsselskap...
Jeg var klar for å bytte sykkel i høst. Hadde funnet meg en GSXR 600 2006 mod. Drev å planla henting og greier helt til jeg kom på å sjekke forsikringen. Har alltid brukt Gjenstridige, de har vist seg å være det billigste alternativet fro meg som er relativt ung. Mannen i andre enden av telefonen sa:"GSXR 600 ja, den kommer nok over 20 000kr i året for
ansvarsforsikring." "Men den er jo registrert som mellomklasse! Da har den bare 34 hk!" "Det hjelper ikke, forsikringen er den samme uansett".
Så sjekk forsikringen før du planlegger noe mer

Posted: 17 Jan 2007 16:37
by kaffenons
Kjøreskolelæreren tror jeg har en gsr 500 eller noe sånt. Jeg får se da. Men har ihvertfall fått bekreftet at R-sykkel ikke nødvendigvis er helt på jordet. Skal uansett ikke kjøpe før jeg har tatt lappen.
Posted: 17 Jan 2007 18:51
by adoniz
gsr 600 er en kul sykkel, en helt ny(i fjor) streetfighter med gsxr600 motor, kurrant mellomregister.. og artig i toppen. Går bra... Sinnsykt god å kjøre.
Personlig ble ikke jeg hemmet av å starte på rsykkel, det var heller motsatt. JEg hadde en 200kg tungtstyrt jævel som fikk alle andre sykkler til å føles som en drøm. _Når jeg hadde lært å bruke den skikkelig, var det iallefall artig å bytte til noe av nyere kaliber. De ble så utrolig lettkjørte.. :]
Kjøp det du har lyst på, men vil vel ikke anbefale noe mye større enn 750 om du skal ha litt utbytte av det... Det går jo godt..
Posted: 17 Jan 2007 23:50
by tshansen
inunf wrote:
Jeg var klar for å bytte sykkel i høst. Hadde funnet meg en GSXR 600 2006 mod. Drev å planla henting og greier helt til jeg kom på å sjekke forsikringen. Har alltid brukt Gjenstridige, de har vist seg å være det billigste alternativet fro meg som er relativt ung. Mannen i andre enden av telefonen sa:"GSXR 600 ja, den kommer nok over 20 000kr i året for
ansvarsforsikring." "Men den er jo registrert som mellomklasse! Da har den bare 34 hk!" "Det hjelper ikke, forsikringen er den samme uansett".
Så sjekk forsikringen før du planlegger noe mer

Hmmm....dette høres merkelig ut!
Jeg snakka med Gjensidige om forsikring til en CBR 900 RR Fireblade. å de skulle ha litt over 10.000 for full kasko, de spurte om den var over eller under 150hk? Dette er vist den magiske grensa på mange forsikringer.
Men det hjelper veldig å prate med noen som sitter på kontoret her i ålesund og ikke få sentralbordet i oslo (eller hvor det ligger)
Så at forsikringen er samme unsett er feil. Da har du blitt avvist. At de ikke vil ha deg. Virker hvertfall slik

Posted: 18 Jan 2007 00:46
by Alas
Kan nok være at forsikringsselskapene er klar over det at det trikses med en del mellomklasse sykler og at de derfor tar utgangspunkt i hvor mye en hk som sykkelen har uten plomberinger.
Skulle ikke forundre meg igrunn. Og mener, som jeg har skrevet tidligere, at gjensidge har hk-grenser på 51-100, 101-150 osv.
Men å ta forsikring med i beregningen er nok ikke så dumt, kan fort bli dyrt det og.
Uansett så er jo gsxr 750 en utrolig tøff sykkel, den har jo vunnet det av tester jeg har lest ihvertfall. ('06 modellen)
Lykke til med veien videre ihvertfall!
Mvh