Videregående - Motorsykkelfaget

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Larz1
MC: Honda XR 125

Videregående - Motorsykkelfaget

Post by Larz1 »

Hei!
Da er tiden inne for at jeg skal søke til videregående, og jeg vurderer og gå Teknikk og Industriell Produksjon, videre til Kjøretøy, for så og gå ut i lære i Motorsykkelfaget.

Det jeg nå lurer på, er; Hvordan er jobb-mulighetene innen MC? Er ingen vits i og utdanne seg innen noe det ikke er jobb i liksom.

Skal ringe til en lokal forhandler og høre hvordan mulighetene her til lands er, men faktum er at jeg nok må flytte etter jobber.

Værsåsnill og kom med seriøse innlegg, da jeg er UTROLIG usikker på valget mitt!
:D
*Gruer meg til livet som voksen! :P *

- LM
Bestod oppkjøring 18 juni - 2007!

Honda XR 125
adoniz

Post by adoniz »

Tja, KAwasaki's importør gikk jo konkurs i fjor. Motorport(Honda i trondheim) gikk konkurs i fjor. Tolk det som du vil. Her i trondheim er det ikke akkurat mange slike ledige stillinger iallefall.

Nå skal det jo sies, at AKKURAT nå er det faktisk ledig stilling. Motorport starter jo opp igjen. Nå fikk jeg ikke med meg hvor du bor, men feks Oslo må jo ha mange små sjapper
Larz1

Post by Larz1 »

Bor i Gran, som ligger i Hadeland, som igjen ligger i Oppland. Ekstremt lite tettsted...Ikke akkurat verdens navle!! :roll:

Honda XR 125
adoniz

Post by adoniz »

Larz1 wrote:Bor i Gran, som ligger i Hadeland, som igjen ligger i Oppland. Ekstremt lite tettsted...Ikke akkurat verdens navle!! :roll:
Akkurat, vel. Er du villig til å flytte til feks oslo eller bregen da? Det finnes jo garatert muligheter. I oslo er det jo ledige jobber innen bransjen. Er ledig der også nuh,... Neste litt lyst til å søke for så å flytte... Liker meg i oslo.

Det er jo et artig fag å jobbe i da. MASSE variasjon, og når det er en hobby i tillegg, blir det ganske enkkelt å dra på jobb
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bare å komme det Adonizen - fikk selv jobb her idag i en mc sjappe :D
Larz1

Post by Larz1 »

Nettopp derfor jeg velger denne utdannelsen :D
Kan ikke se for meg hvor kjedelig det må være og drive med noe man ikke liker for og få penger nok til og leve liksom...=)
Må nok flytte uansett, men hater bylivet, og da Oslo spesielt. Er oppvokst på landet veit du, så er ikke vant med trikk og McDonalds på hvert gatehjørne! Her er det traktorer og sauer på hvert gatehjørne! :D

Honda XR 125
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Skal du bli godkjent HD mekaniker så må du reise til fabrikken i USA på kurs.
Larz1

Post by Larz1 »

Hvor lenge varer dette kurset da?

Honda XR 125
NoName
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Aner ikke. VEt bare at HD mekanikerne ble sendt på det. Du kan kontakte HD så får du helt sikkert mere innfo. Litt usikker, men tror HD dekker noe av det.
Bhrsrk

Re: Videregående - Motorsykkelfaget

Post by Bhrsrk »

Larz1 wrote:Det jeg nå lurer på, er; Hvordan er jobb-mulighetene innen MC? Er ingen vits i og utdanne seg innen noe det ikke er jobb i liksom.
Det er lite å gjøre i vinterhalvåret, og mye å gjøre i motorsykkelsesongen når du helst vil kjøre motorsykkel selv. Dersom du følger verkstedplanen og prioriterer de avtalte jobbene får du høre det når noen stikker innom og vil ha utført alskens småjobber for en billig penge eller må ha fikset sykkelen bråkjapt for å rekke planlagte turer. Dersom du prøver å være snill med alle, ryker de opprinnelige planene og du får illsinte kunder som ringer og purrer på sykkelen som skulle være ordnet, eller du får ikke kjørt motorsykkel selv fordi du jobber fra 8-23. Utgifter for hele året må i hovedsak dekkes i sommerhalvåret - men folks forventning til pris er som bilbransjen der de har helårssesong. Videre er det vel kanskje rundt 100000 motorsykler som brukes jevnlig her i landet, så kundegrunnlaget er begrenset, og motorsykkelaktivitet er veldig konjunkturavhengig og er det første som kuttes i nedgangstider.

Når det er sagt er jeg glad for at det tross alt er noen som velger å mekke motorsykler til tross for at de kunne fått mye bedre betalt, hatt mer bekvem arbeidstid og jevnere arbeidsbelastning året rundt dersom de hadde mekket andre ting i stedet. Uten dem hadde det blitt lite kjøring på mange av oss.
adoniz

Post by adoniz »

Gixxerman wrote:Bare å komme det Adonizen - fikk selv jobb her idag i en mc sjappe :D
Hvor da? De må da vel passe deg godt :D
NoName
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

MC-Oslo
adoniz

Post by adoniz »

Larz1 wrote:trikk og McDonalds

De to tingene der er jo noe av det feteste med oslo, ikke glem tbanen da. Å ligge i tunellene gjennom sentrum der på mc, det er nice det. Skjer ting hele tiden, grava er fett, carl johan. fullt av mc, og folk som kjører mc. fønny. Tigerstaden er fet. =]
adoniz

Re: Videregående - Motorsykkelfaget

Post by adoniz »

Bhrsrk wrote:
Larz1 wrote:Det jeg nå lurer på, er; Hvordan er jobb-mulighetene innen MC? Er ingen vits i og utdanne seg innen noe det ikke er jobb i liksom.
Det er lite å gjøre i vinterhalvåret, og mye å gjøre i motorsykkelsesongen når du helst vil kjøre motorsykkel selv. Dersom du følger verkstedplanen og prioriterer de avtalte jobbene får du høre det når noen stikker innom og vil ha utført alskens småjobber for en billig penge eller må ha fikset sykkelen bråkjapt for å rekke planlagte turer. Dersom du prøver å være snill med alle, ryker de opprinnelige planene og du får illsinte kunder som ringer og purrer på sykkelen som skulle være ordnet, eller du får ikke kjørt motorsykkel selv fordi du jobber fra 8-23. Utgifter for hele året må i hovedsak dekkes i sommerhalvåret - men folks forventning til pris er som bilbransjen der de har helårssesong. Videre er det vel kanskje rundt 100000 motorsykler som brukes jevnlig her i landet, så kundegrunnlaget er begrenset, og motorsykkelaktivitet er veldig konjunkturavhengig og er det første som kuttes i nedgangstider.

Når det er sagt er jeg glad for at det tross alt er noen som velger å mekke motorsykler til tross for at de kunne fått mye bedre betalt, hatt mer bekvem arbeidstid og jevnere arbeidsbelastning året rundt dersom de hadde mekket andre ting i stedet. Uten dem hadde det blitt lite kjøring på mange av oss.
Veldig riktig. Mc blir nok kuttet tidlig i trange perioder ja.. Selv om det er langt opp på lista for gutter, kommer det (i snitt) lengre ned på konas liste. iallefall slik jeg oppfatter det..
adoniz

Post by adoniz »

NoName wrote:MC-Oslo
tankveska mi kommer derfra :)
Post Reply