God begynnersykkel og samtidig sykkel for far?

Prat om lett MC.
Post Reply
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

God begynnersykkel og samtidig sykkel for far?

Post by Baron von Waffel »

Jeg har planer om å skaffe en lett sykkel dels for egen transport, dels for å først øvelseskjøre med poden på 15, deretter la ham disponere den.

Men jeg er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Er det noen sykkeltyper som er lettere å lære å kjøre enn andre? Og noen som er spesielt krevende?

Jeg er også åpen for tips om merker og typer jeg bør unngå. I utgangspunktet er jeg ute etter å slippe å mekke og sykkelen skal ikke trimmes. Og det er et poeng at sykkelen ikke skal se ut som en lekesykkel. Jeg er tross alt over 1,90 og poden blir det nok snart.

Og folkens, det er fint om dere begrunner innspillene deres ut fra analyser, ikke bare synsinger.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Post by ErlingSG »

Tja, om dykk er så høge begge to er kanskje ein supermotard eller naken sykkel med oppreist sittestilling tingen?
Daelim Roadwin f. eks.

Erling
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Honda Varadero er nok ein fin sykkel. Denne er ekstremt mykje brukt rundtom på kjøyreskular, ein kraftig 2sylindra 4-takts motor med godt drag. Hadde ingen problem med å halde fartsgrensene me den, og den var ikkje vanskelig å be opp bratte motebakkar med 2stk på. Så om sykkelen skal brukast til øvelseskøyring, litt småturar, og transport for far, vill eg seie Honda Varadero er eit godt valg, med mindre poden absolutt skal ha noke som ser kjempe hipt og kult ut og går styggfelt. :wink:
Pollti

Post by Pollti »

2 takter må det være ! Aprilia Pegaso 125 av de eldre modellene er greie sykkeler. Samme motorene som sitter i RS 125 Vinkelsliper.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Pollti wrote:2 takter må det være ! Aprilia Pegaso 125 av de eldre modellene er greie sykkeler. Samme motorene som sitter i RS 125 Vinkelsliper.
Hvorfor må det være 2-takter?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Smalababb wrote:Honda Varadero er nok ein fin sykkel. Denne er ekstremt mykje brukt rundtom på kjøyreskular, ein kraftig 2sylindra 4-takts motor med godt drag. Hadde ingen problem med å halde fartsgrensene me den, og den var ikkje vanskelig å be opp bratte motebakkar med 2stk på. Så om sykkelen skal brukast til øvelseskøyring, litt småturar, og transport for far, vill eg seie Honda Varadero er eit godt valg, med mindre poden absolutt skal ha noke som ser kjempe hipt og kult ut og går styggfelt. :wink:
Har absolutt tenkt Honda som et alternativ. I første omgang har jeg lurt på Shadow. Motoren er vel nokså lik?.Og ut fra utseendet synes poden denne passer hans image. Men min erfaring er begrenset så jeg vet jo ikke noe om hvordan det vil fungere å øvelseskjøre på den. Varadero er nok litt mer offroad enn vi hadde tenkt men slett ikke håpløst. Skal ta den med i videre prosess.

Takk for innspill så langt.
Last edited by Baron von Waffel on 17 Feb 2007 12:23, edited 1 time in total.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

ErlingSG wrote:Tja, om dykk er så høge begge to er kanskje ein supermotard eller naken sykkel med oppreist sittestilling tingen?
Daelim Roadwin f. eks.

Erling
Skal ta denne med i diskusjonen med guttungen.

Ellers har min datter på 13 meldt seg på i diskusjonen. Hun skal vel også overta etter hvert. Så hun vil også være med å velge sykkel. Men hun blir høy nok til at det ikke endrer behovet for en fysisk stor sykkel.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Larz1
Posts: 298
Joined: 23 May 2005 18:18
MC: Honda XR 125
Location: Gran (Oppland)

Post by Larz1 »

Har du/dere tenkt noe på hva slags type sykkel det skal være?

R- sykkel, som f.eks Aprilia RS, Honda NSR?

Offroad, som f.eks Honda Varadero, Honda XR?

"Chopper", som f.eks Honda Shadow?

- Kjører selv Honda XR, og forrige sommer øvelseskjørte jeg med min far. Han er 1.90, mens jeg er 1.85. Den funket helt greit. God og oppreist sittestilling, oversiktelig, og nok kraft til og dra oss begge over de bratteste bakkene.

- Når det gjelder hva slags sykkel som er lettest og kjøre, kan jeg ikke si annet en at på offroad er det oppreist og oversiktelig, mens "choppere" har generell god komfort og lave sykkeler. Racing vil jeg ikke uttale meg om; har nemlig ikke peiling. :P

Erling, hopp inn her og fortell mer om R- sykler!
...fysisk stor sykkel...
EDIT: Honda Varadero er en svær sykkel, så utfra dine kriterier vil jeg tro denne passer best.
Bestod oppkjøring 18 juni - 2007!

Honda XR 125
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

honda varadero kjørte eg når eg tok lappen, den var perfekt til lærekjøring, eg har daelim daystar som er noko likt honda shadow, shadow er ein del dyrere, men om enn ikkje vil bruke veldig mykje peng vil eg ikkje fraråde daystar heller, men om enn prøver shadow så er den bedre, min den durer litt i rompa pga 1 sylindra motor. men siden ein jente skal eventuelt ha den seinare, så er kansje ikkje varadero ofte litt meir guttesykkel.
men eg liker honda shadow:) og når enn vil spare ein god del peng, så blir enn fort glad i daystar også...


daelim daystar: Image

shadow:
Image
Last edited by turboman on 17 Feb 2007 17:41, edited 3 times in total.
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
David1990
Posts: 21
Joined: 17 Dec 2006 14:48

Post by David1990 »

Varaderoen, er et godt valg, uansett hvilken type bruk du skal ha den til!
Den har en unik komfort (forhold til mange andre 125), den er stor og har et voksent preg! Men det kommer jo helt ann på hvilken type sykler du/dere liker, ingen kan gi deg svaret på hva som er best for deg, men personelig så liker jeg Varadero 125, har min andre Varadero 125 nå, å er stor fornøyd, mange voksne som velger dette alternativet også!
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

4-takt - Honda Varadero

2-takt Honda NSR eller Cagiva mito

- Honda varadero er en litt mer voksen sykkel som går helt greit. Gidder ikke nevne noe mer ut i fra den sykkelen fordi andre har beskrevet den over.

- Honda NSR. 2-takt er kansje ikke kjent for kvalitet og holdbarhet, men her er NSR et untak! Jeg vil nok påstå at det er den 2-takteren som er best kvalitet på, på markedet.
Honda NSR har vært den mest populære lett-MC i alle i år både i Norge og mange andre europeiske land. Den er tøff og sportig samtidig som den er litt touring. Jeg har selv kjørt en god del NSR og kan med sikkerhet si at den både er god å kjøre og god å sitte på med.
NSR ble sluttet å produsere i 2002 og designet ble ikke endret så veldig mye fra første NSR 1998 (av ny typen) Dette gjør at kansje noen mener det er litt gamelt design på den osv.
Prisen på en NSR kan kansje være litt stiv for å være brukt-MC, de ligger på alt i fra 20-45.000,- brukt.
Det er ofte slik at de som ligger på rundt 30-45.000,- er orginale, 2002 modell og i strøken både teknisk og utseende messig.

Image

Image

Image

Image

Image

:wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Pollti

Post by Pollti »

Baron von Waffel wrote:
Hvorfor må det være 2-takter?
De går godt også liker jeg lukten av 2 takts eksos.
User avatar
Larz1
Posts: 298
Joined: 23 May 2005 18:18
MC: Honda XR 125
Location: Gran (Oppland)

Post by Larz1 »

Baron von Waffel wrote:
Hvorfor må det være 2-takter?
Det må ikke være 2-takt...Det kommer helt an på hva du skal bruke sykkelen til!

Mer kraft i en 4-takt, så de lønner seg hvis du skal kjøre mye i skog og andre steder du trenger litt "drakraft".

2-takter har oftest høyere effekt, og går også fortere. Men de bruker litt mer bensin, og krever litt mer stell enn en 4-takter.
Bestod oppkjøring 18 juni - 2007!

Honda XR 125
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Post by orion »

Men siden denne karen IKKE skal trimme, den skal være orginal. Så er 4-taker ruten han må gå.

I valget ditt vil nokk Honda være ditt ultimatum. Honda shadow og Honda varadero er syklene jeg hadde valgt å se på. Begge syklene har samme motoren, en 124cc V-TWIN motor som yter 15HK og 10.5 NM! Dette er vell så kraftigt som det kommer når man snakker orginale 125motorer!

Motoren har ett godt og solid drag helt opp til rødlinja, ingen merkbare effekt groper opp gjennom turtallet. Mine erfaringer ligger på Honda Shadow sykkelen, da jeg kjørte denne i 2 1/2år, fra jeg var 15 til 18års tiden min. Min far sto i samme fotspor som du gjør i dag, vi ville ha en sykkel han kunne bruke til transport til jobben osv. Og som jeg (altså poden :wink: ) kunne åverta når min tid kom! Shadowen var veldigt lett for meg å begynne å lære å kjøre på, den hadde lavt tyngepunkt, lavt sete, noe som er veldigt godt når man skal lære seg og kjøre. Gode bremser og veldigt god manøvererings oppførsel til å være en Custom sykkel. Dette grunnet lav vekt og godt plasert styre samt styrevinkel.

Min far som på den tiden og fortsatt er åver 190cm åver bakken, men den gang veide 110+KG. Trivdes veldigt godt på denne sykkelen. Det var lite me klager, den dro han opp alle bakkene han frontet i dette landet med stil å ett stort smil :P

Litt etter vi hadde kjøpt Shadow'en så så vi Varadero sykkelen som kom på markedet, hadde vi sett denne før, så hadde vi valgt denne sykkelen! Kun fordi den passer mye bedre til å ha pasasjer på, litt høyere bakke klaring, og bedre manøverering. Begge syklene har lite service, billige i drift! Ikke minst, øyedragere. Alle vet når det kommer en Honda :wink:

Lykke til!



Image

Image
Turbo Dream<3
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Larz1 wrote:Har du/dere tenkt noe på hva slags type sykkel det skal være?

R- sykkel, som f.eks Aprilia RS, Honda NSR?

Offroad, som f.eks Honda Varadero, Honda XR?

"Chopper", som f.eks Honda Shadow?

- Kjører selv Honda XR, og forrige sommer øvelseskjørte jeg med min far. Han er 1.90, mens jeg er 1.85. Den funket helt greit. God og oppreist sittestilling, oversiktelig, og nok kraft til og dra oss begge over de bratteste bakkene.

- Når det gjelder hva slags sykkel som er lettest og kjøre, kan jeg ikke si annet en at på offroad er det oppreist og oversiktelig, mens "choppere" har generell god komfort og lave sykkeler. Racing vil jeg ikke uttale meg om; har nemlig ikke peiling. :P

Erling, hopp inn her og fortell mer om R- sykler!
...fysisk stor sykkel...
EDIT: Honda Varadero er en svær sykkel, så utfra dine kriterier vil jeg tro denne passer best.
I utgangspunktet spurte jeg uten å flagge så mye av hva jeg selv har tenkt. Tross alt har jeg lite peiling på dagens sykler. Jeg har bare hatt en lett sykkel, en Suzuki A100 for minst 25 år siden. Men jeg har jo kikket litt på sykler på Finn.no sammen med guttungen og han heller i retning av Honda Shadow eller liknende. Men så var det jentungen. Hun var ikke der. Hun har mer sans for Varadero. Den har jeg ikke drøftet med guttungen. Men mer offroad enn Varadero er ikke aktuelt. Da må det nok heller bli naken.

Racing har jeg ikke vært så fristet av. Vet ikke om det er likt for lett MC, men det er noe med forsikring og priser på denne.

Skal innrømme at jeg er svak for Honda, men siden jeg har lite peiling selv e jeg klar for gode argumenter for å velge noe annet.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Post Reply