Refleksvest i bil

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Refleksvest i bil

Post by Hawken »

Så nettopp en annonse på vg.no om at det blir påbudt med refleksvester i bil fra 1 mars? Er dette virkelig sant? Eller er det en litt for tidlig 1 april spøk? :?
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Stemmer nok dette ja... men politiet skulle være litt snill med bøter i førsten, så da får en bare advarsel... snakk om 60,- og legge den i hanskerommet da :wink:

Kommer av at det blir så mange påkjørt når bilen stopper og dem setter opp varsel trekant osv...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Er sant det.. Når dere kjøper, pass på at dere kjøper en som er godkjent. Var på nyhetene at det var kaos om hvem av de som faktisk var godkjent og hvem som ikke var det..

Den skal også legges i bilen slik at den kan rekkes fra førersetet.. Dvs under setet eller noe sånt..

Pokker, er ikke lenge til det.. Må vel stikke og kjøpe en snart da :(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Er ingen problem å ha den i hanskerommet. Du rekker dit fra "førersetet"

Ja dette er greit tiltak det, men de fleste er jo utsolgt.

Leste også nummera på de 2 typene som var godkjent. Dette går på hvor stor flate av vesten som er slik fluoriserende refleks på. Husker det ikke i farta, men skal prøve å finne det ut
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Ja, være tilgjengelig fra førersetet... putter min i hanskerommet jeg... kjøper nok naf sin refleksvest... 65,- for medlem... og godkjent... burde egentlig følge med alle nybiler...

Edit: Utdrag fra NAF:

Fra 1. mars 2007 må man ha minst én godkjent refleksvest i bilen. Den skal være tilgjengelig innen rekkevidde fra førersetet og brukes ved uforutsette stopp langs veien – uansett om det er mørkt eller høylys dag. Beveger du deg langs en trafikkert vei uten refleksvest, lever du farlig. Flere fatale ulykker skjer årlig grunnet nødstopp langs veien der bilfører forlater kjøretøyet uten refleksvest. Med godkjent refleksvest er du godt synlig for passerende bilister, og sjansene for påkjørsel reduseres radikalt. Dette gjelder også i dagslys.
Ha alltid en refleksvest liggende klar i f.eks dørlommen, så er du trygg om du må ut av bilen. Refleksvest i bil er påbudt også i andre europeiske land, og du får ikke passere grensen uten.

Barn reagerer ofte spontant og uventet i trafikken. Vi anbefaler refleksvest for de minste for optimal synlighet, og de fleste bilister vil redusere farten når de passerer.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Dette er vel noe som kommer til å bli standar i alle nye biler. Men det er jo en prosess som må gåes gjennom dette også ;)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Tanken bak påbudet er jo innlysende; Bli sett av andre trafikanter ved siden av bilen din når du blir tvunget til å stoppe av uforutsette årsaker.

Jeg lurer på om det kan bli for mange med refleksvester og forskjellige typer arbeidsklær i skarpe farger med mange refleks-striper langs veiene. At signaleffekten rett og slett blir borte. :smt102
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Hehe... ja, ting tar tid som man sier... :wink:
Kjedelig når man skal ut og sette ut varseltrekanten så ikke folk skal kjøre på bilen din, og så blir du kjørt på selv i stedet... vært nære på når jeg møter folk i mørke klar og det ikke er gatelys... my fort gjort...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

men en ting jeg lurer på: man kan få bot om man ikke har den i bilen, for det er påbudt.. men det finnes enda ingen regel som sier du MÅ ha den på ved stopp... eller?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Såvidt jeg har forstått det, er det påbudt med refleksvest i bilen, men man blir ikke bøtelagt for IKKE å ha det. Enda ihvertfall.

Jeg fikk en av min søster som jobber i forsikringsselskap. Om den er godkjent, aner jeg ikke. Den ligger og slenger i baksetet. Jeg går ut fra at man ikke må ha dem tilgjengelig i fart, så om man står i førersetet og henter den på hattehyllen eller hva, spiller vel mindre rolle? :)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Det fulgte med bilen min når jeg kjøpte den for snart 3 år siden,men så er jo Volvo sikkerheten selv da :D
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Foreløpig er det uttalt at det viktigste er at man har vest. Den bør helst være godkjent, men om man bruker en joggevest så vil det også bli akseptert i Norge. Og de har ikke definert hva som er tilstrekkelig nær føreren. Foreløpig synes det som myndighetene satser på at vi som kjører skal skjønne at dette er til vårt eget beste. Jeg kjøpte vest på Jernia rett etter jul og regner med at den er godkjent uten at jeg har sjekket dette. Den ligger i en skuff under midtsetet foran. (3 seter foran i Honda FR-V).

Hvis dere skal kjøre i utlandet så er det noen land som er strengere uten at jeg husker hvilke. Der er det krav om refleksvest til alle i bilen. Og de må ha riktig typegodkjennelse. Sånn sett kan det være like greit å skaffe nok vester med en gang. Det bør være like selvsagt som førstehjelpssettet.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Får vel krype til korset og kjøpe en da :roll:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Ja, ellers risikerer du å kjøre bil med kors, i krypefart.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Vi bor i verdens største barnehage. Hva blir det neste? Ikke lov til å gå over fotgjengeroverganger uten vest?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply