Rart med forsikringspremie på 750Z

Prat om mellomtung MC
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Rart med forsikringspremie på 750Z

Post by FV »

Jeg har kikka litt på en kawasaki 750 Z, å sendte ein mail til gjensidige for å få forsikringspremie (forstår ikke hvorfor de kaller det det) på den. Glemte da å skrive at den var registrert som mellomklasse, 34 hk. Dette var det jeg fikk i svar: Årspremien på Kawasaki Z 750 S blir kr 21.639,- med 30% bonus, oppgitte
sikkerhetstiltak og kasko med 8.000,- kr i egenandel.

Sendte da en ny mail, beklaget feilen, men sykkelen jeg va intr. i var registrert som mellomklasse, hva prisen kom til å bli. Dette var deg jeg fikk til svar:Hei igjen!

Årspremien er lik om det er fulleffekt utgaven eller en nedtrimmet utgave.

Pris for delkasko blir kr 12.782,- og bare ansvar koster kr 9.351,-

Hvis du har registreringsnr på sykkelen så skal jeg dobbeltsjekke at prisen er
riktig, hvis vi er heldig får vi den litt ned.

Med vennlig hilsen
Gjensidige Forsikring, Vest
Vidar Mossefinn
Kunderådgiver


Hvordan i all verden kan det være like dyrt å forsikre når det er 80 hk iforskjell? Jeg er 20 år, å er innstillt på at det kan bli dyrt å forsikre en sykkel i mitt navn, men at jeg ikke skal ha noen fordeler for å kjøre en mellomtung sykkel, det forstår jeg ikke. Noen som har noen formeninger om dette?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Er vel ikke alltid de tar hensyn til det nei.. Kan forresten ofte bli billigere å ta en telefon enn å sende inn forespørsel på mail..
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Re: Rart med forsikringspremie på 750Z

Post by Bhrsrk »

FV wrote: Hvordan i all verden kan det være like dyrt å forsikre når det er 80 hk iforskjell? Jeg er 20 år, å er innstillt på at det kan bli dyrt å forsikre en sykkel i mitt navn, men at jeg ikke skal ha noen fordeler for å kjøre en mellomtung sykkel, det forstår jeg ikke. Noen som har noen formeninger om dette?
Det er like dyrt for forsikringsselskapet om du går i bakken uansett effekt, og du får fremdeles høy nok fart til å skade deg selv og sykkelen. I tillegg har det kanskje hendt at enkelte har kjørt rundt med sykler med fulleffekt selv om de har vært registrert som mellomtung.
User avatar
Sondrev
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2007 19:38
MC: Suzuki GSX-R k5
Location: Mosjøen/Trondheim
Contact:

Post by Sondrev »

Hvis du ønsker å komme under beregningen mot Vekt/hk fordeling så kontakt Sp1, da de er det eneste selskapet som fortsatt beregner priser etter dette.

NB! Men merk deg at hvis du tipper, og sykkelen overstiger antall hk som er oppgitt vil dette få konsekvenser!
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Rart med forsikringspremie på 750Z

Post by FV »

Bhrsrk wrote:
FV wrote: Hvordan i all verden kan det være like dyrt å forsikre når det er 80 hk iforskjell? Jeg er 20 år, å er innstillt på at det kan bli dyrt å forsikre en sykkel i mitt navn, men at jeg ikke skal ha noen fordeler for å kjøre en mellomtung sykkel, det forstår jeg ikke. Noen som har noen formeninger om dette?
Det er like dyrt for forsikringsselskapet om du går i bakken uansett effekt, og du får fremdeles høy nok fart til å skade deg selv og sykkelen. I tillegg har det kanskje hendt at enkelte har kjørt rundt med sykler med fulleffekt selv om de har vært registrert som mellomtung.
Men det får jo bli mitt problem, forsikringselskapet kan ikke gå utifra at jeg skal trimme sykkelen, det blir jo helt feil.
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Re: Rart med forsikringspremie på 750Z

Post by Bhrsrk »

FV wrote: Men det får jo bli mitt problem, forsikringselskapet kan ikke gå utifra at jeg skal trimme sykkelen, det blir jo helt feil.
Det bare bidrar til at fra et forsikringsselskapssynspunkt er det ingen forskjell på risiko og utgifter uansett om sykkelen registreres som mellomklasse eller ikke - dermed ingen forskjell på forsikringspremie.

Kanskje noen av dem som jobber i forsikringsselskap kan komme på banen? :)
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Post by Romy »

Det forsikringsselskapet tenker er at du kansje har mindre effekt, men hva gjør vel det om du er under 25/30?

Det går vel liksom opp i opp for oss :( Dessverre...

\\Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

heisann.. har selv dealet en del med forsikring selskaper. men ring til Kristian Kjeksli på gjensidige oslo 90037648. han fixer en god deal ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Post by FV »

RH racing wrote:heisann.. har selv dealet en del med forsikring selskaper. men ring til Kristian Kjeksli på gjensidige oslo 90037648. han fixer en god deal ;)
Takker for det.

Jeg sendte en mail tilbake, der jeg forklarte at jeg synes det er helt urimelig å betale like mye når sykkelen er 80 hk svakere, å det endte opp med at jeg fikk telefon fra Bergen :p Han forklarte meg at statistikkene viste at det var like mange ulykker med mellomtung som full effekt. Rart synes jeg, men om de tar med velt o.l i disse statistikkene, skulle ikke forundre meg. Jeg får ta ett par telefoner i morgen, se hva de andre selskapene kan tilby meg.
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Post by Kenny »

Fikk forklart av en i gjensidige at grunnen(som gjensidige sentralt hadde forklart på mail til ham) var at f.eks sjansen for tyveri og andre ting som kunne skje var like stor med fulleffekt som laveffekt. Men at det skulle være like stor sjanse for utforkjøring og ulykke kunne verken han eller jeg forstå eller gjøre noe med :twisted:
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Post by FV »

Kenny wrote:Fikk forklart av en i gjensidige at grunnen(som gjensidige sentralt hadde forklart på mail til ham) var at f.eks sjansen for tyveri og andre ting som kunne skje var like stor med fulleffekt som laveffekt. Men at det skulle være like stor sjanse for utforkjøring og ulykke kunne verken han eller jeg forstå eller gjøre noe med :twisted:
Jeg kan forstå at kasko er like dyrt, eller, egentlig ikke ,men la oss si jeg forstår det. Sykkelen er jo verdt like mye, om den er 34 eller 110 hk. Men helt enig med deg, er det like stor sjangs for utforkjøring med 34 kh i motsetning til 110 hk? Aldri!
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Post by Romy »

Det er vi som må blø fordi noen nybegynnere er Gud :S
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

FV wrote:Men helt enig med deg, er det like stor sjangs for utforkjøring med 34 kh i motsetning til 110 hk? Aldri!
Neivel? Hva er det egentlig som er grunnen til utforkjøringer, og hvor stor andel av motorsykkelulykkene representerer utforkjøringene?
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Post by vevea »

Bhrsrk wrote:
FV wrote:Men helt enig med deg, er det like stor sjangs for utforkjøring med 34 kh i motsetning til 110 hk? Aldri!
Neivel? Hva er det egentlig som er grunnen til utforkjøringer, og hvor stor andel av motorsykkelulykkene representerer utforkjøringene?
Nå har jeg nettopp tatt teoriprøven, og jeg var på kurs i går, så jeg kan svare litt på det:

Den vanligste ulykken er nettopp utforkjøring (single-ulykker)!

Grunnen er som regel at føreren ikke kjenner sine begrensninger, sykkelens krefter/egenskaper, eller veien.

Så der fikk du den :wink:
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Post by FV »

vevea wrote:
Bhrsrk wrote:
FV wrote:Men helt enig med deg, er det like stor sjangs for utforkjøring med 34 kh i motsetning til 110 hk? Aldri!
Neivel? Hva er det egentlig som er grunnen til utforkjøringer, og hvor stor andel av motorsykkelulykkene representerer utforkjøringene?
Nå har jeg nettopp tatt teoriprøven, og jeg var på kurs i går, så jeg kan svare litt på det:

Den vanligste ulykken er nettopp utforkjøring (single-ulykker)!

Grunnen er som regel at føreren ikke kjenner sine begrensninger, sykkelens krefter/egenskaper, eller veien.

Så der fikk du den :wink:
Men det er litt enklere å kjenne sin egen begrensning når man kjører 34 hk i forhold til 110 hk. Slike "saklige" innlegg kan du poste på mopedportalen.no eller noe, jeg tollererer ikke slike usaklige innlegg, Vegar.
Post Reply