Ein eller to stempelringer?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
Alex90
Posts: 21
Joined: 01 Nov 2006 11:37

Ein eller to stempelringer?

Post by Alex90 »

Har hørt at du får bedre bunndrag av å ha to ringer i stede for en, stemmer det?
User avatar
crab
Posts: 1224
Joined: 25 Dec 2006 22:32
MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x)
Location: Sula;D

Post by crab »

stemmer det..
læreren min sa att den øverste var kompresjons ring, og den nederste var olje ring..
Aprilia RS50 Kundo Edition :D
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Image
User avatar
Alex90
Posts: 21
Joined: 01 Nov 2006 11:37

Post by Alex90 »

Er jo digg med litt bunndrag da, så slipper du å hålde 40-50 opp over.. synest i vertfall eg:P
User avatar
Matape
Posts: 276
Joined: 04 Jan 2007 17:39
MC: Tempo Panter 460 med 6hk 50s sylinder(utvendig helt lik orginalen)
Location: Nesodden, liten halvøy sør for Oslo

Post by Matape »

crab wrote:stemmer det..
læreren min sa att den øverste var kompresjons ring, og den nederste var olje ring..
Det er på 4-takt at den nederste er oljering. Den er der for å stoppe oljen i å blande seg med bensinen, på 2-takt er ikke oljeringen der fordi en blanding av olje og bensin hentes opp fra under sylinderen.

Men en ekstra ring på 2-takt gir bedre kompresjon og litt bedre bunndrag.
1981 Tempo Panter 460 :D
Kjøper deler hvis noen har ;)
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

crab wrote:stemmer det..
læreren min sa att den øverste var kompresjons ring, og den nederste var olje ring..
På 4-taktere er det slik.

På 2-taktere er begge ringene "kompresjonsringer", årsaken til at det er 2 er for å ha ett "secong line of defense" slik at ikke flammene slipper forbi og brenner opp oljefilmen på stempel og sylinder, resultatet av det vil være at den skjærer seg.
Det er fordelen med 2 ringer.

Fordelen med 1 ring er at man får mer krefter fra 7 000rpm og opp
- Skyt her -
Post Reply