Ein eller to stempelringer?
Ein eller to stempelringer?
Har hørt at du får bedre bunndrag av å ha to ringer i stede for en, stemmer det?
- Matape
- Posts: 276
- Joined: 04 Jan 2007 17:39
- MC: Tempo Panter 460 med 6hk 50s sylinder(utvendig helt lik orginalen)
- Location: Nesodden, liten halvøy sør for Oslo
Det er på 4-takt at den nederste er oljering. Den er der for å stoppe oljen i å blande seg med bensinen, på 2-takt er ikke oljeringen der fordi en blanding av olje og bensin hentes opp fra under sylinderen.crab wrote:stemmer det..
læreren min sa att den øverste var kompresjons ring, og den nederste var olje ring..
Men en ekstra ring på 2-takt gir bedre kompresjon og litt bedre bunndrag.
1981 Tempo Panter 460 
Kjøper deler hvis noen har

Kjøper deler hvis noen har

På 4-taktere er det slik.crab wrote:stemmer det..
læreren min sa att den øverste var kompresjons ring, og den nederste var olje ring..
På 2-taktere er begge ringene "kompresjonsringer", årsaken til at det er 2 er for å ha ett "secong line of defense" slik at ikke flammene slipper forbi og brenner opp oljefilmen på stempel og sylinder, resultatet av det vil være at den skjærer seg.
Det er fordelen med 2 ringer.
Fordelen med 1 ring er at man får mer krefter fra 7 000rpm og opp
- Skyt her -