Motorsykkeldekk??
Motorsykkeldekk??
Har en 1995-mod FZR 600 R. Skal kjøpe nye dekk og har funnet noen MEGET rimelige dekk på motorsykkeldekk.com.
Tenker på å kjøpe "Sportmax D 207" både foran og bak.
Noen som har erfaring med dette dekket? Eller Dunlop generelt?
Erfaringer/anbefalinger mottas med takk!
Tenker på å kjøpe "Sportmax D 207" både foran og bak.
Noen som har erfaring med dette dekket? Eller Dunlop generelt?
Erfaringer/anbefalinger mottas med takk!
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Motorsykkeldekk??
Ikke noe galt med 207 men det gikk nok ut av produksjon for en stund siden. Ikke sikker når det gjelder gatedekk, men på racingsiden har man gått fra 207 til 208 til 209. Er dekket lagret rett, noe det nok er, så gjør det ikke noe at det er overliggere. Litt ekstra forsiktighet i starten men ellers skal det være fullgodt.Jim Andre wrote:Har en 1995-mod FZR 600 R. Skal kjøpe nye dekk og har funnet noen MEGET rimelige dekk på motorsykkeldekk.com.
Tenker på å kjøpe "Sportmax D 207" både foran og bak.
Noen som har erfaring med dette dekket? Eller Dunlop generelt?
Erfaringer/anbefalinger mottas med takk!
Fordekkket til dunlop har en karakteristisk spiss profil, det gjør at sykkelen blir mer kvikkstyrt eller nervøs dersom den alt er kvikk.
Min sykkel hadde Dunlop 207 da jeg kjøpte den. Min erfaring er at dette er SØPPEL SOM INGEN BURDE BETALE PENGER FOR!
Dekkene var forferdelig glatte både på tørt og vått føre, og ble de nevneverdig bedre med temperatur, tok det i alle fall laang tid. Jeg pleide på trass å spinne HELE påkjøringa til E18 vestover fra Skøyen. (da hadde jeg bestemt meg for å bytte dekk) På vått føre spant det så lett at jeg bare måtte le. Siste dråpen var da jeg holdt på å gå på kjeften pga framhjulslåsing i 20km når jeg skulle svinge inn til parkeringen til Motorcentret på Billingstad.
Jeg anbefaler Michelin Pilot Power 2CT. Jeg hadde dem på forrige sykkel og hadde valgt dem til denne sykkelen også, hadde det ikke vært for at jeg fikk et sett anstendige Bridgestone latterlig billig.
Ellers tror jeg Dunlop 208 er mye bedre enn 207. Jeg mener det var 208 en kjenning av meg hadde og de kjenntes passe fint tyggis ut å ta på.
Dekkene var forferdelig glatte både på tørt og vått føre, og ble de nevneverdig bedre med temperatur, tok det i alle fall laang tid. Jeg pleide på trass å spinne HELE påkjøringa til E18 vestover fra Skøyen. (da hadde jeg bestemt meg for å bytte dekk) På vått føre spant det så lett at jeg bare måtte le. Siste dråpen var da jeg holdt på å gå på kjeften pga framhjulslåsing i 20km når jeg skulle svinge inn til parkeringen til Motorcentret på Billingstad.
Jeg anbefaler Michelin Pilot Power 2CT. Jeg hadde dem på forrige sykkel og hadde valgt dem til denne sykkelen også, hadde det ikke vært for at jeg fikk et sett anstendige Bridgestone latterlig billig.
Ellers tror jeg Dunlop 208 er mye bedre enn 207. Jeg mener det var 208 en kjenning av meg hadde og de kjenntes passe fint tyggis ut å ta på.

01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Pilot Power 2CT Now with a 20% softer compound on the tread shoulders
http://two-wheels.michelin.com/2w/front ... 21&lang=EN
http://two-wheels.michelin.com/2w/front ... 21&lang=EN
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Dette er ikke en veldig relevant erfaring siden jeg ikke vet nøyaktig hvilken type jeg snakker om, men det var et Dunlop Sportmax. En kompis fikk montert et slik foran på sin `00 R1 i fjor. Sykkelen ble jævligere å kjøre med det nye dekket enn med det gamle utslitte, og nå - etter 4000 km - er dekket ulovlig mht mønsterdybde i tillegg til at det har sprekker i gummien som går nede i rillene på langs med mønsteret. Jeg ville ihvertfall ikke montert noe som helst som det stod Sportmax på etter å ha sett dette ene tilfellet.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Sportmax står/sto det på alle Dunlops sport og sporttourer dekk.Muffinman wrote:Dette er ikke en veldig relevant erfaring siden jeg ikke vet nøyaktig hvilken type jeg snakker om, men det var et Dunlop Sportmax. En kompis fikk montert et slik foran på sin `00 R1 i fjor. Sykkelen ble jævligere å kjøre med det nye dekket enn med det gamle utslitte, og nå - etter 4000 km - er dekket ulovlig mht mønsterdybde i tillegg til at det har sprekker i gummien som går nede i rillene på langs med mønsteret. Jeg ville ihvertfall ikke montert noe som helst som det stod Sportmax på etter å ha sett dette ene tilfellet.
207 og 208 er langt på vei samme dekk. 208 kom som følge av endringer i mønsteret på de tilsvarende racing-dekkene, som første året med det nye mønsteret fortsatt het 207. I tillegg finnes/fantes det varianter. std. ogg GP. GP dekket skulle tåle mer varme å kjunne kjøres hardt på bane uten å koke det. Standarddekkene kokes lett på bane.
Hvor gode dekk er har bla sammenheng med hvor ferkse de er. Feil lagret og gamle dekk kan være ubrukelige før de settes på.
Hvordan de oppleves kan variere veldig fra sykkel til sykkel og fører til fører. Dekktrykk og kjørestil er andre viktige ting.
D204 har jeg ikke mye pent å si om, men D207 og D208 er populære dekke som har vist seg duglige i mange år alt.
Når et dekk slites ut på 4000 er det utvilsomt en noe spesiell kjørestil.
Selv kjører jeg på supersofte kvalifiseringsdekk for racing og selv de varer mer enn 4000km med variert kjøring.
- Attila
- Posts: 2319
- Joined: 30 Mar 2007 11:38
- MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:) - Location: Akershus

Jeg har en `98 R1 og håper at den duger for meg.(Jeg tror ikke jeg er "hottere" en sykkelen og dekket.)
Men det er vel som med biler; noen biler kjennes bedre ut med noen dekk og andre helt jæ.... med andre.
Noen som har noen erfaringer med R1 og D208?
Kompis på 1000 R har hatt samme bakdekket i 3 år!!!!! Synes det var mye, veldig mye. Ble litt skeptisk til hardheten i dekket. Jeg er vant til å skifte hvert år på bak dekket og annenhvert på fram dekket.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Har erfaring med D208 både forran og bak på to sykler. Helt chille dekk. Fikk en heftig highside en gang, men det var vel ikke til å unngå... var vått føre. Kjørte nylig med D208 til det var maks utslitt, det holdt helt til siste slutt...eller, holdt på å tryne noe så sinnsykt ved forhjulslåsing på vått føre for en ukes tid siden med D208, men dekket var slitt ned til helvete. Nå kjører jeg med Pilot Power, ikke fått testet det ut "skikkelig" enda. Kjørte med D208 fordi jeg fikk de dekka jævlig billig. De holdt på Rudskogen også. Fine dekk, alt i alt.
- Attila
- Posts: 2319
- Joined: 30 Mar 2007 11:38
- MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:) - Location: Akershus
Ble anbefalt de dekkene og fikk paret for 3600,-
(De er produsert i 07
)
I ettertid fant jeg ut at jeg kan klare å få de samme dekkene for 1400,-
Jeg får bare teste dekket og gjøre meg opp en egen mening.
Kommer til å vurdere neste dekk valg mer nøye......kan jo være at jeg velger D208 igjen
(De er produsert i 07

I ettertid fant jeg ut at jeg kan klare å få de samme dekkene for 1400,-
Jeg får bare teste dekket og gjøre meg opp en egen mening.
Kommer til å vurdere neste dekk valg mer nøye......kan jo være at jeg velger D208 igjen

Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
