gsxr-(r) wrote:Derbi Senda.
Den er i oransje, og er den tøffeste moppa sett fra min side.
Hørt at den er litt "bedre" motormessig i forhold til de fleste andre som har am6 motoren.
Det er noen myter ang dette.
Her er fakta:
Det som er helt sikkert er at den har 5 lameller og 5 fjører mot 4 til am6, ergo kraftigere clutch.
Den har også en veiv som tåler høyere turtall
Bedre girskifte-system - man må ikke sparke girpedalen for å skifte gir, den havner nesten aldri i frigir utenom mellom 1 og 2 gir om du girer veldig forsiktig og mykt.
Det er et hull i blokka bak vannpumpa. Hvis det renner vann ut derfra betyr det at en av eller begge simringene til vannpumpa er i stykker.
Det er kun to ting som er litt dumme det er at:
- Det er ingen balanseaksling så motoren rister litt mer enn am6 på høyt turtall. Ikke noe som er så veldig betydelig. (dette gjelder kun senda-motoren)
Oljepåfyllinga skjer rett bak drevet, noe som er en veldig utilgjengelig plass. Det er altså litt tungvindt å påfylle girolje.
Derbi har også noen smarte løsninger som:
Skjult olje og bensintank som ligger under salen.
Ekspansjonstank
Lite rom under salen bak batteriet der man kan legge fra seg vognkort og et par verktøy-ting.
Et slags håndtak under salen slik at man lett kan holde seg fast om man kjører to på og du sitter bak.
Vakunkran