Page 1 of 2

Ingen gnist på KTM EXC 400

Posted: 05 Apr 2007 20:05
by Stig-Rune
Har ikke lenger noe gnist på min EXC 400. Den stoppet helt plutselig under kjøring og fikk den ikke til å starte. Har skrudd av plugghetta og holdt fingeren inntil pluggledningen og da fikk jeg et lite støt (prøvde selvfølgelig mot gods først, men fikk ingen gnist da), men ikke i nærheten av sånn det skal være. Prøvd å ohm'et pluggledningen og plugghetta, og de var i orden. Så lurer på om det er noen som har hatt samme problem? Og er det noen som vet noen verdier på hvor mye ohm det skal være i coilen eller vet om noen andre stand jeg kan måle meg frem?

Posted: 06 Apr 2007 17:08
by gsxr-(r)
Har du sjekket avstanden mellom dioden og nåla eller hva det heter på tennpluggen? viste seg at det var problemet på min..
Avstanden skal være 0,7mm.


Image

Posted: 07 Apr 2007 16:17
by Stig-Rune
gsxr-(r) wrote:Har du sjekket avstanden mellom dioden og nåla eller hva det heter på tennpluggen? viste seg at det var problemet på min..
Avstanden skal være 0,7mm.
Har ingen ting med pluggen å gjøre, er jo ingen gnist mellom pluggledningen og gods når jeg har skrudd av plugghetta.



Har prøvd med ny coil, men fortsatt er det bare litt strøm som blir produsert av coilen.

Noen som vet hvor mye ohm tenningsspolen skal være på? Eventuelt hvor mye volt den skal lade? Er forskjellige ohm-verdier på lade- og tenningsspola mi, men vet ikke hva det skal være på tenningsspola.

Posted: 09 Apr 2007 02:50
by Babelfisken
Stig-Rune wrote:
gsxr-(r) wrote:Har du sjekket avstanden mellom dioden og nåla eller hva det heter på tennpluggen? viste seg at det var problemet på min..
Avstanden skal være 0,7mm.
Har ingen ting med pluggen å gjøre, er jo ingen gnist mellom pluggledningen og gods når jeg har skrudd av plugghetta.



Har prøvd med ny coil, men fortsatt er det bare litt strøm som blir produsert av coilen.

Noen som vet hvor mye ohm tenningsspolen skal være på? Eventuelt hvor mye volt den skal lade? Er forskjellige ohm-verdier på lade- og tenningsspola mi, men vet ikke hva det skal være på tenningsspola.
Hva mener du med bare litt strøm fra Coil? Den gir vel bare fra seg litt strøm men høy spenning som gir gnist.

Hva mener du med tenningsspolen? Trodde det var et norsk ord for coil.
Eller er dette sekundærspolen, altså den som er koblet til tennpluggkablen? Den skal ha høyere spenning enn du kan måle med et vanlig voltmeter tror jeg. Vi snakker 5 eller 6 siffrede tall.

Etter å ha googlet litt fant jeg en referanse til Toyota Camry! hvor prmærspolen skal ha ~0,5 ohm og sekundærspolen 10-20kOhm.
Da har du noen veldig omtrentlige tall hvertfall. Begge deler høres hvertfall fornuftig ut på meg. Liten motstand i primærspolen med få viklinger, høy motstand i sekundærspolen med mange viklinger.

Posted: 09 Apr 2007 23:49
by pelsen
Har identisk sykkel, men kjenner ikke til dette som noe vanlig problem.
En sykkel som stopper plutselig mens den går har som regel en dustefeil med kill-switchen eller noe mer alvorlig som knekt coil eller tenningsboks.
Siden coilen er friskmeldt står du vel igjen med boksen eller tennspolen.

Jeg kan godt måle tennspolen på min med multimeteret, men bare hvis jeg får fargekoden på ledningene som skal måles 8)

Posted: 10 Apr 2007 21:31
by Stig-Rune
Babelfisken: Mente nok lite spenning ifra coilen ja. Med tenningsspolen tenker jeg på spolen som lader strøm til tenningsanlegget. Altså den som sitter ved svinghjulet. Tror det blir feil med ohm-verdier fra en bil-coil siden de som regel er større og ineholder mange flere viklinger.


Pelsen: Har utelukket kill-switchen ved å nappet av ledning som går til kill switch bryterne der den går ut fra CDI'en..
Hadde vært fint om du kunne måle ohmen på tenningspolen din, og eventuelt målt hvor mye spenning (AC) du får der når du drar den på elstarten.. Fargekodene på min er: svart med rød strek, og rød med hvit strek. Finner de lett igjen siden de går ifra svinghjulsdekselet og opp til CDI boksen.

Posted: 12 Apr 2007 00:14
by pelsen
har målt ikveld, tennspolen har ca 13 Ohm.
Den gir ca 9V AC på åpen krets når jeg kjører motoren på starteren.

Posted: 12 Apr 2007 02:05
by Babelfisken
Stig-Rune wrote:Babelfisken: Mente nok lite spenning ifra coilen ja. Med tenningsspolen tenker jeg på spolen som lader strøm til tenningsanlegget. Altså den som sitter ved svinghjulet. Tror det blir feil med ohm-verdier fra en bil-coil siden de som regel er større og ineholder mange flere viklinger.
Blir sikkert litt feil ja, men som rettningsgiver kan det gi et hint. Har du 0,5 Ohm på sekundærspolen er den brennt. Har den tilnærmet uendelig er den også brennt. I det første tilfellet smeltet sammen, i det andre røket av. Var mer det jeg mente. Slike ting har det jo ofte med å fungere 100% eller 0%.

Posted: 12 Apr 2007 21:25
by Stig-Rune
Pelsen: Takker for hjelpen! :D Jeg har 10,8ohm og får 7volt AC når jeg tar den på starteren med CDI frakoblet, og 6volt med CDI tilkoblet. Men fant noe greier på ktmtalk.com der det sto at tennspolen skulle ha 15ohm +/- 3ohm. Og 30V +/- 5V uten CDI tilkoblet. Og 200V +/- 10V med CDI og coil tilkoblet. Så er litt skeptisk på om min er defekt eller ikke.


Babelfisken: Er riktig det, men har forsåvidt utelukket at coilen er defekt siden den ikke fikk noe mer gnist med annen coil eller.

Posted: 13 Apr 2007 21:32
by TheDuke2
Er ikke så enkelt som en defekt pluggledning? Har du prøvd å klippe av 6-7mm og skrudd på igjen plugghetten?

Posted: 14 Apr 2007 17:22
by Stig-Rune
TheDuke2 wrote:Er ikke så enkelt som en defekt pluggledning? Har du prøvd å klippe av 6-7mm og skrudd på igjen plugghetten?

Har prøvd med ny coil (med annen pluggledning). Også har jeg ohm'et pluggledningen, så er ganske sikker på at den er i orden. :wink:

Posted: 14 Apr 2007 23:42
by pelsen
antakelig er det vel den svarte boksen som er slutt.

med de verdiene du har målt på tennspolen burde det vært gnist på pluggen. Det går jo an å megge den, hvis du kjenner en elektrikker, men jeg tror ikke det er noe vits. Når motorn stopper under drift er det som regel noe alvorlig feil.

Posted: 22 Apr 2007 17:39
by Swede87
Fått orden på det?

Har ikke akkurat så veldig mye peiling på slikt, pga har akkurat kjøpt egen sykkel, men jeg hadde det samme problemet som deg, hetta gir strøm, men ingen gnist fra pluggen osv.

Prøvde med nye plugger, men ingenting skjedde.

Viste seg at problemet lå i en tenningslås som forrige eier hadde montert på, slik at tenninga på hele opplegget alltid var av, så kanskje du kan skjekke ledningene osv? (har ikke peil asså, bare prøver å hjelpe :P)

Posted: 27 Apr 2007 22:41
by Stig-Rune
Har nå fått ny stator og den startet igjen :D

Men når jeg skulle ut å kjøre så gikk den ikke ordentlig når den ble litt varm.. Høres ut som om den ikke får bensin når du gir på gass..

Har en liten mistanke på at det er pluggledningen siden den har vært skrudd av og på så mange ganger nå. Så skal prøve med en jeg har liggende.. Har også montert på ny plugg nå.. Men kan jo også bare være dårlig kontakt en stand eller rusk i gasseren.

Posted: 28 Apr 2007 01:41
by orion
viss den fungere bra med choke på, så prøve å skru mix skruen din en kvart eller en halv runde ut åver.