Tungstarter scooter
Tungstarter scooter
Heisann, scooteren min er litt mer tungstartet en den var før, må liksom kicke litt heftig 3-4 ganger for å få den i gang (som oftest). Og elstarteren virker bare om den var kjørt nylig. Før var den mye lettere å starte. noen tips på hva som kan være problemet? Eller hva slags slitedeler jeg bør sjekke. Scooteren går forsåvidt marginalt dårligere enn den gjorde etter service, men det antar jeg er slitte vekter eller noe.
Data:
km-stand 19000, 4000 siden service. Da ble tennpluggen skiftet. Batteriet er nok gammelt og svakt, men det skal vel ikke ha noe å si for kickingen?
På forhånd tak.
AtW
Data:
km-stand 19000, 4000 siden service. Da ble tennpluggen skiftet. Batteriet er nok gammelt og svakt, men det skal vel ikke ha noe å si for kickingen?
På forhånd tak.
AtW
Vanskelig å si, men her skal du få noen enkle tips:
Sjekk batteriet ditt. Hvis batteriet er gåent vil det være vanskelig å starte.
Sjekk om choke-systemet virker som det skal. Tregstartet kald motor tyder kanskje på at motoren ikke får "feit" nok blanding.
Ta ut tennpluggen og sjekk elektrodeavstanden. (Avstanden mellom den tappen i midten og den bøylen over.) Riktig avstand står i instruksjonsboka. Sjekk også at det er gnist i pluggen. Skru ut pluggen, sett den i pluggledningen, hold den intil gods og tråkk på kicken. Da skal det gnistre i pluggen.
Dette var bare noen enkle tester du kan ta, håper du finner ut av det.
Sjekk batteriet ditt. Hvis batteriet er gåent vil det være vanskelig å starte.
Sjekk om choke-systemet virker som det skal. Tregstartet kald motor tyder kanskje på at motoren ikke får "feit" nok blanding.
Ta ut tennpluggen og sjekk elektrodeavstanden. (Avstanden mellom den tappen i midten og den bøylen over.) Riktig avstand står i instruksjonsboka. Sjekk også at det er gnist i pluggen. Skru ut pluggen, sett den i pluggledningen, hold den intil gods og tråkk på kicken. Da skal det gnistre i pluggen.
Dette var bare noen enkle tester du kan ta, håper du finner ut av det.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ok, jeg er litt amatør på slike ting, og støtter meg til haynes-boka, så jeg har ett par spørsmål. 1. Hvordan sjekker jeg batteriet? Multimeter? 2. Choke-systemet? tror ikke det er noen choke på scooteren? Kan det hjelpe å skru opp tomgangsskruen?Jalmar wrote:Vanskelig å si, men her skal du få noen enkle tips:
Sjekk batteriet ditt. Hvis batteriet er gåent vil det være vanskelig å starte.
Sjekk om choke-systemet virker som det skal. Tregstartet kald motor tyder kanskje på at motoren ikke får "feit" nok blanding.
Ta ut tennpluggen og sjekk elektrodeavstanden. (Avstanden mellom den tappen i midten og den bøylen over.) Riktig avstand står i instruksjonsboka. Sjekk også at det er gnist i pluggen. Skru ut pluggen, sett den i pluggledningen, hold den intil gods og tråkk på kicken. Da skal det gnistre i pluggen.
Dette var bare noen enkle tester du kan ta, håper du finner ut av det.
PS: Takk for hjelpa.
AtW
Har ikke vært borti scootere, så det blir litt generelt.
Når det gjelder choke, bør det jo stå i Haynes-boka. Vanligvis er det et håndtak eller en hendel som skal slås på ved kaldstart hvis det er choke-inretning. Se på bildene i boka av forgasseren.
Når det gjelder batteriet kan du måle med multimeter hvor mye spenning det er på batteriet. Det skal være minimum 12 volt. Hvis det er 12 volts annlegg. Ellers er det 6 volts annlegg, og da skal selvfølgelig spenningen være minimum 6 volt.Prøv når du måler å skru på en strømforbruker (lyset e.l.) og se om det gir stort spenningsfall. Hvis batteriet har vært flatt et par ganger, eller har stått gjennom vinteren uten vedlikeholdslading kan det være "ferdig", og ikke gi nok spenning til å starte en kald motor. Har du sjekket om det er nok vann på batteriet? (hvis det ikke er vedlikeholdsfritt da.)
En enkel test kan være å prøve et friskt batteri og se om den starter som den skal da. Har du ikke en kompis med tilsvarende scooter som du kan prøve batteriet fra?

Når det gjelder choke, bør det jo stå i Haynes-boka. Vanligvis er det et håndtak eller en hendel som skal slås på ved kaldstart hvis det er choke-inretning. Se på bildene i boka av forgasseren.
Når det gjelder batteriet kan du måle med multimeter hvor mye spenning det er på batteriet. Det skal være minimum 12 volt. Hvis det er 12 volts annlegg. Ellers er det 6 volts annlegg, og da skal selvfølgelig spenningen være minimum 6 volt.Prøv når du måler å skru på en strømforbruker (lyset e.l.) og se om det gir stort spenningsfall. Hvis batteriet har vært flatt et par ganger, eller har stått gjennom vinteren uten vedlikeholdslading kan det være "ferdig", og ikke gi nok spenning til å starte en kald motor. Har du sjekket om det er nok vann på batteriet? (hvis det ikke er vedlikeholdsfritt da.)
En enkel test kan være å prøve et friskt batteri og se om den starter som den skal da. Har du ikke en kompis med tilsvarende scooter som du kan prøve batteriet fra?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Holder en knapp på pluggen jeg.
Min starter iallefall fint på kicken selv om batteriet står på lading på kjøkkenet. Kan også være dårlige pakninger en plass slik at den får falsk luft.
19000 km er jo en del også da. Kan være at stempelet eller stempelringene behøver å byttes.
Min starter iallefall fint på kicken selv om batteriet står på lading på kjøkkenet. Kan også være dårlige pakninger en plass slik at den får falsk luft.
19000 km er jo en del også da. Kan være at stempelet eller stempelringene behøver å byttes.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
Ok, er det lett å sjekke disse stempelringene? Eller er det en verkstedjobb? Er ikke så veldig flink til å mekke akkurat (eneste jeg har gjort før er å skru på tomgangen, og ta av frontpanelet for å skifte lys :oops: )MXer50 wrote:Holder en knapp på pluggen jeg.
Min starter iallefall fint på kicken selv om batteriet står på lading på kjøkkenet. Kan også være dårlige pakninger en plass slik at den får falsk luft.
19000 km er jo en del også da. Kan være at stempelet eller stempelringene behøver å byttes.
AtW
Vet ærlig talt ikke hvor flink jeg er, siden jeg adlri har prøvd, men det kan jo kasnkje tyde på at jeg ikke er spesielt godMXer50 wrote:Hvis du ikke er så flink å mekke er det nok en verkstedjobb.
Har du kjørt 19000 på samme sylinder og stempel?

Har kjørt på samme sylinder og stempel ja, men det burde jo holde greit det? 20k-kilometer er jo nesten ingenting?
AtW