Page 1 of 1
MIN første crosser
Posted: 10 Apr 2007 20:07
by Yamaha-125-YZ
GoDagen....
Jeg kjøpte meg en en crosser for noen dager siden. En 125 ccm yamaha YZ 2000mod. jeg er ikke go til å mekke, og vet ikke særlig mye om cros, og motor generelt. :oops: eller har hatt litt skruing på mi corvette da.. hehe, mn det er noe annet.?:
Så jg har neon spørsmål: må jg ha spessiel motorolje til denne her, eller kan jg liksom kjøpe 2T olje på biltema?
Foresten er det noen som har noen gode linker til webshop sider, hvor man kan få kjøpt deler til crossere?
taknemlig for alle svar...

Posted: 10 Apr 2007 20:16
by Thunder
Gratulerer da
Når du skriver "motorolje", tenker du da på oljen som skal i bensinen, eller oljen som skal på motorblokken?
Olje som skal i bensin er vanlig 2T olje for mc.
Jeg pleier ha vanlig motorolje for bil i blokken, 5-40 helsyntetisk olje.
Noen sider med cross utstyr:
http://www.mxnorge.com/
http://www.hoypuls.no/
http://www.motorspeedmxshop.no/Pages/Shop.aspx
http://www.mamut.com/mxparts
http://www.mamut.com/gscooter
http://www.actionsports.no/
Edit: Ville ikke kjøpt olje på Biltema, ikke mye olje du trenger så ville betalt litt mer for bedre olje.
Posted: 10 Apr 2007 23:28
by Ingvar
2takter wrote:Edit: Ville ikke kjøpt olje på Biltema, ikke mye olje du trenger så ville betalt litt mer for bedre olje.
Mener å ha lest en plass (husker ikke hvor) at Biltema bruker Statoil olje.
Posted: 11 Apr 2007 03:45
by Mantis
Biltema oljen er like god som noen annen olje!
Billig og funker utmerket

Posted: 11 Apr 2007 06:06
by Thunder
Hvis du sier det
Yippii
Posted: 19 Apr 2007 17:45
by Yamaha-125-YZ
Det ble kortvaring glede md den crossen ja

andre dagen jeg kjørte med den drukkna den+sota oljet plugg etter å ha kjørt i nedoverbakke.

Vi kikket litt å fant til slutt ut at coilen va litt ustabil, så vi fikset den, slik at den ble stabil.
kjørte i en dag til, og den døde igjen

vi kjøpte ny plugg og dn sveiv som ei klokke..
Kjørte 1-2 dager til, daer til, og dn døde på samme viset, med resultat av bløt plugg+masse fin olje på dn

tører den or brenner vekk oljen, og den sviver i ca 10-30 sek før den dør igjen. kikker på pluggen, søkkbløt og full av olje. Har blandet dn med 3% olje, slik som selger sa.
noen som har hatt samme problem non gang eller har noe å dele
takker..
Re: Yippii
Posted: 19 Apr 2007 19:29
by smaug
Yamaha-125-YZ wrote:Det ble kortvaring glede md den crossen ja

andre dagen jeg kjørte med den drukkna den+sota oljet plugg etter å ha kjørt i nedoverbakke.

Vi kikket litt å fant til slutt ut at coilen va litt ustabil, så vi fikset den, slik at den ble stabil.
kjørte i en dag til, og den døde igjen

vi kjøpte ny plugg og dn sveiv som ei klokke..
Kjørte 1-2 dager til, daer til, og dn døde på samme viset, med resultat av bløt plugg+masse fin olje på dn

tører den or brenner vekk oljen, og den sviver i ca 10-30 sek før den dør igjen. kikker på pluggen, søkkbløt og full av olje. Har blandet dn med 3% olje, slik som selger sa.
noen som har hatt samme problem non gang eller har noe å dele
takker..
Dårlig stempelring, evt noe så enkelt som at chock'en har hengt seg opp?
Re: Yippii
Posted: 20 Apr 2007 14:18
by Lasseleeten
smaug wrote:Yamaha-125-YZ wrote:Det ble kortvaring glede md den crossen ja

andre dagen jeg kjørte med den drukkna den+sota oljet plugg etter å ha kjørt i nedoverbakke.

Vi kikket litt å fant til slutt ut at coilen va litt ustabil, så vi fikset den, slik at den ble stabil.
kjørte i en dag til, og den døde igjen

vi kjøpte ny plugg og dn sveiv som ei klokke..
Kjørte 1-2 dager til, daer til, og dn døde på samme viset, med resultat av bløt plugg+masse fin olje på dn

tører den or brenner vekk oljen, og den sviver i ca 10-30 sek før den dør igjen. kikker på pluggen, søkkbløt og full av olje. Har blandet dn med 3% olje, slik som selger sa.
noen som har hatt samme problem non gang eller har noe å dele
takker..
Dårlig stempelring, evt noe så enkelt som at chock'en har hengt seg opp?
Eller han har glemt å skru den av
Det hender man glemmer seg innimellom. Og hvis man ikke kan så mye om motor osv så er det ikke så lett å vite hva det er ^^
Posted: 30 Apr 2007 00:38
by Ec0
skift plugg hette.... Yamaha'er spiser de!!!
Posted: 13 May 2007 18:51
by Ktm dude
Hvis crossærn bare dør ut ville jeg i alle fall ha kjøpt noe bedre olje. Jeg hadde aldri kjøpt noe billig olje til en to takts crosser!!!!!!
Har kjørt cross i mange år og jeg har mange dårlige erfaringer med billig olje. Jeg personlig bruker vanlig Motul totaktsolje, lønner seg i lengden og kjøpe en 5l dunk i stede for 1l dunker.
PS: Du har vell tatt riktig mengde olje i forhold til besina??

Re: MIN første crosser
Posted: 25 May 2007 18:37
by morra-di@hotmail.com
prøv med 2.5% Min honda cr drukner på3 % men går problemfritt med 2.5%
Re: MIN første crosser
Posted: 01 Jun 2007 23:22
by smaug
Angående 2-t olje så er selve motoren som oftest ikke så kresen på sånt, men eksosventiler er det gjerne, så her gjelder det å prøve seg fram. Jeg vet om mange snøscootereiere som virkelig vet hva de holder på med og som trimmer og herjer, som kjører på helt vanlig 2-t olje og synes det fungerer helt topp. Jeg for min del bruker enten Statoil 2-t racingway eller Biltema Syntetisk Snøscooterolje(1/4 av prisen). Begge to har Rotax253 godkjenning, noe som er viktig med tanke på Rotax's RAVE ventiler som er nøye på akkurat det. Ellers er det sånn at hvis motoren ser fin ut innvendig så er det i allefall ikke noe gærnt med oljen. For mye olje er som oftest værre enn for lite. 3% høres mye ut i mine ører, jeg mener at 2,5%(1/40) bør være nok eller kanskje 2%(1/50). Det man ser nå, er at de fleste nyere HO scootermotorer bruker for mye olje fra fabrikk når de går på en 2% blanding(problemer med pluggene bla).