Kjøring i tunneller

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Adlertag
MC: Honda Transalp 600

Kjøring i tunneller

Post by Adlertag »

Greit, jeg hørte nettop noen historier fra Tyskland om at hvis du kjører for fort inn i en tunnel, og da snakker vi 180 km/t +++, så vil du og sykkelen bli sugd opp mot taket, og restene dine må spyles av taket. Grunnen er visst forskjell i luftrykk ute og inne i tunnellen. Stemmer dette ?
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
EvenDeven

Post by EvenDeven »

Det hørtes ganske sprøtt ut :lol:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Dette har jeg hørt for leeeeeenge siden av min storebror, men aldri fått bekreftet/avkreftet. Hørte det av min storebror da jeg var 9-10år og trodde selvsagt blindt på det, men nå har jeg rukket å bli enda mer kjøtthue :lol: Altså, det var snakk om 250km/t da han snakket om det, men altså, høy fart. Har selv kjørt i 270km/t(vær vennlig, dette er ikke for å skryte. Kun for å state et faktum) i tunell og ikke sett hverken gud eller djevelen himself.
Noen fysikere der ute som kan forklare litt hehe.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Dette er rett og slett bare tull og oppspinn.
EvenDeven

Post by EvenDeven »

Hørtes litt lite troverdig ut da.. :P
Ingvar

Post by Ingvar »

For å spore av litt. Har hørt at flærne biler blir blåst oppover i lufta mens de kjører på Autobahn i STORE hastigheter stemmer dette?? Da snakker vi 270Km/t++
You only live once
Image
Hawken
MC: Ducati SS 750

Post by Hawken »

Formel 1 biler letter jo hvis de ikke har disse "vingene" sine, ser ikke hvorfor ikke det skal være mulig :-k
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Hawken wrote:Formel 1 biler letter jo hvis de ikke har disse "vingene" sine, ser ikke hvorfor ikke det skal være mulig :-k
Nei, de letter ikke, spoilerne er der for å skape downforce som igjen fører til at de kan kjøre MYE fortere gjennom svingene enn normalt fordi marktrykket øker. Hvem har ikke sett F1-biler miste spoilere og dra av banen i første sving? Noen påstår at downforce'n kan bli kraftigere enn tyngdekraften, altså er det i teorien mulig å kjøre opp ned i taket på en tunnel. :idea:
Attila
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)

Post by Attila »

Det er bare tull det der med MC'en. Kjørte nedover til Italia, og tro meg, jeg kjørte inn i tunneler med full oppakning i 180+.
Det eneste er at det føles som om at alt kommer litt nærmere.

Med bil er det anderledes (større flate), jobber med ting som er avhengig av aerodynamikk. Audi TT er et eksempel på en bil som skaper løft fordi karosseriet er buet på toppen.

Dermed har molekylene større distanse å passere. Dette gir større avstand mellom dem og dermed mindre lufttrykk i forhold til luften som passerer under bilen.
Man får lavere trykk på oversiden som "suger" og samme trykk som vanlig under bilen som "dytter."

For å redusere denne effekten kom det ut en aldri så liten søt spoiler på hekken til den gamle TT'en.

Hva var det nå den gamle sports Mercedesen het....280-500 SL eller noe slikt. Den fra 70-80-tallet. Der var taket buet nedover istedet for oppover som alle biler vanligvis har.
Historien forteller om en mekaniker som hoppet opp og ned på taket på bilen etter at test sjåføren hadde klaget på at bilen ble ustabil ved høye hastigheter. Da han hoppet ned fra bilen stod alle rundt og :shock:
Prøv nå sa'n.......og det ble løsningen. :lol:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Jeg tror bilene som kan kjøre opp ned i taket heter "radical", de har ihvertfall busa-motor og de skal generere så mye marktrykk at de kan kjøre i taket i over 250km/t (elns).
Prøvde å google, de står på wikipedia, men ingenting om at de kan kjøre opp ned i taket.

Var jo en Mercedes som tok av under Le Mans en gang. Lettet og krasjet i tribunen. Var bygd i magnesium pga vekten. Den brant godt...
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

vell..først dette rykte med sykkler som tar av: inne i tunneler blir luften mekanisk "sugd" ut.. derfor er det atmosfæriske trykket likt -0 og det er som regel vindstille.. så når sykkelen kommer i rimelig stor fart og entrer tunnelen blir overgangen rimelig stor og man får et lite mottryk.. men dette er ikke nok til å gjøre annet enn at du vingler litt..

har selv hatt rimelig høye hastigheter med både bil og sykkler i div tunneler uten no prob.

LeMans biler: Disse bilene er kun skapt for prestisjoner.. bilene er så å si helt flate under for å hindre motstand fra luft. men luften kan da legge seg som en "bobble" under og trykke bilen oppover, når da bilen kommer over en dump vil fronten løftes litt og det vil blir skyvd mye luft under biler, noe som gjør at denne løfter og slår rundt.. bilene flyr ikke.. men kastes gjenom lufta.. et fly flyr, men an ball eller stein må kastes.. samme prinsippet..

Har selv dratt av nede på Nurburgring med en porsche 996 GT3, vi lå å hadde rimelig høy fart da frontfangeren blei slått at og vi mistet all trykket i fronten mens vinga bak bare presset på .. dette endte med en real understyring og rett av banen ;) og skader for store beløp på en lånt bil ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har sett en Le Mans bil ta av rett og slett. Var en slette hvor den kom i høy fart, så blir det en kjapp helning. Ser at bilen tar av, tar hele 4 saltoer og flyr regelrett over gjerder og det som er og havner på andre sia. Faen, har ikke klippet for hånden men skal prøve å søke. Ser helt sjukt ut.
Attila
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)

Post by Attila »

Her er'n...

Søker dere på Le Mans Crash kommer det opp filer som flyr, men så "staller" de og flipper rundt...
Last edited by Attila on 20 Apr 2007 23:15, edited 1 time in total.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jaaa :D Kanskje ikke fire saltoer, men ser ganske sykt ut. Huff, vet han overlevde, men fikk seg nok en støkk :shock:
Asfaltkongen

Post by Asfaltkongen »

Det er absolutt ingenting som tilsier at man skal bli sugd opp i taket ved innkjøring i vanlig veitunnel på MC i høy hastighet.

Hvordan denne historien har oppstått er en gåte. Har selv hørt den fra flere personer (som er eldre enn meg), men det er og blir en vandre/skremmehistorie som jeg antar har eksistert en god del år nå.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Post Reply