hva betyr oktantallet ?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
mafia on 50cc
Posts: 37
Joined: 02 May 2005 23:43
Location: sandefjord

hva betyr oktantallet ?

Post by mafia on 50cc »

Jeg lurte på om noen her vet hva oktantallet betyr og hva som er forskjellen på 92 oktan og 98 oktan. jeg har hørt at noen land har 87 og 100 oktan så er det reinheten på bensinen eller hva betyr det ?

kjørte 98 på mopeden istedefor 95 og da gikk tomgangsturtallet ned med 1000 omdreininger ,men merket ikke no forskjell i effekt

vet at en dude på forumet som heter atw sikkert kan svaret på dette sikkerlig godt !
Nå : racing mopp
Før :chopper mopp
Før :scooter
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Med høy kompresjon i motoren bør du gå for en bensin med høyere oktantall. Vanlige mopeder går sikkert fint på 95. Du kan sikkert prøve 92 også, men om du får tenningsbank bør du gå opp til 95 igjen. Du får ikke mer effekt av høyere oktan, kanskje snarere tvert imot ettersom høyoktans-bensin brenner saktere (og nettop derfor motvirker tenningsbank).

Tenningsbank høres ut som en masse knitring og klirring fra motoren. Som om noen har lagt et par klinkekuler i sylindern.

magnus
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Magg wrote:Med høy kompresjon i motoren bør du gå for en bensin med høyere oktantall. Vanlige mopeder går sikkert fint på 95. Du kan sikkert prøve 92 også, men om du får tenningsbank bør du gå opp til 95 igjen. Du får ikke mer effekt av høyere oktan, kanskje snarere tvert imot ettersom høyoktans-bensin brenner saktere (og nettop derfor motvirker tenningsbank).

Tenningsbank høres ut som en masse knitring og klirring fra motoren. Som om noen har lagt et par klinkekuler i sylindern.

magnus
Hmm, merklig, har litt sånne lyder fra min scooter nå på dens eldre dager, er det mulig at en eller annen slitasje forårsaker slikt, eller er det bare jeg som sauser i hodet mitt nå?

AtW
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Det kan være at sotbelegget har gjort at den har fått høyere kompresjon i forhold til tenninga den skal ha..

Prøv med 98 oktan og se om det blir borte. Gjør det det har du sannsynligvis et sotproblem.

Jeg har en peugeot 306 som sliter med tenningsbank. Originalt er kompresjonen 8 til 1 og den skal gå på 95 oktan. Men det er bare med 98 oktan at jeg ikke får tenningsbank. Og det er mye arbeid å få vekk sotinga i sylinderne og på stempelene på en bilmotor.

På en totakts-sylinder er det vel bare å skru av toppen og sette igang og skrape og pusse for å få det rent og blankt igjen..
User avatar
mafia on 50cc
Posts: 37
Joined: 02 May 2005 23:43
Location: sandefjord

Post by mafia on 50cc »

hvorfor synker tomgangsturtallet mitt da?
Nå : racing mopp
Før :chopper mopp
Før :scooter
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Tja, si det.. Kan ikke skjønne at det skal synke ved bruk av høyere oktan. Det har like mye med hverandre å gjøre som fartstriper har med fart.

Det høres mer ut som noe forgasserproblem. Falsk luft kanskje?
User avatar
mafia on 50cc
Posts: 37
Joined: 02 May 2005 23:43
Location: sandefjord

Post by mafia on 50cc »

selvfølgelig er det ikke no forgasser problem :lol:

den går helt fint og jevnt men synker 1000 rpm på tomgang med 98 oktan.
Nå : racing mopp
Før :chopper mopp
Før :scooter
Post Reply