R1 Hk registerings spm?

Prat om tung MC.
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

R1 Hk registerings spm?

Post by Stipa »

Kom over en R1 hvor selger sier at :

"Sykkelen er registrert som 105 HK (dette gjelder godt og vel over 60% av alle norsk-solgte R1 fra 98-01, så denne er intet unntak.."

Men han har satt den som 150 hk!? , og hvorfor ble disse syklene registrert som 105 hk? hvis som det stemmer at 60% av syklene ble det som han påstår..
?
Last edited by Stipa on 28 Apr 2007 14:32, edited 2 times in total.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

:shock:
Jeg har en `98 R1......
Mener det står 150 hk på vognkortet.
Det "føles" som en 150 også :wink:
Forsikrings selskapet spurte om den var over eller under 150.

Jeg vet ærligtalt ikke hva selgeren mente med det der.....
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Post by Stipa »

Nei synes det hørtes litt rart ut, aldri hørt no om det før... men kommer sikkert et svar her etthvert :lol:
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Helt klart.
Skal sitte på gjerdet på denne tråden.
Lurer fælt på dette. :lol:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Er det ikke vanlig å selge nye sykler både med og uten redusert effekt da? I Suzuki's prisliste for 2007 står kun 100hk-versjonen av Hayabusa oppført. (observert på MC-messa) Poenget er selvfølgelig at man sparer mye penger i engangsavgift til tull- og avgiftsdirekterotet.
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Post by Stipa »

Ok, hvis det er så, hva må gjøres for og få den til fulleffekt? da skal det da stå 105 hk i vognkortet? han sier skriver det er 150 hk på den!?
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

På fulleffekt R6 står det ihvertfall riktig antall hester i vognkortet... litt rart om det skal stå det er mindre hester i en fulleffekts R1... :?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Post by Stipa »

Ja , noen her inne vet sikkert noe om hva han fyren babler om..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er vel alle slike sykler som leveres som laveffekt nuh om dagen. GSXR1000 blandt annet med 106hk.
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Post by Stipa »

Ja ok.. Hva sånn ca pris er det for og få den til fulleffekt da? og er det noe andre avgifter som må betales , eller er det bare og endre da siden den allerede er regget som tung?
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Post by FunSize »

Nye sykler i dag får man jo som laveffekt og fulleffekt...
Eks: Suzuki GSR600 som kommer i 34 og 98HK

Man kan da kjøpe en laveffekt og registrere den, gå hjem, finne tanga og klippe de rette ledningene... og så sitter man med en fulleffekt.

Men saken er jo da at du har kjøpt en laveffekt, og den er registrert som det... og det skal stå i vognkortet, selv om sykkelen nå er fulleffekt med 98HK.

Man bør jo heller gjøre dette lovlig:
- Kjøpe en laveffekt og finne ut at man vil ha den som fulleffekt
- Be et verksted gjøre jobben
- Få papirer og annet underskrevet og godkjent av "staten" og oppdatert vognkort
--- Prislappen slik jeg ble fortalt det, da jeg var nyfiken og spurte diverse folk, er differansen; Engangavgift_Fulleffekt - Engangavgift_Laveffekt
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Post by Stipa »

Er ikke snakk om en laveffekt her, den er regget som 105 hk, men han skriver at det er en 150 hk
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Svaret på spørsmålet ditt er da at dette ble gjort for å få ned prisen på sykkelen og forsikringen.

Skal du registrere om og kjøre lovlig med dette må du betale differansen i hk avgift minus bruksfradrag. Finnes X kalkulatorer for dette på nett.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: R1 Hk registerings spm?

Post by moonlit »

$_p wrote:Kom over en R1 hvor selger sier at :

"Sykkelen er registrert som 105 HK (dette gjelder godt og vel over 60% av alle norsk-solgte R1 fra 98-01, så denne er intet unntak.."

Men han har satt den som 150 hk!? , og hvorfor ble disse syklene registrert som 105 hk? hvis som det stemmer at 60% av syklene ble det som han påstår..
?
Jeg leste i et bla (RiDE magazine, siste utgave) at i TYSKLAND så er det visstnok en eller annen lov som gjør at mangE/alle slike sykler blir strupa til 100hk, kan ha vært 105. Det er visstnok noe som blir gjort på fabrikk for alle sykler som er ment for det tyske markedet.

Kan ha noe med det å gjøre?
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Post by Stipa »

Ja mulig, mener noen mente det var så i Sverige også?!? jeg har ikke kjøpt denne som noen her tror...
Post Reply