Raklelyden på Ducatier, et mål eller en feil?

Prat om tung MC.
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Raklelyden på Ducatier, et mål eller en feil?

Post by Shortybebeh »

Har vært borti folk som synes denne lyden er det som kjennetegner en ducati, og de fryder seg når denne lyden dukker opp!

Men har også hørt andre som ser på den som et tegn på at sykkelen begynner å bli sliten.

Selv synes jeg ikke denne lyden er kul, men når jeg hører den så skjønner jeg jo som regel hva slags sykkel som passerer, uten å se på den, så sånn sett fungerer den jo som et kjennemerke.

Men er denne raklelyden positiv eller negativ i dine øyne?



Og NÅR dukker den opp?
Hvor langt må du kjøre?

Indikerer ikke lyden slitasje på klutsjen?
Betyr ikke det at den bør byttes?

Hvor lenge kan man kjøre ETTER at denne raklelyden har dukket opp?
Merker man det på klutsjen når lyden kommer at den er slitt?
Eller kommer lyden mye før selve klutsjen trenger å byttes?
User avatar
Husaberg motard
Posts: 97
Joined: 12 May 2005 21:32
Location: Jevnaker

Post by Husaberg motard »

har vel ingen ting med å gjøre hvor gammel sykkelen er. tror den kommer ferdig "raklete" fra fabrikk. litt av sjarmen syns jeg. en deilig lyd.. (ja.. jeg er både syk og ducatifrelst.)
Image
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Den skramlar eftersom det är torrkoppling. Helt normalt, och inget fel.
coolfantaman
Posts: 118
Joined: 28 Apr 2005 23:54
Location: Egersund

Post by coolfantaman »

det er lyden til ducati. Er ingenting feil. Men min personelig mening er at jeg ikke er så veldig begeistret for den. Liker heller gixxerne sine lyder.
Honda - The Power Of Dreams

Kjører Honda Shadow 125 ccm
Aprilia_RS_2001
Posts: 105
Joined: 30 Apr 2005 10:09
Location: Sandnes

Post by Aprilia_RS_2001 »

coolfantaman wrote:det er lyden til ducati. Er ingenting feil. Men min personelig mening er at jeg ikke er så veldig begeistret for den. Liker heller gixxerne sine lyder.
Det er fordi du er Honda frelst :wink:
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Aprilia_RS_2001 wrote:
coolfantaman wrote:det er lyden til ducati. Er ingenting feil. Men min personelig mening er at jeg ikke er så veldig begeistret for den. Liker heller gixxerne sine lyder.
Det er fordi du er Honda frelst :wink:
Først vent seg på Honda kvalitet så er det vanskelig å venne seg av med det vet du... 8)
Aprilia_RS_2001
Posts: 105
Joined: 30 Apr 2005 10:09
Location: Sandnes

Post by Aprilia_RS_2001 »

Griffin wrote:
Aprilia_RS_2001 wrote:
coolfantaman wrote:det er lyden til ducati. Er ingenting feil. Men min personelig mening er at jeg ikke er så veldig begeistret for den. Liker heller gixxerne sine lyder.
Det er fordi du er Honda frelst :wink:
Først vent seg på Honda kvalitet så er det vanskelig å venne seg av med det vet du... 8)
Joa:P har egentlig ikke peiling på honda kvalitet, men sies å være bra :wink: noe jeg og tror på. men holder meg til aprilia i 2år til jeg 8) men da tok jeg kvelden. ha en forsatt god kveld/natt \:D/
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Litt off-topic, men aprilia har (iflg meg i hvertfall) skaffa seg dårlig image..

Virker på meg som om de er klart størst på lett-mc med sin Aprilia RS125...for ikke å snakke om RS50...

Det er jo faktisk gått så langt at når jeg ser en voksen Aprilia, så tenker jeg... Jøss... det var gøy.. Tung motorsykkel som ser ut som lett motorsykkel... :lol:
Det burde jo være motsatt...

Det kan jo forsåvidt bare være meg, men uansett...så lenge de tjener fett på det så driter de det...og det regner jeg med at de gjør...
coolfantaman
Posts: 118
Joined: 28 Apr 2005 23:54
Location: Egersund

Post by coolfantaman »

Aprilia_RS_2001 wrote:
Griffin wrote:
Aprilia_RS_2001 wrote: Det er fordi du er Honda frelst :wink:
Først vent seg på Honda kvalitet så er det vanskelig å venne seg av med det vet du... 8)
Joa:P har egentlig ikke peiling på honda kvalitet, men sies å være bra :wink: noe jeg og tror på. men holder meg til aprilia i 2år til jeg 8) men da tok jeg kvelden. ha en forsatt god kveld/natt \:D/
Veeeeel, med gixxer snakker da jeg om Suzuki GSX-R 8) ikke honda, selv om det er et fantastisk merke :D
Honda - The Power Of Dreams

Kjører Honda Shadow 125 ccm
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Hmm... ON TOPIC
så trodde jeg virkelig ikke at syklene kom med den lyden fra fabirkken.

Men det er nok fordi de jeg har snakket med påstår at det er slitasje på kjutsjen som lager lyden.. ;)

Ingen flere som tror de vet hvorfor?
User avatar
Magus Perdé
Posts: 20
Joined: 23 May 2005 00:59
Location: Karmøy, Rogaland

Post by Magus Perdé »

Ducati med tørrklutsj skramler, sånn er det bare :)
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Skramlingen er ikke spesielt for Ducati, jeg har tre sykler med tørrclutch, Ducati, Triumph og Yamaha, og clutchen skramler like ille på alle tre når de frir ut.
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Griffin wrote:Litt off-topic, men aprilia har (iflg meg i hvertfall) skaffa seg dårlig image..

Virker på meg som om de er klart størst på lett-mc med sin Aprilia RS125...for ikke å snakke om RS50...

Det er jo faktisk gått så langt at når jeg ser en voksen Aprilia, så tenker jeg... Jøss... det var gøy.. Tung motorsykkel som ser ut som lett motorsykkel... :lol:
Det burde jo være motsatt...

Det kan jo forsåvidt bare være meg, men uansett...så lenge de tjener fett på det så driter de det...og det regner jeg med at de gjør...
Synes du RSV Mille og Tuono ser ut som lettsykler? :shock:
Jeg synes ikke noen av dem står tilbake utseendemessig i forhold til andre tung-racing-sykler jeg....

Men tilbake til topic, her oppe hos meg går det en Ducati 996 i gul....
Jeg diiiiiigger lyden! :P
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Re: Raklelyden på Ducatier, et mål eller en feil?

Post by Guido Brasletti »

Shortybebeh wrote:
Men er denne raklelyden positiv eller negativ i dine øyne?

Og NÅR dukker den opp?
Hvor langt må du kjøre?
Raklelyden fra clutchen er jeg foholdsvis likegyldig til - den er noe du MÅ ta med deg hvis du velger Ducati. Som så mange før meg har sagt, clutchen på Ducati er er av den tørre typen, og i tillegg med mange plater, så da bare blir det raslelyd noen meter etter at du har rullet ut fra butikken, eller noen minutter etter at du har byttet clutch... Sånn er det bare med den konstruksjonen. Lyder er altså ikke noen indikasjon på at noe er feil. Det er tvertimot sånn at i minuttene før den lyden kommer, er clutchen litt treig og vanskelig - har ikke gått seg til så og si...

På mange andre motorsykler, er disse (clutch)platene badet i olje, og derfor blir lyden dempet/mykere.

Tenk deg følgende:
Hiv 15 metalplater i en metallkasserolle og rist. Legg merke til lyden.
Hell på to liter olje og rist igjen. Garantert mindre/mykere lyd, ikke sant?

På den annen side, litt eldre Honda'er er ikke helt borte de heller.
I min ungdom, da menn var menn og motorsykler var motorsykler og det var mer enn nok, kalte vi Honda CB750 for "sementblandere" - nettopp pga. en distinkt raklelyd i clutchen (som også kom pga. konstruksjonen og ikke noen feil...)

Ducatisti er i tilllegg så sære at mange av dem setter på åpne clutchdeksel (med mange hull i etc.) slik at lyden høres ennå bedre ( Eller for å få bedre kjøing som de sier da :P)

Det JEG derimot ikke skjønner, er at så mange elsker innsugslyd/lyden fra åpne forgassere. At det er så stort at det sier BØØØØØP-BØØØØØP når man gir gass, har ikke jeg fått med meg :shock:
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Raklelyden på Ducatier, et mål eller en feil?

Post by pelsen »

Guido Brasletti wrote:Det JEG derimot ikke skjønner, er at så mange elsker innsugslyd/lyden fra åpne forgassere. At det er så stort at det sier BØØØØØP-BØØØØØP når man gir gass, har ikke jeg fått med meg :shock:
tja, da har du ikke hørt skikkelig innsugslyd. Jeg har en classic racingsykkel som er rimelig hardt trimmet. Når den maskinen kommer på kam høres det ut som at motoren revner. Helt rå lyd, og det er bare meg som hører den.

Skramlingen fra tørrclutch kan vel sammenlignes med å riste en pakke spiker, metall som slår mot metall. Clutchen slites jo også litt for hvert skrammel, jeg har mange istykkerslåtte clutchplater i skrotdelekassa
Post Reply