Teknisk kontroll og bredt dekk

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
thomand
Posts: 104
Joined: 18 Mar 2007 20:32
MC: 07 Kawa Z750

Teknisk kontroll og bredt dekk

Post by thomand »

Sykkelen skal på teknisk på biltilsynet snart, og i vognkortet står det 160-60-17. Får jeg mangellapp hvis jeg møter opp med 180-50-17 ?
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Teknisk kontroll og bredt dekk

Post by Babelfisken »

thomand wrote:Sykkelen skal på teknisk på biltilsynet snart, og i vognkortet står det 160-60-17. Får jeg mangellapp hvis jeg møter opp med 180-50-17 ?
Usikker på mangellappen, men vil tro det. Uansett bør du ikke kjøre med 180 dekk.
Hvor bred er felgen?
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Det som er viktig er at omkretsen på hjulet er lik som det originalet.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

om det ikke ser ekstremt ut så gjør dem som regel ikke no..hvorfor skal den på teknisk da?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Post by Babelfisken »

Desmo-Dude wrote:Det som er viktig er at omkretsen på hjulet er lik som det originalet.
For biltilsynet, ja, forkjøreegneskapene, nei.
Viste forresten selv sykkel for to år siden (nyregistering) og da var dekkdimmensjonene og pottene alt han så på. Tok ikke sykkel av henger en gang, men han var henrykt da jeg kunne starte den opp å henger.
Overså glatt at det var racing dekk, uorginale bliklys, kåpe, m.m. :D

Det er normalt å kunne gå enten opp, eller ned en størelse uten å påvirke egenskapene vesentlig, men to er for mye. Da endres profilen for mye. Man kan også få feil balanse mellom front og hekk på en sykkel med feil dimensjon. Opplevde dette nylig der jeg gikk opp en størelse bak, men ikke foran. Felgen bak klarer fint 160 som jeg gikk opp til. Det var altså ikke noe galt med profilen, men forfelgen er smal og klarer maks 110. Med 160 bak kjentes det da ut som rompa sklei ut i hver sving. Tilbake til 150 og alt var ok.
Post Reply