Teknisk kontroll og bredt dekk
Teknisk kontroll og bredt dekk
Sykkelen skal på teknisk på biltilsynet snart, og i vognkortet står det 160-60-17. Får jeg mangellapp hvis jeg møter opp med 180-50-17 ?
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Teknisk kontroll og bredt dekk
Usikker på mangellappen, men vil tro det. Uansett bør du ikke kjøre med 180 dekk.thomand wrote:Sykkelen skal på teknisk på biltilsynet snart, og i vognkortet står det 160-60-17. Får jeg mangellapp hvis jeg møter opp med 180-50-17 ?
Hvor bred er felgen?
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
For biltilsynet, ja, forkjøreegneskapene, nei.Desmo-Dude wrote:Det som er viktig er at omkretsen på hjulet er lik som det originalet.
Viste forresten selv sykkel for to år siden (nyregistering) og da var dekkdimmensjonene og pottene alt han så på. Tok ikke sykkel av henger en gang, men han var henrykt da jeg kunne starte den opp å henger.
Overså glatt at det var racing dekk, uorginale bliklys, kåpe, m.m.

Det er normalt å kunne gå enten opp, eller ned en størelse uten å påvirke egenskapene vesentlig, men to er for mye. Da endres profilen for mye. Man kan også få feil balanse mellom front og hekk på en sykkel med feil dimensjon. Opplevde dette nylig der jeg gikk opp en størelse bak, men ikke foran. Felgen bak klarer fint 160 som jeg gikk opp til. Det var altså ikke noe galt med profilen, men forfelgen er smal og klarer maks 110. Med 160 bak kjentes det da ut som rompa sklei ut i hver sving. Tilbake til 150 og alt var ok.