Dekk til sykkelen, en del problemer.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Dekk til sykkelen, en del problemer.

Post by Mantis »

Jeg leter litt etter dekk til sykkelen min, en Derbi GPR 50.

Orginal dekk:
Front - 110/80 - 17
Bak: 130/70 - 17

Jeg ser litt rundt om på http://www.mc-deler.no og på http://www.motorsykkeldekk.com
Men det var da svært mye jeg måtte ut med for dekk, er det viktig at sykkelen er skod kikkelig med f.eks dekk som "pirelli Sport Demon" ?
Eller kan jeg gå for noe billigere?

Mopeden min gjør ikke 45 km/t for å si det sånn, den klarer fint det som er lov her i dette landet. Så jeg tror at dekk er viktig.

På motorsykkeldekk.com finner jeg et ferdig dekkoppsett til sykkelen min, tilbudet viser:

Forhjul : Sport Demon Front 110/80 - 17 H57 TL 781,-kr
Bakhjul : Sport Demon 130/70 - 17 H62 TL 850,-kr

Men jeg vil ha bakdekket i 140/70 - 17, da blir prisen for Pirelli Sport Demon 909,70 NOK

Problemet da er at jeg kun får dekkene levert på døra, hvem skal så sette de på felg? Tør ikke tenke på hva forhandler skal ha for å sette på begge dekka. Vi snakker fort en verksted time for 1000kr,-
Da lurer jeg på om det kan lønne seg å kjøpe dekk hos forhandleren? De er som regel dyrere og jeg kan forvente meg det dobbelte av det motorsykkeldekk.com skal ha for kun dekkene.

På mc-deler blir prisen cirka 3000kr for pirelli sport demon levert på felg der inne, det er ca 45min kjøring her i fra + ferge på 30min. Problemet er bare at jeg ikke kan kjøre så langt med sykkelen med de dekkene som står på nå, det ville vært et farlig game.

:roll: Vanskelig dette her.

MVH Mathias
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Pollti

Post by Pollti »

Vanskelig ? Neste gang bytter du bare dekk før du kjører på stria :roll:
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Hvis de tar 1000 kr timen så tar du bare dekkene med deg ned der så er det gjort på 10 min. Sist eg byttet på bilen var dette gjort på 20 min med avbalansering.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Du trenger ikke dekk beregnet på R-sykler. Hørt på Dekkmann? Bridgestone BT 45 er vel kanskje passelig til deg :?
FV

Post by FV »

Jeg ville nødig endra dimensjonen på dekket. Tror nok oppsettet sykkelen kommer med fra fabrikk er det optimale. Det ser kanskje tøffere ut, men om det er sikkerhet du går for, vil nok ikke dette gjøre kjøreegenskapene dine bedre.
Mantis

Post by Mantis »

Inunf: Nei har ikke hørt på dekkmann, har de noe serlig utvalg av mc-dekk?
Er drit lei av å få frysninger i våte svinger, det er min største skrekk!
Blir stiv som en stokk da og hårene reiser seg, veltet hardt to ganger pga av det.

Går ikke å legge om selv da? Er vel kansje ikke så lurt å begynne med det på en aliminium felg selv men.

Noen kompiser av meg har Sport Demon på NSRène sinde, de sier det er de beste dekkene de noen gang har kjørt på, men de har vel kansje ikke så stor erfaring som dere.

Er litt unødvendig å betale 1000kr for et dekk på en moped kansje, men er ikke hva som står i vognkortet som er viktig, det er vel underlaget og hastigheten du kjører i?

Jeg er litt sånn at jeg vil ha kjente merker for å føle meg trygg, bridgestone, pirelli osv :roll:

Vet ikke helt jeg... Må da finnes noen gode dekk til rundt 700kr stk vel.
Vet de tar en del for bridgestone og sånnt på solberg motorsport.
Kansje det bare er det enkleste? Må man, så må man.

Får stikke ned å høre med de litt hva de skal ha. De vet vel best :wink:

Takker for alle svar hittil.

MVH mathias
Image
- BMW E39 M-tech
- Pocketbike 80cc [Død]
Mantis

Post by Mantis »

speedy gonzales 2 wrote:Hvis de tar 1000 kr timen så tar du bare dekkene med deg ned der så er det gjort på 10 min. Sist eg byttet på bilen var dette gjort på 20 min med avbalansering.
Der sier du noe. Men tar det bare 10min?

Om jeg bestiller de på motorsykkeldekk.com, trer de rundt livet og kjører ned med sykelen (er ikke mer en 3km), så setter de det på der nede :)

Her må det ringes i morgen, men er redd det kan bli dyrt.
Takk for tipset :lol:
Image
- BMW E39 M-tech
- Pocketbike 80cc [Død]
Speedy Gonzales

Om de karene der bruker 10 min vet eg ikkje men noe stort mer enn det burde det ikkje ta hvis du kommer inn med dekkene.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Dekkskifting har vel de fleste faste priser på... mulig noe billigere hvis du handler dekkene der...
Tror det var 150,- eller 200,- for å bytte dekk på den lokale her...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Speedy Gonzales

MacPlaya wrote:Dekkskifting har vel de fleste faste priser på... mulig noe billigere hvis du handler dekkene der...
Tror det var 150,- eller 200,- for å bytte dekk på den lokale her...
Kan stemmet det.

Eg betalte 350 med avbalansering og det vra med noen rabatter
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
crab
MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x)

Post by crab »

betalte 400kr for å ta av dekk på 3 felger, og legge på to nye på AMS i fremmerholen forige uke
Aprilia RS50 Kundo Edition :D
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Image
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

mathiazz wrote:Inunf: Nei har ikke hørt på dekkmann, har de noe serlig utvalg av mc-dekk?
Blir stiv som en stokk da og hårene reiser seg, veltet hardt to ganger pga av det.

Går ikke å legge om selv da? Er vel kansje ikke så lurt å begynne med det på en aliminium felg selv men.

Noen kompiser av meg har Sport Demon på NSRène sinde, de sier det er de beste dekkene de noen gang har kjørt på, men de har vel kansje ikke så stor erfaring som dere.

Er litt unødvendig å betale 1000kr for et dekk på en moped kansje, men er ikke hva som står i vognkortet som er viktig, det er vel underlaget og hastigheten du kjører i?

Jeg er litt sånn at jeg vil ha kjente merker for å føle meg trygg, bridgestone, pirelli osv :roll:

MVH mathias
Jeg kjøpte dekk på Dekkmann. Går helt fint. De må selvfølgelig bestille, men skaffer det meste såvidt jeg forsto. Hadde BT 45 på NSR'en, og jeg veltet aldri. Men fikk meg en skrekkopplevelse en gang på rengvåt vei. BT 20 da kanskje? Har det bake på apriliaen, sitter kjempebra. Ellers så er det vel noe som heter BT 090 som er spesiallaget for små totaktere som f. eks. RS 250. Tenker jeg satser på dem neste gang. Alt dette er Bridgestone, det eneste merket jeg har satt meg inn i hva de forskjellige modellene heter.
Trikset med Dekkmann er at hvis du er med i NMCU så får du 25% (tror jeg) på Bridgestone, og 20% elns på de andre merkene. Tror ikke det skal være noen heksekunst å legge om selv, mener at de har brukbare dekkspaker på Biltema (jeg har aldri prøvd). Og hvis du finner ut at du vil bruke Dekkmann så lever inn felgene, ALDRI gi dem hele sykkelen! De har ikke greie på hvordan man tar av et dekk på en MC.
ErlingSG

Post by ErlingSG »

inunf wrote:
mathiazz wrote:Inunf: Nei har ikke hørt på dekkmann, har de noe serlig utvalg av mc-dekk?

MVH mathias
Tror ikke det skal være noen heksekunst å legge om selv, mener at de har brukbare dekkspaker på Biltema (jeg har aldri prøvd).
Hmm... Balansering da?
Speedy Gonzales

Hmm, mener det var noen som sa her inne at det ikjke var nødvendig med avbalansering av dekk..

Eg gidder ikkje å søke å lete men du finner det nok hvis du søker litt.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Endre
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod

Post by Endre »

Tror det var snakk om at det ikke var SÅ viktig å avbalanser bakdekk :?: Undrestreker TROR. Men å avbalansere fordekk er hvertfall meget viktig. Forrige sykkelen jeg hadde begynte å hive på rattet når jeg slapp det. Problemene forsvant når jeg byttet dekk og avbalanserte..
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
Post Reply