Hvis fremhjulet begynner å slippe?
Hvis fremhjulet begynner å slippe?
Hadde en nestenulykke her i starten av uka, i rundkjøringa ved domus athletica (ved ullevåll).. Gjørmete vei og fremhjulet mistet grepet og sklei en halvmeter.. holdt heldigvis gummisida ned, men det var bare flaks..
Selvsagt skal man senke farten og ikke komme i situasjonen i det hele tatt, men når fremhjulet først har begynt å gli, kan det reddes? eller er det bare å håpe og be om at det går bra?
Selvsagt skal man senke farten og ikke komme i situasjonen i det hele tatt, men når fremhjulet først har begynt å gli, kan det reddes? eller er det bare å håpe og be om at det går bra?
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Sånn jeg forsto situasjonen bremset du ikke når hjulet begynte å skli? Har kjørt samme rundkjøringa et par ganger selv med sykkel, men aldri sklidd der..
Det jeg regner med har skjedd er at gjørme/glatt asfalt har gjort at du mistet veigrepet i den farten du holdt. Ikke at jeg er proff, men å bremse uten å låse frambremsen vil vel både redusere farten og rette sykkelen mer opp (iallefall hvis du har litt fart) og dermed gjøre at du får mer grep?
Hva slags sykkel kjører du?
Det jeg regner med har skjedd er at gjørme/glatt asfalt har gjort at du mistet veigrepet i den farten du holdt. Ikke at jeg er proff, men å bremse uten å låse frambremsen vil vel både redusere farten og rette sykkelen mer opp (iallefall hvis du har litt fart) og dermed gjøre at du får mer grep?
Hva slags sykkel kjører du?
Ingenting man kan gjøre annet enn å bite tennene sammen og håpe dekket får tak i moder jord igjen. Alle bevegelser du gjør vil bare forverre situasjonen.
I teorien kan man støtte opp sykkelen med kne/fot/albue elns, men i praksis funker vel det dårlig på vei. (Har blitt gjort på bane).
Du har helt klart hatt flaks, da forhjulslipp i sving som oftest skjer så brått at du ligger der før du har oppdaget hva som skjer.
Ta lærdom og oppdag søl i veien før du treffer det neste gang =)
I teorien kan man støtte opp sykkelen med kne/fot/albue elns, men i praksis funker vel det dårlig på vei. (Har blitt gjort på bane).
Du har helt klart hatt flaks, da forhjulslipp i sving som oftest skjer så brått at du ligger der før du har oppdaget hva som skjer.
Ta lærdom og oppdag søl i veien før du treffer det neste gang =)
Var utfor det samme for et par uker siden, hjulet foran slapp i gjørme da jeg kjørte forbi noen biler på utsiden..
Gikk bra, hva jeg gjorde vet jeg ikke, men første reaksjonen min var å smelle foten ned i bakken... (sikkert ikke bra), men sykkelen rettet seg opp igjen og jeg kunne kjøre videre... hadde vondt i foten resten av den dagen men men...
Hadde jeg bremset, hadde det nok gått mer gale..
Gikk bra, hva jeg gjorde vet jeg ikke, men første reaksjonen min var å smelle foten ned i bakken... (sikkert ikke bra), men sykkelen rettet seg opp igjen og jeg kunne kjøre videre... hadde vondt i foten resten av den dagen men men...
Hadde jeg bremset, hadde det nok gått mer gale..
Forøvrig hadde jeg en laaang brems med bakbremsen idag (rett frem) ikke noe skummelt det...(håpte på å rekke et gult lys...)s1|Va wrote:Klarer du å låse bakhjulet under en kraftig nedbremsing er det værre
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
sette ned foten pleier og forverre denne situasjonen for da overfører du mer tyngde i samme retning sykkelen vil. ganske skumle greier. off nei...får frysninger av dette teametDeauville00 wrote:Var utfor det samme for et par uker siden, hjulet foran slapp i gjørme da jeg kjørte forbi noen biler på utsiden..
Gikk bra, hva jeg gjorde vet jeg ikke, men første reaksjonen min var å smelle foten ned i bakken... (sikkert ikke bra), men sykkelen rettet seg opp igjen og jeg kunne kjøre videre... hadde vondt i foten resten av den dagen men men...
Hadde jeg bremset, hadde det nok gått mer gale..
Forøvrig hadde jeg en laaang brems med bakbremsen idag (rett frem) ikke noe skummelt det...(håpte på å rekke et gult lys...)s1|Va wrote:Klarer du å låse bakhjulet under en kraftig nedbremsing er det værre

Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Hvis fremhjulet begynner å slippe?
Det er et par ting du IKKE skal gjøre:Bevesocth wrote:Hadde en nestenulykke her i starten av uka, i rundkjøringa ved domus athletica (ved ullevåll).. Gjørmete vei og fremhjulet mistet grepet og sklei en halvmeter.. holdt heldigvis gummisida ned, men det var bare flaks..
Selvsagt skal man senke farten og ikke komme i situasjonen i det hele tatt, men når fremhjulet først har begynt å gli, kan det reddes? eller er det bare å håpe og be om at det går bra?
- Ikke bremse med forbremsen, da går du garantert ned.
- Ikke styre. I litt fart med forhjulsslipp vil styret svinge innover, la styret styre. Dette er sykkelens kompensasjon for slippet og akkurat likt understyring på bil, og gjør dette for i så stor grad som mulig opprettholde balansen i fart vs nedlegg. Holder du igjen styret når det vil inn, gjør du i praksis det motsatte, altså svinger utover. Når svinger man motsatt av dit man skal? Jo når man kontrastyrer. M.a.o. tvinger du styret til sin gamle posisjon smeller du effektivt sykkelen rett i bakken.
Redde velt med kneet? Joda, fullt mulig. Kjenner hvertfall tre stykker som har gjort det, og sett Rossi gjøre det et par ganger. Den ene fyren var nok litt heldig da knepukken traff en sprekk den hektet i og da fikk låret den pushen det trengte får å dytte sykkelen ned på gummi igjen.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
har opplevd det samme i 16 års alderen på 125ccm..
det var vått og litt regn.
jeg bremset ned før rundkjøringen og skulle svinge til venstre..
*klask* der lå meg og en dame som satt bakpå og krøp midt i byen..
en smule flaut... gikk bra med meg da,mens dame klagde over en lite sår resten av dagen.
det var vått og litt regn.
jeg bremset ned før rundkjøringen og skulle svinge til venstre..
*klask* der lå meg og en dame som satt bakpå og krøp midt i byen..
en smule flaut... gikk bra med meg da,mens dame klagde over en lite sår resten av dagen.
vurderer sykkel.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Eller gjør som så mange andre, kjøp brukte, ferdig oppskrapteBevesocth wrote:isj! Helt sant? jeg bør kanskje like gjerne ta av puckene til jeg kommer meg på bane daBabelfisken wrote: Joda, og for ordens skyld: Don't try this on the road folks. Alle tilfellene jeg snakker om skjedde på bane. Det er det eneste rette stedet for å slipe knepukker.

Nei ærlig talt synes jeg personlig det går for fort på vei når jeg skraper kneet. Nå er ikke jeg og sykkelen min slik at jeg akkurat skraper lett, så jeg må ganske langt ned før kneet tuocher asfalten. Det blir rett og slett for lite marginer igjen til traktorer, grus, gamle menn med hatt og alt det andre man kan riskere å møte på vei. Og skulle man finne den perfekte åpene svingen er det alltid fare for at dekkene ikke har optimal varme. (akkurat det har jeg fått erfare selv uten kneskrapsforsøk)
Nå er det bare to uker til første banedag for min del og det ser jeg frem til med glede. Ingenting er som å kjenne kneet ligge i klem mellom asfalten og kåpa

hysjpåseg! kan jo ikke det!Babelfisken wrote:Eller gjør som så mange andre, kjøp brukte, ferdig oppskrapteBevesocth wrote:isj! Helt sant? jeg bør kanskje like gjerne ta av puckene til jeg kommer meg på bane daBabelfisken wrote: Joda, og for ordens skyld: Don't try this on the road folks. Alle tilfellene jeg snakker om skjedde på bane. Det er det eneste rette stedet for å slipe knepukker.![]()
eller ventnålitt...
