Hvis fremhjulet begynner å slippe?

Prat om tung MC.
Bevesocth

Hvis fremhjulet begynner å slippe?

Post by Bevesocth »

Hadde en nestenulykke her i starten av uka, i rundkjøringa ved domus athletica (ved ullevåll).. Gjørmete vei og fremhjulet mistet grepet og sklei en halvmeter.. holdt heldigvis gummisida ned, men det var bare flaks..

Selvsagt skal man senke farten og ikke komme i situasjonen i det hele tatt, men når fremhjulet først har begynt å gli, kan det reddes? eller er det bare å håpe og be om at det går bra?
s1lVa
MC: CBR 600 FS

Post by s1lVa »

hvis du låser hjulet foran er det ingen problemer. du må slippe bremsen litt, eller helt et lite øyeblikk, se LANGT frem for å hold balansen og klamre beina til bensintanken.

Klarer du å låse bakhjulet under en kraftig nedbremsing er det værre
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Sånn jeg forsto situasjonen bremset du ikke når hjulet begynte å skli? Har kjørt samme rundkjøringa et par ganger selv med sykkel, men aldri sklidd der..

Det jeg regner med har skjedd er at gjørme/glatt asfalt har gjort at du mistet veigrepet i den farten du holdt. Ikke at jeg er proff, men å bremse uten å låse frambremsen vil vel både redusere farten og rette sykkelen mer opp (iallefall hvis du har litt fart) og dermed gjøre at du får mer grep?

Hva slags sykkel kjører du?
Bevesocth

Post by Bevesocth »

jeg gjør unna bremsinga før svingen, så det var ikke snakk om låsing.
Kjører '04 SV650
Keihin

Post by Keihin »

Ingenting man kan gjøre annet enn å bite tennene sammen og håpe dekket får tak i moder jord igjen. Alle bevegelser du gjør vil bare forverre situasjonen.

I teorien kan man støtte opp sykkelen med kne/fot/albue elns, men i praksis funker vel det dårlig på vei. (Har blitt gjort på bane).

Du har helt klart hatt flaks, da forhjulslipp i sving som oftest skjer så brått at du ligger der før du har oppdaget hva som skjer.

Ta lærdom og oppdag søl i veien før du treffer det neste gang =)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Så å redde sykkelen på kneet funker ikke? Leste en artikkel i Superbike elns der de skrev at det kanskje kunne gå. Men er ikke særlig forbauset over at det ikke går nei...
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Var utfor det samme for et par uker siden, hjulet foran slapp i gjørme da jeg kjørte forbi noen biler på utsiden..
Gikk bra, hva jeg gjorde vet jeg ikke, men første reaksjonen min var å smelle foten ned i bakken... (sikkert ikke bra), men sykkelen rettet seg opp igjen og jeg kunne kjøre videre... hadde vondt i foten resten av den dagen men men...

Hadde jeg bremset, hadde det nok gått mer gale..
s1|Va wrote:Klarer du å låse bakhjulet under en kraftig nedbremsing er det værre
Forøvrig hadde jeg en laaang brems med bakbremsen idag (rett frem) ikke noe skummelt det...(håpte på å rekke et gult lys...)
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
gt-r

Post by gt-r »

Deauville00 wrote:Var utfor det samme for et par uker siden, hjulet foran slapp i gjørme da jeg kjørte forbi noen biler på utsiden..
Gikk bra, hva jeg gjorde vet jeg ikke, men første reaksjonen min var å smelle foten ned i bakken... (sikkert ikke bra), men sykkelen rettet seg opp igjen og jeg kunne kjøre videre... hadde vondt i foten resten av den dagen men men...

Hadde jeg bremset, hadde det nok gått mer gale..
s1|Va wrote:Klarer du å låse bakhjulet under en kraftig nedbremsing er det værre
Forøvrig hadde jeg en laaang brems med bakbremsen idag (rett frem) ikke noe skummelt det...(håpte på å rekke et gult lys...)
sette ned foten pleier og forverre denne situasjonen for da overfører du mer tyngde i samme retning sykkelen vil. ganske skumle greier. off nei...får frysninger av dette teamet #-o
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
Babelfisken

Re: Hvis fremhjulet begynner å slippe?

Post by Babelfisken »

Bevesocth wrote:Hadde en nestenulykke her i starten av uka, i rundkjøringa ved domus athletica (ved ullevåll).. Gjørmete vei og fremhjulet mistet grepet og sklei en halvmeter.. holdt heldigvis gummisida ned, men det var bare flaks..

Selvsagt skal man senke farten og ikke komme i situasjonen i det hele tatt, men når fremhjulet først har begynt å gli, kan det reddes? eller er det bare å håpe og be om at det går bra?
Det er et par ting du IKKE skal gjøre:
- Ikke bremse med forbremsen, da går du garantert ned.
- Ikke styre. I litt fart med forhjulsslipp vil styret svinge innover, la styret styre. Dette er sykkelens kompensasjon for slippet og akkurat likt understyring på bil, og gjør dette for i så stor grad som mulig opprettholde balansen i fart vs nedlegg. Holder du igjen styret når det vil inn, gjør du i praksis det motsatte, altså svinger utover. Når svinger man motsatt av dit man skal? Jo når man kontrastyrer. M.a.o. tvinger du styret til sin gamle posisjon smeller du effektivt sykkelen rett i bakken.

Redde velt med kneet? Joda, fullt mulig. Kjenner hvertfall tre stykker som har gjort det, og sett Rossi gjøre det et par ganger. Den ene fyren var nok litt heldig da knepukken traff en sprekk den hektet i og da fikk låret den pushen det trengte får å dytte sykkelen ned på gummi igjen.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

:shock: Da snakker vi griseflaks :)
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote::shock: Da snakker vi griseflaks :)
Joda, og for ordens skyld: Don't try this on the road folks. Alle tilfellene jeg snakker om skjedde på bane. Det er det eneste rette stedet for å slipe knepukker.
mEhE

Post by mEhE »

har opplevd det samme i 16 års alderen på 125ccm..
det var vått og litt regn.
jeg bremset ned før rundkjøringen og skulle svinge til venstre..
*klask* der lå meg og en dame som satt bakpå og krøp midt i byen..
en smule flaut... gikk bra med meg da,mens dame klagde over en lite sår resten av dagen.
vurderer sykkel.
Bevesocth

Post by Bevesocth »

Babelfisken wrote: Joda, og for ordens skyld: Don't try this on the road folks. Alle tilfellene jeg snakker om skjedde på bane. Det er det eneste rette stedet for å slipe knepukker.
isj! Helt sant? jeg bør kanskje like gjerne ta av puckene til jeg kommer meg på bane da ;)
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Bevesocth wrote:
Babelfisken wrote: Joda, og for ordens skyld: Don't try this on the road folks. Alle tilfellene jeg snakker om skjedde på bane. Det er det eneste rette stedet for å slipe knepukker.
isj! Helt sant? jeg bør kanskje like gjerne ta av puckene til jeg kommer meg på bane da ;)
Eller gjør som så mange andre, kjøp brukte, ferdig oppskrapte :lol:

Nei ærlig talt synes jeg personlig det går for fort på vei når jeg skraper kneet. Nå er ikke jeg og sykkelen min slik at jeg akkurat skraper lett, så jeg må ganske langt ned før kneet tuocher asfalten. Det blir rett og slett for lite marginer igjen til traktorer, grus, gamle menn med hatt og alt det andre man kan riskere å møte på vei. Og skulle man finne den perfekte åpene svingen er det alltid fare for at dekkene ikke har optimal varme. (akkurat det har jeg fått erfare selv uten kneskrapsforsøk)
Nå er det bare to uker til første banedag for min del og det ser jeg frem til med glede. Ingenting er som å kjenne kneet ligge i klem mellom asfalten og kåpa 8)
Bevesocth

Post by Bevesocth »

Babelfisken wrote:
Bevesocth wrote:
Eller gjør som så mange andre, kjøp brukte, ferdig oppskrapte :lol:
hysjpåseg! kan jo ikke det!

eller ventnålitt... ;)
Post Reply