Div småfiks spørsmål på VT500

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
ReyJR
Posts: 12
Joined: 29 Mar 2007 02:51
Location: Ulsteinvik // Møre og Romsdal

Div småfiks spørsmål på VT500

Post by ReyJR »

Heisann.
Jeg har en Honda VT 500, 84 mod som jeg har noen småproblemer med.
Etter en turs kjøring begynner gassen å henge på forholdsvis høyt turtall(Ca. 4000rpm) når jeg trykker inn koblingen. Kan dette være flotørene i forgasseren som henger litt igjen? Den er helt normal med en gang den har blitt startet.

Samtidig har jeg et annet problem, Sykkelen vil nesten aldri starte på el.starten. Den står bare å prøver å starter, uten å gi etter. Sykkelen starter imidlertid ekstremt enkelt ved å trille igang.
Pluggene er skiftet for under en måned siden. Og ser veldig bra ut.

Noen som har noen ideèr om hva som kan være galt?


-Rey
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Har du prøvd å olje gassvaieren?
ReyJR
Posts: 12
Joined: 29 Mar 2007 02:51
Location: Ulsteinvik // Møre og Romsdal

Post by ReyJR »

Tore^NSR wrote:Har du prøvd å olje gassvaieren?
Det har jeg ikke prøvd.
Men måten jeg kan få gassen på litt roligere farvann er å slure ut koblingen så den nesten kveles. Da ligger den på et mye finere turtall.
Kanskje det er like greitt å skifte gassvaieren.
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

Ville vel nøyd meg med å smøre opp wiren hvis den ellers er hel. Hvis turtallet roer seg når du kveler sykkelen slik du skriver skjer vel det uten at gasswiren blir ytterligere slakket av...

Problemet ditt ligger nok i forgasserne. Vil tro at en rensing hadde gjort susen. Har den stått med bensin i flottørkamrene over vinteren uten at den har vært startet opp med jevne mellomrom? Bensin som blir stående og fordampe har en tendens til å etterlate gulhvite pulveraktige avleiringer som har gitt meg problemer fra tid til annen. No problem så lenge de ligger i kammeret, men når klumpene løsner og flytter seg rundt i dysene.... :cry:
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
ReyJR
Posts: 12
Joined: 29 Mar 2007 02:51
Location: Ulsteinvik // Møre og Romsdal

Post by ReyJR »

Peligro wrote:Ville vel nøyd meg med å smøre opp wiren hvis den ellers er hel. Hvis turtallet roer seg når du kveler sykkelen slik du skriver skjer vel det uten at gasswiren blir ytterligere slakket av...

Problemet ditt ligger nok i forgasserne. Vil tro at en rensing hadde gjort susen. Har den stått med bensin i flottørkamrene over vinteren uten at den har vært startet opp med jevne mellomrom? Bensin som blir stående og fordampe har en tendens til å etterlate gulhvite pulveraktige avleiringer som har gitt meg problemer fra tid til annen. No problem så lenge de ligger i kammeret, men når klumpene løsner og flytter seg rundt i dysene.... :cry:
Takker for godt svar. Skal ta det til betraktning å demontere forgasseren å prøve. Samt smørt opp waieren. Noen som har noe greier på hvorfor sykkelen ikke starter på el.starten?

-Rey
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

For at sykkelen skal starte krever den 3 ting: drivstoff, luft og gnist. I riktig forhold.

Hvis forgasserne dine ikke fungerer skikkelig vil du altså kunne ha problem med to av tre forutsetninger for start. Jeg anser det ikke for helt usannsynlig at sykkelen starter greit på el-starten etter at den første utfordringen er løst...

Fusker den forresten? Andre feilsymptomer enn at den henger på turtallet?
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
ReyJR
Posts: 12
Joined: 29 Mar 2007 02:51
Location: Ulsteinvik // Møre og Romsdal

Post by ReyJR »

Peligro wrote:For at sykkelen skal starte krever den 3 ting: drivstoff, luft og gnist. I riktig forhold.

Hvis forgasserne dine ikke fungerer skikkelig vil du altså kunne ha problem med to av tre forutsetninger for start. Jeg anser det ikke for helt usannsynlig at sykkelen starter greit på el-starten etter at den første utfordringen er løst...

Fusker den forresten? Andre feilsymptomer enn at den henger på turtallet?
Den starter ekstremt lett ved å trille igang. Ikke no tull.
Fusker minimalt. Kan lugge litt ved på for kjappe gasspådrag.

-Rey
rekorden
Posts: 95
Joined: 09 Jun 2006 15:20
Location: Bergen

Post by rekorden »

Hva med å ha ekstra batteri tilkoblet når du tar den på starteren da?
Mulig batteriet får så lav spenning at hjernen/coilen ikke klarer å produsere gnist?
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

En ting til, sikker på at choken ikke henger seg? eller går ut når du har kjørt en stund?
ReyJR
Posts: 12
Joined: 29 Mar 2007 02:51
Location: Ulsteinvik // Møre og Romsdal

Post by ReyJR »

Tore^NSR wrote:En ting til, sikker på at choken ikke henger seg? eller går ut når du har kjørt en stund?
Bruker faktisk ikke choke i det hele tatt. Det som er litt rart. Starter perfekt ved å trille igang uten choke. Har prøvd med choke også. Har prøvd det meste..
ReyJR
Posts: 12
Joined: 29 Mar 2007 02:51
Location: Ulsteinvik // Møre og Romsdal

Post by ReyJR »

rekorden wrote:Hva med å ha ekstra batteri tilkoblet når du tar den på starteren da?
Mulig batteriet får så lav spenning at hjernen/coilen ikke klarer å produsere gnist?
Gnist er der selvfølgelig.
Det har jeg sjekket..
Post Reply