Bredere bakdekk?
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
Bredere bakdekk?
Hei,
jeg må bytte bakhjulet nå da det begynner å bli slitt. Orginalt står det 160x60x17, men jeg ønsker å sette på et bredere dekk og har derfor vurdert 180x50x17. Har undersøkt litt hos forskjellige leverandører og noen sier at det ikke skal være noe problem, mens andre fraråder det.
Er det noen som har noen synspunkter om å sette på et bredere bakdekk?
jeg må bytte bakhjulet nå da det begynner å bli slitt. Orginalt står det 160x60x17, men jeg ønsker å sette på et bredere dekk og har derfor vurdert 180x50x17. Har undersøkt litt hos forskjellige leverandører og noen sier at det ikke skal være noe problem, mens andre fraråder det.
Er det noen som har noen synspunkter om å sette på et bredere bakdekk?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
- Sondrev
- Posts: 69
- Joined: 18 Feb 2007 19:38
- MC: Suzuki GSX-R k5
- Location: Mosjøen/Trondheim
- Contact:
Nå er ikke jeg noe guru på dette. Men du forrandrer vel kjøregenskapene på sykkelene ved å skifte til bredere/tynnere dekk. Og jeg vil tror at ingenørene som har brukt flerfoldige millioner av kroner på å utvikle en sykkel, har valgt den dekkbredden som passer sykkelen best.
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
Kjøper du tung sykkel i dag, tviler jeg på at de leverer sykkelen med billigere deler osv for å spare penger. Spesielt ikke på dekk. Den dekkdimensjonen som står på sykkelen vil nok passe best, uansett. Om jeg ville forandra dimensjonen på dekket mitt hadde vært helt opp til hvilken sykkel jeg hadde kjørt. Hadde jeg hatt en R-sykkel, ville jeg beholdt den originale dimensjonen, hadde jeg kjørt en litt mer "laid-back" sykkel, kunne jeg godt satt på ett bredere dekk, da slike sykler brukes mer til cruizin' enn aktiv kjøring.
- Svennis
- Posts: 160
- Joined: 21 Jun 2006 00:26
- MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
2015 Street Glide Special - Location: Lørenskog
Det kommer jo også ann på bredden på ditt bakdekk, skal du ha på et 180 dekk, må du ha minst 5,5 toms felg.
Hadde lyst til å ha på bredere dekk på min forrige sykkel jeg også, sjekket masse rundt på nettet og forum inn og utland, alle sa at man ødelegger kjøreegenskapene, sving evnen og man får feil egenskaper ved dekkene dersom disse er for brede for felgen.
Hadde nok gått an å gå opp 1 størrelse, men ikke 2. Vil iallefall ikke anbefale noe mer enn det som er originalt.
Hadde lyst til å ha på bredere dekk på min forrige sykkel jeg også, sjekket masse rundt på nettet og forum inn og utland, alle sa at man ødelegger kjøreegenskapene, sving evnen og man får feil egenskaper ved dekkene dersom disse er for brede for felgen.
Hadde nok gått an å gå opp 1 størrelse, men ikke 2. Vil iallefall ikke anbefale noe mer enn det som er originalt.
No pain, no gain... Mind over body!!
Harley Davidson Street Glide Special
Harley Davidson Night Rod S
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Kawasaki Z750 2004 (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Harley Davidson Street Glide Special
Harley Davidson Night Rod S
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Kawasaki Z750 2004 (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Er da svært informativt synes jeg? Du spør om synspunkt, og det er det du får. Regner med at du skjønte hva mekkern mente...? 'nuff said.Bizcocho wrote:Informativ tilbakemelding ...mekkern wrote:utseendet foran kjøreegenskaper så.......værsegod...
Dimensjonen på dekkene fremme og bak står i forhold til hverandre, og skal du unngå surr med kjøreegenskapene bør du endre begge - ikke bare bakdekk/framdekk.
Mvh
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Jeg er ikke enig. Hvis man vil unngå surr med kjøreegenskapene bør man ikke endre noen av dem.Peligro wrote:Dimensjonen på dekkene fremme og bak står i forhold til hverandre, og skal du unngå surr med kjøreegenskapene bør du endre begge
Ved å endre dekkdimensjon endrer man også dekkets radius, og ved økt radius blir kontaktpunktet mot underlaget ved nedlegg flyttet innover. Sykkelens balanse ved nedlegg forekommer der hvor det er likevekt mellom nedleggsvinkel og sykkelens tyngdepunkt/CG - gjennom en tenkt akse som skjærer kontaktpunktet mot underlaget og CG.
På godt norsk vil dette si at du må kjøre med mer nedlegg for å kjøre en gitt sving i en gitt hastighet, enn om du hadde hatt et smalere dekk.. eventuelt at du må henge rumpa di mer inn og ned.
Økt radius gjør også sykkelen mindre svingvillig, slik at den krever mer styreinput for å komme ned i samme nedlegg som før. For å kompensere for økt radius må man endre sykkelens geometri.
En annen effekt av økt dimensjon er økningen i udempet og uavfjæret masse. Dette er ikke noe spesielt problem på bakdekk, men det kan være en showstopper når det gjelder fordekk, og bør absolutt kompenseres for ved å tilpasse dempingen foran.
Å ha et godt forhold til dette her er like naturlig som å puste for de som designer sykler - spesielt sykler fra Japan, Italia og Tyskland. Hvis man ikke forstår hvordan sykkelens balanse skapes, og hvordan endringer i sykkelens geometri påvirker denne balansen, bør man være klar over at endringer uten å gjøre tilsvarende "motendringer" vanligvis vil ha en uheldig effekt på kjøreegenskapene.
Å høre på råd fra dekkleverandører eller andre selgere kan også være en dårlig idé, siden deres mål i livet er å gjøre et salg.
il4
Ettersom jeg har hatt SV i en del år og gjort mange mods på denne, så har jeg også vært inne på tanken med bredere bakdekk.
170-dekk går greit, men ødelegger de gode egenskapene sykkelen har med å sluke svinger.
180-dekk er ikke å anbefale, felgen er for smal. Hvis du ønsker bredere bakdekk, så pleier man å montere CBR-felg. Å kjøre med 180-dekk på SVen-felgen gir deg ett ballong-dekk.
Men, gå for CBR-modden, da blit sykkelen FET! Tar du å monterer fronten fra en CBR også, så blir den noe alla dette :
Blei kanskje litt mange bilder det her....
170-dekk går greit, men ødelegger de gode egenskapene sykkelen har med å sluke svinger.
180-dekk er ikke å anbefale, felgen er for smal. Hvis du ønsker bredere bakdekk, så pleier man å montere CBR-felg. Å kjøre med 180-dekk på SVen-felgen gir deg ett ballong-dekk.
Men, gå for CBR-modden, da blit sykkelen FET! Tar du å monterer fronten fra en CBR også, så blir den noe alla dette :
Blei kanskje litt mange bilder det her....
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
Takk hsimpson!hsimpson wrote:Ettersom jeg har hatt SV i en del år og gjort mange mods på denne, så har jeg også vært inne på tanken med bredere bakdekk.
170-dekk går greit, men ødelegger de gode egenskapene sykkelen har med å sluke svinger.
180-dekk er ikke å anbefale, felgen er for smal. Hvis du ønsker bredere bakdekk, så pleier man å montere CBR-felg. Å kjøre med 180-dekk på SVen-felgen gir deg ett ballong-dekk.
Akkurat sånn type tilbakemelding jeg trengte! Og en takk til alle andre tilbakemeldinger. Tenker jeg muligens går for Metzeler M3 160x60x17 Eller Michelin Road Pilot 2.
Noen som har anbefalinger der?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Enig med de her som ikke ville byttet dimensjon.
Likevel aksepterer jeg at for andre teller det mye å ha et så brett bakdekk som mulig.
Mener å ha lest at det kan være tildels store breddeforskjeller på samme dimensjon fra produsent til produsent. Mønsteret har også en del å si for hvor bredt et dekk ser ut.
Likevel aksepterer jeg at for andre teller det mye å ha et så brett bakdekk som mulig.
Mener å ha lest at det kan være tildels store breddeforskjeller på samme dimensjon fra produsent til produsent. Mønsteret har også en del å si for hvor bredt et dekk ser ut.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Dunlop her vel til dels brede dekk. De har bla noen 180/190 hybrider som fungerer på felger for 180 (5,5"?) som også har relativt høy profil som brukes eller hvertfall ble brukt i racing.zod wrote:Enig med de her som ikke ville byttet dimensjon.
Likevel aksepterer jeg at for andre teller det mye å ha et så brett bakdekk som mulig.
Mener å ha lest at det kan være tildels store breddeforskjeller på samme dimensjon fra produsent til produsent. Mønsteret har også en del å si for hvor bredt et dekk ser ut.
M.a.o. glem hugger.