Bredere bakdekk?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Bredere bakdekk?

Post by Bizcocho »

Hei,
jeg må bytte bakhjulet nå da det begynner å bli slitt. Orginalt står det 160x60x17, men jeg ønsker å sette på et bredere dekk og har derfor vurdert 180x50x17. Har undersøkt litt hos forskjellige leverandører og noen sier at det ikke skal være noe problem, mens andre fraråder det.

Er det noen som har noen synspunkter om å sette på et bredere bakdekk?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

utseendet foran kjøreegenskaper så.......værsegod...
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Post by Bizcocho »

mekkern wrote:utseendet foran kjøreegenskaper så.......værsegod...
Informativ tilbakemelding ...
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Det går nok ann, men det går utover kjøreegenskapene dine. Er vell ikke mer å si om den saken egentlig?
User avatar
Sondrev
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2007 19:38
MC: Suzuki GSX-R k5
Location: Mosjøen/Trondheim
Contact:

Post by Sondrev »

Nå er ikke jeg noe guru på dette. Men du forrandrer vel kjøregenskapene på sykkelene ved å skifte til bredere/tynnere dekk. Og jeg vil tror at ingenørene som har brukt flerfoldige millioner av kroner på å utvikle en sykkel, har valgt den dekkbredden som passer sykkelen best.
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Post by FV »

Kjøper du tung sykkel i dag, tviler jeg på at de leverer sykkelen med billigere deler osv for å spare penger. Spesielt ikke på dekk. Den dekkdimensjonen som står på sykkelen vil nok passe best, uansett. Om jeg ville forandra dimensjonen på dekket mitt hadde vært helt opp til hvilken sykkel jeg hadde kjørt. Hadde jeg hatt en R-sykkel, ville jeg beholdt den originale dimensjonen, hadde jeg kjørt en litt mer "laid-back" sykkel, kunne jeg godt satt på ett bredere dekk, da slike sykler brukes mer til cruizin' enn aktiv kjøring.
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

du spørte om synspunkt på å gå opp 2 størrelser bak...uten å forandre foran....hvis du ikke liker svaret.... :roll: kan godt si at det blir helt fortreffelig hvis det hjelper deg noe... men sykkelen blir ikke god å kjøre alikevel.... :lol:
User avatar
Svennis
Posts: 160
Joined: 21 Jun 2006 00:26
MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
2015 Street Glide Special
Location: Lørenskog

Post by Svennis »

Det kommer jo også ann på bredden på ditt bakdekk, skal du ha på et 180 dekk, må du ha minst 5,5 toms felg.

Hadde lyst til å ha på bredere dekk på min forrige sykkel jeg også, sjekket masse rundt på nettet og forum inn og utland, alle sa at man ødelegger kjøreegenskapene, sving evnen og man får feil egenskaper ved dekkene dersom disse er for brede for felgen.

Hadde nok gått an å gå opp 1 størrelse, men ikke 2. Vil iallefall ikke anbefale noe mer enn det som er originalt.
No pain, no gain... Mind over body!!

Harley Davidson Street Glide Special
Harley Davidson Night Rod S
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Kawasaki Z750 2004 (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

Bizcocho wrote:
mekkern wrote:utseendet foran kjøreegenskaper så.......værsegod...
Informativ tilbakemelding ...
Er da svært informativt synes jeg? Du spør om synspunkt, og det er det du får. Regner med at du skjønte hva mekkern mente...? 'nuff said.

Dimensjonen på dekkene fremme og bak står i forhold til hverandre, og skal du unngå surr med kjøreegenskapene bør du endre begge - ikke bare bakdekk/framdekk.
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Peligro wrote:Dimensjonen på dekkene fremme og bak står i forhold til hverandre, og skal du unngå surr med kjøreegenskapene bør du endre begge
Jeg er ikke enig. Hvis man vil unngå surr med kjøreegenskapene bør man ikke endre noen av dem.

Ved å endre dekkdimensjon endrer man også dekkets radius, og ved økt radius blir kontaktpunktet mot underlaget ved nedlegg flyttet innover. Sykkelens balanse ved nedlegg forekommer der hvor det er likevekt mellom nedleggsvinkel og sykkelens tyngdepunkt/CG - gjennom en tenkt akse som skjærer kontaktpunktet mot underlaget og CG.

På godt norsk vil dette si at du må kjøre med mer nedlegg for å kjøre en gitt sving i en gitt hastighet, enn om du hadde hatt et smalere dekk.. eventuelt at du må henge rumpa di mer inn og ned.

Økt radius gjør også sykkelen mindre svingvillig, slik at den krever mer styreinput for å komme ned i samme nedlegg som før. For å kompensere for økt radius må man endre sykkelens geometri.

En annen effekt av økt dimensjon er økningen i udempet og uavfjæret masse. Dette er ikke noe spesielt problem på bakdekk, men det kan være en showstopper når det gjelder fordekk, og bør absolutt kompenseres for ved å tilpasse dempingen foran.

Å ha et godt forhold til dette her er like naturlig som å puste for de som designer sykler - spesielt sykler fra Japan, Italia og Tyskland. Hvis man ikke forstår hvordan sykkelens balanse skapes, og hvordan endringer i sykkelens geometri påvirker denne balansen, bør man være klar over at endringer uten å gjøre tilsvarende "motendringer" vanligvis vil ha en uheldig effekt på kjøreegenskapene.

Å høre på råd fra dekkleverandører eller andre selgere kan også være en dårlig idé, siden deres mål i livet er å gjøre et salg.
il4
hsimpson
Posts: 661
Joined: 27 Jan 2007 17:58
MC: YZF R6 Blå/hvit
Location: Oslo

Post by hsimpson »

Ettersom jeg har hatt SV i en del år og gjort mange mods på denne, så har jeg også vært inne på tanken med bredere bakdekk.
170-dekk går greit, men ødelegger de gode egenskapene sykkelen har med å sluke svinger.
180-dekk er ikke å anbefale, felgen er for smal. Hvis du ønsker bredere bakdekk, så pleier man å montere CBR-felg. Å kjøre med 180-dekk på SVen-felgen gir deg ett ballong-dekk.

Men, gå for CBR-modden, da blit sykkelen FET! Tar du å monterer fronten fra en CBR også, så blir den noe alla dette :

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Blei kanskje litt mange bilder det her....
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Post by Bizcocho »

hsimpson wrote:Ettersom jeg har hatt SV i en del år og gjort mange mods på denne, så har jeg også vært inne på tanken med bredere bakdekk.
170-dekk går greit, men ødelegger de gode egenskapene sykkelen har med å sluke svinger.
180-dekk er ikke å anbefale, felgen er for smal. Hvis du ønsker bredere bakdekk, så pleier man å montere CBR-felg. Å kjøre med 180-dekk på SVen-felgen gir deg ett ballong-dekk.
Takk hsimpson!
Akkurat sånn type tilbakemelding jeg trengte! Og en takk til alle andre tilbakemeldinger. Tenker jeg muligens går for Metzeler M3 160x60x17 :) Eller Michelin Road Pilot 2.

Noen som har anbefalinger der?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

kjøp dunlop! :)
User avatar
zod
Posts: 34
Joined: 04 May 2007 21:51
MC: Yamaha TRX850
Location: Haugesund

Post by zod »

Enig med de her som ikke ville byttet dimensjon.
Likevel aksepterer jeg at for andre teller det mye å ha et så brett bakdekk som mulig.
Mener å ha lest at det kan være tildels store breddeforskjeller på samme dimensjon fra produsent til produsent. Mønsteret har også en del å si for hvor bredt et dekk ser ut.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Post by Babelfisken »

zod wrote:Enig med de her som ikke ville byttet dimensjon.
Likevel aksepterer jeg at for andre teller det mye å ha et så brett bakdekk som mulig.
Mener å ha lest at det kan være tildels store breddeforskjeller på samme dimensjon fra produsent til produsent. Mønsteret har også en del å si for hvor bredt et dekk ser ut.
Dunlop her vel til dels brede dekk. De har bla noen 180/190 hybrider som fungerer på felger for 180 (5,5"?) som også har relativt høy profil som brukes eller hvertfall ble brukt i racing.
M.a.o. glem hugger. :)
Post Reply