Page 1 of 1

Forsikringer på Mc

Posted: 17 May 2007 09:27
by toppkraft
Leser stadig vekk at forsikringer på Mc koster både 10-15 og 40 tusen for den yngre garden. Fatter ikke at noen har råd til å betale 40 tusen i året i forsikringer på sine RR sykler. Selv betaler jeg 1790,- kr med full kasko og veihjelp i året for min 650cc. Dette er nesten samme prisen man må batale for en 50cc Scooter med fullkasko, altså en svært billig pris.
Jeg mener forsikrings selskapene tar fantasi priser for de litt yngre Mc entusiastrene som kjøper seg tung Mc for første gang.
Det er jo umulig for mange å eie en tung mc og i tellegg ha bil, da kan det bli både 50 og 60 tusen i året i forsikringer, pluss at man må ha servicer og slite deler på både Mc og bil.
Vet ikke hva andre Mc entusiaster mener om de utrolige høye forsikringspremiene, men selv synes jeg det er dårlig gjort. Antaglig gjør forsikringsselskapene dette for de innteressen ikke er stor for og ha de yngre mc entusiastene i arkivet som kunder. Mange jeg kjenner av de rundt 24 og 25 år som har tung Mc kjører veldig pent og forsiktig, men disse må også være med på å dra lasset da det er andre som kjører som svin og havner i ulykker og tragedier. Selvfølgelig kan de som kjører pent og rolig også havne i ulykker, da det er mange bilister som ikke tar hensyn eller ser de som kommer kjørende på Mc.

Posted: 17 May 2007 23:16
by sorrow
Forsikringsmarkedet styres jo av markedskreftene som alle andre. Dersom kundene hadde benyttet muligheten til å utøve sin makt så hadde dette kanskje blitt annerledes. Nyere tall fra forsikringsselskapene tyder på at selv om 1 måneds oppsigelses tid ble innført så bytter man sjelden selskap. Det sier seg selv av markedet ikke blir særlig smidig av slikt.

Det siste året har forsikringsbransjen hatt overskudd i hundretalls millioner klassen.

Posted: 18 May 2007 10:07
by Svennis
Du har jo all mulighet til å sjekke rundt da, og det er lov å prute hos selskapene. Det vil også lønne seg å samle alle forsikringene i ett selskap.

R sykler er dyre å forsikre. Touringsykler er rimelige å forsikre. Sånn er det. Selskapene gir også rabatt dersom du er over 30 år, dersom du er eneste fører, alarm osv. Det er ikke en gitt pris på hver enkelt person.

Bosted er også en viktig faktor, bor du i Oslo, så er man i min mening mer utsatt for ulykker, da kjører man mellom biler i kø kjøring, og det skal ikke mye til før en ulykke inntreffer desverre. Så her vil prisen bli høyere.

Er enig at prisene er vannvittige, men det har heldighvis bedret seg litt siste 2 år.

Men desverre er det ikke bra at vi har hatt en dramatisk økning i antall ulykker hittil i år, det er langt over fjor året.

Posted: 18 May 2007 10:29
by Bizcocho
Svennis wrote:R sykler er dyre å forsikre. Touringsykler er rimelige å forsikre. Sånn er det. Selskapene gir også rabatt dersom du er over 30 år, dersom du er eneste fører, alarm osv. Det er ikke en gitt pris på hver enkelt person.
Jeg forhørte meg ang to touring sykler i mitt selskap, IF - hvor jeg er totalkunde. Der var faktisk SV1000S og Honda VFR 800 dyrere å forsikre enn en Kawasaki ZX600R. Samt dokumentasjon på erfaring fra tilsvarende sykler krevd. Prisene er syke på det meste i Oslo, så det forundrer meg ikke.

Posted: 18 May 2007 18:02
by quantumduck
Bizcocho wrote:
Svennis wrote:R sykler er dyre å forsikre. Touringsykler er rimelige å forsikre. Sånn er det. Selskapene gir også rabatt dersom du er over 30 år, dersom du er eneste fører, alarm osv. Det er ikke en gitt pris på hver enkelt person.
Jeg forhørte meg ang to touring sykler i mitt selskap, IF - hvor jeg er totalkunde. Der var faktisk SV1000S og Honda VFR 800 dyrere å forsikre enn en Kawasaki ZX600R. Samt dokumentasjon på erfaring fra tilsvarende sykler krevd. Prisene er syke på det meste i Oslo, så det forundrer meg ikke.
Det må jo være fordi de priser etter cc og ikke hk. Skulle vært artig å hørt hva de tok for en trøtt 1200 HD.

Har også sv1000s hos if, og den var vesentlig dyrere å forsikre enn sv650. Dog ble totalpakka hos if rimeligere for meg enn hos et par andre jeg innhenta anbud hos, så derfor er jeg fortsatt if-kunde. Men, altså sv1000s er ikke veldig dyr i innkjøp og yter 106hk, så jeg skjønner heller ikke logikken her.

Posted: 18 May 2007 18:48
by ATWindsor
sorrow wrote:Forsikringsmarkedet styres jo av markedskreftene som alle andre. Dersom kundene hadde benyttet muligheten til å utøve sin makt så hadde dette kanskje blitt annerledes. Nyere tall fra forsikringsselskapene tyder på at selv om 1 måneds oppsigelses tid ble innført så bytter man sjelden selskap. Det sier seg selv av markedet ikke blir særlig smidig av slikt.

Det siste året har forsikringsbransjen hatt overskudd i hundretalls millioner klassen.
Men hvor fritt er markedet i realiteten? Det er en høy inngangsbilett og få aktører, helt fritt vil ejg ihvertfall ikke si det er, og da fungerer ikke markedsmekanismene så godt de burde.

AtW

Posted: 18 May 2007 20:12
by Svennis
Ganske mange selskap nå da:
If...
Vesta
Enter
Gjensidige
Sparebank 1
Tennant
Trygg Hansa
Storebrand
Terra

Så det er jo noen å sjekke da. Men sjekk med et assuranse kontor, de har som regel noe mer rabatter å gi, de lever av provisjon.

Posted: 21 May 2007 15:08
by bandit
ATWindsor wrote:
sorrow wrote:Forsikringsmarkedet styres jo av markedskreftene som alle andre. Dersom kundene hadde benyttet muligheten til å utøve sin makt så hadde dette kanskje blitt annerledes. Nyere tall fra forsikringsselskapene tyder på at selv om 1 måneds oppsigelses tid ble innført så bytter man sjelden selskap. Det sier seg selv av markedet ikke blir særlig smidig av slikt.

Det siste året har forsikringsbransjen hatt overskudd i hundretalls millioner klassen.
Men hvor fritt er markedet i realiteten? Det er en høy inngangsbilett og få aktører, helt fritt vil ejg ihvertfall ikke si det er, og da fungerer ikke markedsmekanismene så godt de burde.

AtW
Det er jo ikke BARE markedskreftene som råder. Forsikringsselskapene har jo et kostnadsbudjsett basert på statistikk over ulykkesfrekvens (kryssjekket mot f.eks. alder og bosted) og kostnader i forbindelse med reparasjon. De har jo en budsjettert bunnlinje å gå etter, og der må i utgangspunktet grensen gå - selv om konkurrenten tilbyr en bedre pris. I tillegg fører selskapene ulike policyer, og bruker da pris som virkemiddel (f.eks. ved å skru opp prisen på unge RR-førere slik at man slipper å handskes med dette kundesegmentet)..

Gjensidige har i alle fall ord på seg for å være blant de rimeligste når det gjelder yngre folk med morsomme leketøy, enten det gjelder bil eller mc 8)

Re:

Posted: 30 May 2007 14:55
by HDmann
quantumduck wrote:....
Det må jo være fordi de priser etter cc og ikke hk. Skulle vært artig å hørt hva de tok for en trøtt 1200 HD.
...
Gjensidige tar kr. 1.302,- per år av meg for ansvar og full kasko (HD 1200, men ikke direkte trøtt).

Og de priser etter cc, men kanskje ikke slik mange tror. En 1000 cc er ofte rimeligere enn en 600 cc av samme merke. Hvorfor? Jo, fordi det er flere unge som kjøper 600 cc (billigere i innkjøp), og tradisjonelt er de mer utsatt for ulykker. Nå er jo den trenden i ferd med å snu, og har vel allerede gjort det. Siden det stadig er flere 40, 50-åringer på MC går ulykkesstatistikken for disse opp, men dessverre går ikke statistikken for yngre førere tilsvarende mye ned. Selskapene følger godt med. Tro ikke annet. Så lenge det er et marked å melke, kommer de til å gjøre det.

Et enkelt vurdering: Jeg betaler altså 1.302 kr. Ut fra den totale ulykkesstatistikken m.m. har jeg sannsynligvis for mye rabatt, men de vet at en gamling som meg er en sikker betaler, samtidig som de ut fra bilforsikringer m.m. regner det som usannsynlig at de noen gang må betale meg noe som helst. OK, jeg har altså egentlig for mye rabatt. Og hvordan skal de hente den inn? Jo, det gjør de ved å legge negativ rabatt på yngre MC-førere. Så lenge disse er villig til å betale svinedyrt kommer selskapet godt ut av det. De beholder en gammel, sikker kunde som har mange forskjellige forsikringer.

Re:

Posted: 30 May 2007 17:39
by FV
Svennis wrote:Ganske mange selskap nå da:
If...
Vesta
Enter
Gjensidige
Sparebank 1
Tennant
Trygg Hansa
Storebrand
Terra

Så det er jo noen å sjekke da. Men sjekk med et assuranse kontor, de har som regel noe mer rabatter å gi, de lever av provisjon.
Selskapene som er uthevet sa adjø da jeg fortalte dem fødselsdatoen min. Disse vil ikke ha førerer under 23 år, helst ikke under 30 som jeg forsto på noen av dem.

Selskapet skrevet i blått er det selskapet jeg anbefaler til alle som er unge og vil kjøre tung sykkel. De var nesten 10 000 billigere enn Gjensidige, og de opererer fortsatt med vekt/hk når de regner ut prisen. Men jeg har aldri sagt det er billig, da jeg betaler 18 000 for full kasko på min.

Re: Forsikringer på Mc

Posted: 30 May 2007 23:22
by Chris
Hvor mye bonus har du da FV?