Vedlikehold av kjede og drev?
Vedlikehold av kjede og drev?
Hvordan vedlikeholder/smører dere kjede.
Avfetter dere først, og så smører? Hva bruker dere til og avfette og smøre med? Og hvor ofte?
Avfetter dere først, og så smører? Hva bruker dere til og avfette og smøre med? Og hvor ofte?
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
x Suzuki SV650S
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Eg pleier å se det litt an.
Er det mye drit på kjeden så hiver eg på avfetting og spyler godt, gjerne svakt med høytrøkkspyler.
Eg smører den ofte, er veldig kjipt å måtte kjøpe nytt sett til par-tre tusen pga mangel på vedlikehold, så eg smører den vel en gang i uken.
Spørs jo selvfølgelig hvor mye eg har kjørt, hvor og hva vær det har vært.
Er det mye drit på kjeden så hiver eg på avfetting og spyler godt, gjerne svakt med høytrøkkspyler.
Eg smører den ofte, er veldig kjipt å måtte kjøpe nytt sett til par-tre tusen pga mangel på vedlikehold, så eg smører den vel en gang i uken.
Spørs jo selvfølgelig hvor mye eg har kjørt, hvor og hva vær det har vært.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Avfetting og høytrykk?
- Avfetting tørker ut gummi (O ringer)...
- Høytrykk presser dritt inn bak O ringene...
O ringer kan vel til nøds vaskes med parafin eller noe spesialstoff anbefalt for O ring kjeder.
Jeg ser ikke helt poenget når mitt kjede på R1 holdt i 40K km uten noensinne å ha vært vasket...
Med mindre man skal ha det rent for posøreffekten da
Funker faktisk bra å ha kjedespray på en klut og tørke før sprayen tørker.
http://www.sportrider.com/tech/146_0208_geek/
- Avfetting tørker ut gummi (O ringer)...
- Høytrykk presser dritt inn bak O ringene...
O ringer kan vel til nøds vaskes med parafin eller noe spesialstoff anbefalt for O ring kjeder.
Jeg ser ikke helt poenget når mitt kjede på R1 holdt i 40K km uten noensinne å ha vært vasket...
Med mindre man skal ha det rent for posøreffekten da

http://www.sportrider.com/tech/146_0208_geek/
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Og da har eg forandret måten å vaske påKeihin wrote:Avfetting og høytrykk?
- Avfetting tørker ut gummi (O ringer)...
- Høytrykk presser dritt inn bak O ringene...
O ringer kan vel til nøds vaskes med parafin eller noe spesialstoff anbefalt for O ring kjeder.
Jeg ser ikke helt poenget når mitt kjede på R1 holdt i 40K km uten noensinne å ha vært vasket...
Med mindre man skal ha det rent for posøreffekten daFunker faktisk bra å ha kjedespray på en klut og tørke før sprayen tørker.
http://www.sportrider.com/tech/146_0208_geek/

Men bare så det er sagt da, eg bruker ikkje den type avfetting som fjerner alt du hiver det på.
Er en ganske mild versjon det vi har.
Og som eg skrev angående høytrykken så var det jo lav styrke

Men er enig i det du sier.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Hva blir det da, mediumtrykk? Trenger man høyttrykkspyler om man ikke skal spyle kraftig?speedy gonzales 2 wrote:
Og som eg skrev angående høytrykken så var det jo lav styrke![]()

Selv sprayer jeg bare på kjedespray og tørker bort det som blir for mye med en gang. Dette gjør at mindre kjedespray kastes av, og kjeden ser ren og fin ut. Vasker/avfetter aldri kjeden, ser ikke behovet for det. Jeg har også kjørt nærmere 40.000 km uten at det har vært nødvendig å bytte kjede, har da solgt sykkelen i stedet. Men dette har jo vel så mye med kjørestil å gjøre som hvordan man behandler kjeden.
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Kall det hva du vil men det som er fint er det at du beholder den "spisse" spruten på vannet.ole m. wrote:Hva blir det da, mediumtrykk? Trenger man høyttrykkspyler om man ikke skal spyle kraftig?speedy gonzales 2 wrote:
Og som eg skrev angående høytrykken så var det jo lav styrke![]()
Selv sprayer jeg bare på kjedespray og tørker bort det som blir for mye med en gang. Dette gjør at mindre kjedespray kastes av, og kjeden ser ren og fin ut. Vasker/avfetter aldri kjeden, ser ikke behovet for det. Jeg har også kjørt nærmere 40.000 km uten at det har vært nødvendig å bytte kjede, har da solgt sykkelen i stedet. Men dette har jo vel så mye med kjørestil å gjøre som hvordan man behandler kjeden.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Du kan vel få tak i det her : http://www.kellox.no/index.php?id=32