Page 1 of 2

Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Posted: 21 May 2007 22:58
by LiTe
Hei alle!
Har nettopp bestemt meg for å bytte ut min gamle sliter i en yamaha fz6 s av typen med 78 hk.

Jeg har lest at man kan fjerne en pinne på gass'en samt at sykkelen må "tunes" for å hente ut de resterende hestene som finner seg i maskinen.

Er det noen som kan si meg hva som menes med dette, evt kjenner til noen guider?

Grunnen til at jeg valgte denne var at jeg fikk en til kampanjeprisen som gikk ut for litt siden.

Håper på raskt svar:)

Posted: 22 May 2007 16:45
by FZ1Fazer
Hei.

Iflg. min forhandler i Haugesund, Sigma Motor, hadde de ikke fått det helt klart fra importøren om hva som nøyaktig måtte gjøres. Jeg leste en eller annen plass om en som hadde kjøpt FZ1 med 110 hk. Denne finnes også i 150 hk. utgave. Han fikk opplyst fra Yamaha Importøren at det ikke skulle så mye til for å hente ut hele 40 hk mer. Tror det var snakk om at motorens ECU kunne programeres via det digitale insttrument panelt, i tillegg til at han mått jorde en ekstra ledning. FZ6-S2 har vel samme digitale instrumentene som FZ1.

Da jeg fortalte forhandleren om dette smilte han litt, men sa fortsatt at de ikke visste helt.

Det kan jo høres litt rart ut importøren opplyser om hva som skal til, og på den annen side at forhandler ikke vil si hva som skal til.

Men som Borg sier, så kan det ha med gasshendelen å gjøre. Føler på en måte at det er litt mye dødgang på gasshendelen....

Men finner du ut noe mer så må du gjerne dele info :)

Uansett, for meg som aldri har kjørt sykkel før jeg fikk lappen for en uke siden, så går det bra nok i massevis. Men mye vil ha mer...

Posted: 22 May 2007 22:43
by FunSize
For FZ6 skal det være rimlig enkelt etter det jeg har hørt...

34Hk og 78Hk kan gjøres om til 98Hk.
Begge modellene er "strupet" ved at man har satt en sperre på hvor mye utslag man får med gassen. Ser man på venstre side under tanken, så kan man se at det er satt opp "stopper" som hindrer at man får fullt gassutslag.

For å modde til 98Hk må man kappe denne stopperen og sette på en stopper slik at man får stoppet gassutslaget på rett plass.

Posted: 23 May 2007 16:38
by FZ1Fazer
Høres jo ikke så vanskelig ut...kanskje :roll:
FunSize; har du gjort dette, eller kjenner du i detaljer hvordan man bør gå frem ? Eventuellt bilder ?

Ble liksom litt mer tent på tanken hvis det er så enkelt som det høres ut til, men er jo redd for å gjøre noe galt...

Posted: 23 May 2007 21:05
by FunSize
Nei, har ikke gjort dette... har 78Hk og nå etter å ha hatt den snart en mnd så mener jeg fortsatt at det holder... den går fort nok 8)

Alle de fulle detaljene kjenner jeg ikke... fikk en kjapp visning av hva som måtte gjøres av en jeg traff på...
Og det hele virket ikke så veldig vanskelig, men (det er jo alltid et men)
Den delen man skal kutte av sitter litt vanskelig til, og dersom man kutter litt feil (for mye) og da må ha en ny, så kostet visst denne en pen slump med penger...

Har ikke bilde(r) av inngrepet.

Posted: 23 May 2007 21:38
by Borg
Da forhandlerene hentet sine demosykkler på messa i Tyskland i fjord høst var det visstnok en av dem som forsøkte å fjerne denne sperren ved gasspådraget. Det endte med at sykkelen stoppet når de dro på.

Konklusjonen ble at det nok er noe som må justeres for at det skal fungere optimalt.

Ville tatt en rask telefon til forhandler å høre om de nå vet hva som må til. De pleier ikke være vansklige med å opplyse dette. Om du skulle få noe "rare" svar, så ring et par forskjellige runt om i landet :D

Posted: 24 May 2007 21:53
by FZ1Fazer
Jeg må si meg enig i at den går fort nok. Har nettopp kjørt den inn, passert 1700 km nå. Og det er først nå at jeg har prøvd å dra den litt høyere opp 11-12 tusen rpm. Jeg som ikke har noe voldsom erfaring, må si jeg syntes dette går bra :) Men en merker veldig stor forskjell med en person bakpå, så jeg må sjekke ut mulighetene etterhvert.

Borg; Du som har 98 hk varienten... Har du prøvd 78 hk ? Sånn om du kunne si at det er konkret forskjell på de to ? Selvsagt er det nok god forskjell, men liksom hvor mye. Hørte en kar som hadde lest test av disse 2 mot hverandre, og han mente da at 78 hk faktisk var kjappere på et visst turtall i mellom-akselrasjon. Det kan være at den får dreiemontet litt tidligere. Men jeg hverken lest eller prøvd

Posted: 24 May 2007 22:05
by Borg
FZ6Fazer wrote: Borg; Du som har 98 hk varienten... Har du prøvd 78 hk ? Sånn om du kunne si at det er konkret forskjell på de to ? Selvsagt er det nok god forskjell, men liksom hvor mye. Hørte en kar som hadde lest test av disse 2 mot hverandre, og han mente da at 78 hk faktisk var kjappere på et visst turtall i mellom-akselrasjon. Det kan være at den får dreiemontet litt tidligere. Men jeg hverken lest eller prøvd
Jeg prøvde den med 78 hester i fjor høst, men kan ikke helt ta igjen følelsen på den opp mot den jeg har nå :smt102

Kan ikke si annet enn at 20 hk er 20 % og det må da være verd noe på en liten tohjuling :-k Men kunne vært artig å prøvd de ved siden av hverandre. Du får ta en tur over dammen til Stavanger :wink:

Posted: 24 May 2007 22:14
by FZ1Fazer
He he. Det er vel det minste problemet å få til :)
Først fin-vær, så må frua få beskjed litt i forveien :lol:

Posted: 24 May 2007 23:36
by LiTe
Hei og takk for alle tilbakemeldingene... har desverre ikke fått sykkelen min enda men vil informere om at jeg er også blitt opplyst da jeg ringte en forhandler om at det vist nok var en lending som måtte jordes. er ikke helt sikker på om det er noe mer som må til men er meget bestemt på å finne ut av dette :)

Ikke det at jeg tror jeg kommer til å trenge alle hestene til å begynne med, men når jeg og madammen skal ut på tur så kan det være greit med litt ekstra..

Dessuten er jeg ikke helt "fan" av å ha med meg 20 hester på tur når jeg ikke har muligheten til å slippe dem løs når jeg vil....

videre til dem som lurer så er sykkelen god for 220kmh som 78hk med normal fører.... :)
... men for meg dreier det seg mer om 0-150 :)

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Posted: 17 Jun 2007 23:39
by FZ1Fazer
Jeg fikk sjekket litt mer ut om dette da jeg var innom forhandleren her om dagen.
78 hesteren er "strupet" ned, samtidig som den må programeres. For å gjøre den om til 98 hester skulle de ha ca 4000,- for selve jobben og ca 6000,- i avgifter til statskassa. Og siden det er snakk om en programerings-jobb også, så er det vel kanskje ikke så enkelt på egenhånd. Dermed så må man vel ut med avigiftene også. Så om det er verdt det for 10000,- pluss... tror jeg drøyer den :-k

Om et år og to så håper jeg på å kunne bytte til FZ-1, så jeg lar den ligge foreløpig.

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Posted: 17 Jun 2007 23:52
by Borg
I min uvitenhet... Er d hos en forhandler i Haugesund du har kjøpt denne?? I tilfelle så høres d ut som karen skal ta seg godt betalt....

Om det er snakk om kun programmering samt en sperre på pådraget som må fjernes så ville jeg absolutt sjekket ut et par forhandlere i et par andre byer. Skal han ha 4 000,- for denne jobben tar han seg sannelig godt betalt. Det er jo en storservice i seg selv det :-k

Det er jo faktisk ingen ting som forhindrer en forhandler i å fjerne denne strupingen uten å presse deg til å omregistrere sykkelen, selv om det selfølgelig er det mest fornuftige lovmessig.

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Posted: 18 Jun 2007 13:37
by Chingado
Hva er egentlig straffen om "storebror" oppdager at du har modifisert effekten 20 hester opp?
Hvor ofte er det EU-kontroll på tunge sykler?
Må ærlig talt si at jeg aldri har hørt om dette på sykler, men regner nå med det er en form for kontroll.

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Posted: 18 Jun 2007 14:16
by moonlit
Chingado wrote:Hva er egentlig straffen om "storebror" oppdager at du har modifisert effekten 20 hester opp?
Hvor ofte er det EU-kontroll på tunge sykler?
Må ærlig talt si at jeg aldri har hørt om dette på sykler, men regner nå med det er en form for kontroll.
Finnes ikke EU-kontroll, så mest sannsynlig er det ingen som oppdager det. Om du får mangellapp og må vise sykkelen kan du jo bare reversere jobben først.

MEN, og det er et jævla stort men, hvis du havner i en ulykke vil jeg tro at du lett kan bli gjeldsslave resten av livet. Si at du kolliderer med en syklist, og syklisten trenger pleie resten av livet, og skal ha millioner for tapt arbeidsinntekt etc.. Det ville ansvarsforsikringen din normalt ha dekket, men det er ikke umulig at forsikringsselskapet med loven i hånd kan sette opp et regresskrav mot deg på millioner fordi du hadde ulovlig modifisert sykkelen.

Det gjelder isåfall alle uplomberte/trimma scootere og sykler..

Re: Yamaha FZ6 - s. fra 78hk til 98hk, hva må til?

Posted: 18 Jun 2007 16:11
by Chingado
moonlit wrote:
Chingado wrote:Hva er egentlig straffen om "storebror" oppdager at du har modifisert effekten 20 hester opp?
Hvor ofte er det EU-kontroll på tunge sykler?
Må ærlig talt si at jeg aldri har hørt om dette på sykler, men regner nå med det er en form for kontroll.
Finnes ikke EU-kontroll, så mest sannsynlig er det ingen som oppdager det. Om du får mangellapp og må vise sykkelen kan du jo bare reversere jobben først.

MEN, og det er et jævla stort men, hvis du havner i en ulykke vil jeg tro at du lett kan bli gjeldsslave resten av livet. Si at du kolliderer med en syklist, og syklisten trenger pleie resten av livet, og skal ha millioner for tapt arbeidsinntekt etc.. Det ville ansvarsforsikringen din normalt ha dekket, men det er ikke umulig at forsikringsselskapet med loven i hånd kan sette opp et regresskrav mot deg på millioner fordi du hadde ulovlig modifisert sykkelen.

Det gjelder isåfall alle uplomberte/trimma scootere og sykler..

Jepp, må nok si at lovlydighet lønner seg idet lange løp.

Men jeg synes det hørtes litt for billig ut med 6000,- i avgifter for å frigjøre de resterende 20 hestene fra 78 til 98 hk, siden vi nå er over 11kW. I følge tyskland.org så koster det 425,36 kr per kilowatt over 11 kW, m.a.o, ca 26000kr å oppgradere til 98hk!!