Page 1 of 5

Trimming av Mopeder!

Posted: 22 May 2007 22:24
by crab
Rundt om på forumet oser det av tråder som "Hvordan trimme en TZR? "Hvordan trimme en MHRX" osv osv. Tenkte da å lage en liten "oppsamlings tråd" som Asker_Alex sa ang. trimming av mopeder, så vi slipper så mange spørsmål om det. ;) Er ikke den smarteste av alle, men skal gjøre ett forsøk ;)


De fleste som kjøper en helt ny moped fra forhandler kjøper de med plomberinger som tillfred stiller kravene til Staten Norge, nemlig at de ikke skal gå fortere enn den magiske 45km/t.
De fleste mopeder har en blombering i eksos anlegget, som regel i svanehalsen (den første delen av eksos anlegget som går ut av sylinderen). Den kan du enten fjerne, men du kan også kjøpe eff.anlegg til sykkelen så slepper du og ta vekk den plombering og du har det orginale eksosanlegget liggende om du skulle være så uheldig og bli stoppet av biltilsynet og må på visning!
Eff.anlegg får du i mange former og prisklasser, alt i fra 1000kr til 3000kr.
Image
Eksempel:
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... cts_id=119
Alt etter dreving og div, så skal en gjennomsnittlig "Racing Moped" klare rundt 90km/t med uplombert eksosanlegg eller eff.anlegg.
[Brukte en Aprilia RS50 som eksempel]

Sylinder
Om du er ute etter å ha "det lille ekstra" så er en trim sylinder akkurat det du trenger! Som med eff.anlegg så er det store pris og kvalitets forsjeller her.
Prisene ligger på rundt 1000kr til 4000kr. Avhenger en del på kvaliteten, men du får sylindere som holder for rundt 1500kr. Noe jeg vil anbefale.
Sylinder forbedrer bunndraget (2 stempelringer = mer kompresjon = bedre bunndrag) toppdraget, og øker toppfarten!
Image
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ucts_id=28


Veiv
Om du kjøper en trimsylinder med over 15hk, vil jeg annbefale deg og kjøpe en trim veiv i tilleg! Trim veiver er balansert opp til å takle høyere turtall en orginale. Den orginale i AM6 motoren tåler vell ca 14000rpm, og om du kjøper en trim veiv så er den somregel balansert opp til over 15000rpm, noen opp i hele 18000rpm!
Prisen avhenger som alt annet av trim på kvalitet og slitestyrke her også. Får veiver for ca 1000 lappen, og de helt opp i 2-3000 kr.
Image
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ucts_id=12

Forgasser!
Forgasser er nesten et MUST om du skal trimme skikkelig! Forgasseren gir motoren mer bensin og luft, som igjenn gir høyere effekt. Det gir ikke mye effekt med å ha bare ha eff.anlegg og forgasser, med du vil ha skikkelig effekt ut av en motor med sylinder og eff.anlegg bør du nesten ha en større forgasser enn det som er der orginalt.
Du får forgassere ifra 19-28mm. Større dyse er også nødvendig.
Image
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... =1_6_37_38

Tenning
Er du utrolig kresen, så er trimtenning tingen for deg!
Har du "trim tennplate", trim coil, får mer variable tennkurver, høyere spenning på pluggen, sterkere gnist og bedre forbrenning. Videre gir det bedre akselerasjon og bedre respons.
Image
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... 1_6_48_568

Clutch
Clutch er også et must om du trimmer skikkelig!
Med orginal clutchen vil du få en del sluring, dvs at den får bare høyere turtall men den går ikke fremover på en måte. Kjøper du en trim clutch (lameller og fjører) så slipper du unna den sluringen og sykkelen vil gå mye bedre på høyere turtall!
Image
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ath=1_6_45



Delene som er linket til er tatt i utgangspunkt av Aprilia RS50, men om du leter i menyen til høyre så finner du din sykkel ;)

Andre gode trim sider til moped:
http://www.speedoptions.com
http://www.crash.no
http://www.mc-deler.no

Om dere har noen spørsmål om trimming, så kan dere spørr i denne tråden ;) Så slepper vi så mange "trimming tråder" som flyter rundtom i forumet ;)

Tror jeg skal ha dekt det meste innen trimming nå, men vær så snild rett på meg om jeg tar grovt feil noen plasser. Er jo ikke helt proff på dette feltet heller ;)

Mvh Crab ;)

MC-Forumet.no er på ingen måte ansvarlig for følgene ved trimming.

Posted: 22 May 2007 22:44
by crab
EDIT!:

Oppfordrer på ingen måte folk til å trimme sykklene sine, da dette fører til bot og inndraging av skilt! Vil ikke ha på samvittigheten at jeg har "oppfordret" folk til og trimme sykklene sine!


Trimming skjer på EGET annsvar
Bare så det er sagt ;)

Posted: 22 May 2007 23:26
by Asker_Alex
Kjempe bra crab :smt038
Dette her likte jeg, veldig fin "guide" :D .. (Spør admin om dette kunne blitt prioritert) :wink:

Edit: Kanksje du kan legge denne i guiden i moped/scooter avdelingen også;) Og ikke bare her på verkstedet, fordi det er endel som spør ang. trim på moped/scooter avdelingen;)

Edit2: Prøv også å få det prioriter på begge, fordi da ligger det øverst... :wink:

Posted: 22 May 2007 23:37
by crab
Om dere har spørsmål ang. trimming, så kan dere spørr i denne tråden, så vi slepper så mange tråder om samme emnet ;)

Mvh - Crab

Posted: 22 May 2007 23:51
by Simen H
meget meget bra :) :P Håper det blir litt mindre nye ¨hvordan trimme mopeden min¨-topicer etter at du har laget denne fine tråden! :)

Posted: 23 May 2007 02:29
by originales
heisann. er ny her på dette forumet, og har et spørsmål ang. trimming, leste en plass at 1-stempel ring ga høyere effekt, stemmer det? :roll:

Posted: 23 May 2007 12:58
by crab
har du 2 stempelringer så får du mer kompresjon.
har du 1 stempel ring får du mindre!

Får litt bedre effekt, men du taper mer bunndrag. sykkelen blir på en måte mer turtalls avhengig ;) Kan dette stemme?

Posted: 23 May 2007 14:56
by Eike_Oak
crab wrote:har du 2 stempelringer så får du mer kompresjon.
har du 1 stempel ring får du mindre!

Får litt bedre effekt, men du taper mer bunndrag. sykkelen blir på en måte mer turtalls avhengig ;) Kan dette stemme?

Nei, 2 stempelringer hjelper ikke på kompresjonen, stempelring nr 2 er egentlig bare en "reserve" hvis den først skulle feile.

Hjelper veldig på levetiden og sjansen for å få skjæring, men gir ingen fordeler med tanke på effekt, verken høyt eller lavt i registeret.

Posted: 23 May 2007 15:00
by crab
Eike_Oak wrote:
crab wrote:har du 2 stempelringer så får du mer kompresjon.
har du 1 stempel ring får du mindre!

Får litt bedre effekt, men du taper mer bunndrag. sykkelen blir på en måte mer turtalls avhengig ;) Kan dette stemme?

Nei, 2 stempelringer hjelper ikke på kompresjonen, stempelring nr 2 er egentlig bare en "reserve" hvis den først skulle feile.

Hjelper veldig på levetiden og sjansen for å få skjæring, men gir ingen fordeler med tanke på effekt, verken høyt eller lavt i registeret.
Ok, my bad ;)

Posted: 23 May 2007 16:06
by TheDuke2
Man får jo en bra Lett-mc for de pengene det koster for moped pluss alle disse delene :)

Posted: 23 May 2007 17:36
by Mantis
Veldig bra Crab!
Men den skulle ha ligget inne på moped & scooter i stedet. Flere som er der inne tror jeg.

Hva med å lage et lite underforum inne på lett-MC og moped & scooter delen som heter "Guider og artikler"? Vet det blir veldig mye mas om underforum i det siste, men det er flere forum som har hatt stor sukses med dette.

Der kan vel folk lage slike guider som dette, da slipper vi 20 topicer i uka om "hvordan trimme en NSR eller en RS"

Kunne jo vært noe.

:roll:

Posted: 23 May 2007 21:29
by originales
visst man ikke kjøper en brukt moped som er litt gammel.. en tsx kanskje

Posted: 23 May 2007 22:58
by EvenDeven
Bra gjort Eirik :D

Posted: 23 May 2007 23:52
by Eike_Oak
TheDuke2 wrote:Man får jo en bra Lett-mc for de pengene det koster for moped pluss alle disse delene :)
Nja, jeg har kjøpt begge deler og moped + trim + bot(er) var fremdeles langt billigere enn lett-MC + sertfikat

Posted: 24 May 2007 01:23
by Mantis
TheDuke2 wrote:Man får jo en bra Lett-mc for de pengene det koster for moped pluss alle disse delene :)
Det er ikke sykkelen som koster fleks, det er alle kjøretiemene og dill som du må ha på A1 :wink:

Derfor så mange velger moped, mange velger å ta moped lappen fordi de enten ikke har eller tar seg rå til A1. Slik var det i alle fall med meg alle andre jeg kjenner som har moped.

Kjekt å ha penger til litt andre ting i livet som bil, bolig, reise etc som jeg valgte. Skal ikke bare leve 2år :wink: