
Her er artikkelen hentet http://aprilia.7kt.net/forum/portal.php
______________________________________________________________________
Jeg tenkte det var på tide å poste en slik guide da det er flere som har nye sylindere/motorer for våren. Mange tenker kanskje nå: "Hva skal vi med en slik guide? Det står jo i brukermanualen at den skal kjøres rolig."
Vel, for det første, dette er en norm blant fabrikantene som hevder at en rolig innkjøring er best egnet. For en del år siden var nok dette også sant! Sylindere som leveres i disse dager derimot har mye finere honing. Det er også i mye mindre grad enn før varmeutvikling fordi det er snakk om mindre friksjon ettersom sylinderne er honet finere. Tidligere levertes grovhonede sylindere og det var i langt større grad en periode man måtte "slite til" stempelringene. For det er det innkjøring handler om! De mikroskopiske forskjellene som gjør at sylinderveggen din ikke er 100% identisk med stempelringene dine. I en perfekt verden ville delene passet perfekt (merkelig nok), og det ville ikke vært noen innkjøringsperiode å snakke om. Så en ideell innkjøring vil altså si at du får stempelringer som tetter skikkelig.
Det er omtrent like mange teorier som det er mekanikere på dette feltet, men jeg har valgt å slenge meg på MotoMan's teori og hevder du bør kjøre den inn hardt! Da MotoMan skrev sine innkjøringstips valgte han naturlig nok å fokusere den mot 4-taktere, men med unntak av smøresystem og det faktum at 2-taktere bruker bensin for å kjøles ned så kan jeg ikke se noen grunn for å ikke følge disse tipsene for 2-takterne våre også! Forutsatt at du gjør dette riktig vil du risikere å få 2-10% mer effekt enn ved en konvensjonell rolig innkjøring, i følge MotoMan.
Innkjøring i praksis
-Det er skadelig for en ny motor med for mye motstand.
-Du må varme opp motoren skikkelig før du bruker hele effektregisteret.
-Økt friksjon fra stempelringene kan medføre mer varme under innkjøringsperioden så det er ekstra viktig å følge med på temp. måleren og ev. kjøre litt med choke på hvis arbeidstemperatur overstiger 80grader.
-Det er viktig å ikke la motoren gå i fri, den skal ha noe motstand, men skal jobbe lett.
-Ikke kjør med noen bakpå, unngå motbakker så sant det lar seg gjøre. Skal du gi på så gir ned så motoren ikke må jobbe tungt.
-Bruk hele effektregisteret, aksellerer og descellerere mye, bruk motorbrems.
Hvor lenge skal man kjøre inn?
Innkjøringsperioden kan du si er på mellom 50 og 100mil, det er egentlig bare å ta det litt på "gefielen" (føle seg litt fram). Man kan faktisk oppnå god ringtetthet etter bare 15-20 mil.
Skal man bruke mer olje under innkjøringsperioden?
Vel, prøv å unngå bruk av mer olje. Eneste grunnen til at økt oljemengde kunne vært en positiv faktor er for å holde arbeidstemperaturen nede. Dette veier allikevel ikke opp for det negative aspektet. Så dersom motoren virker for varm eller går ujavnt så forsøk heller å justere blandingen av luft og bensin (mer bensin). I første omgang prøv bare å kjør litt med choke dersom den blir varm, dersom problemet vedvarer bør du dyse opp. Ideelt sett skal du ikke trenge å justere noe. Bare husk å kjør med kald nok tennplugg
Overdreven bruk av olje har negative innvirkninger på innkjøringen. Du skjønner god olje vil smøre slik at friksjonen blir redusert til et minimum, noe som igjen fører til at stempelringene ikke "skraper" tilstrekkelig, men man får samme effekt som ved en for rolig innkjøring. På 4-taktere er det faktisk vanlig at man får sykkelen levert med dårlig mineralsk olje (såkalt innkjøringsolje). Dette er fordi at det fører til javnere slitasje og da vil stempelringene tette bedre.
Det er viktig å tenke på at det er flere deler som skal "tilpasses" under innkjøring av en ny motor. Altså, ved bytte av sylinder, stempelringer eller lignende trenger du kun tenke på at stempelringene skal tilpasses sylinderveggen. Ved innkjøring av en ny motor derimot har du f.eks rullelager og en rekke girdrev. Det er derfor viktig å bruke alle girene på en ny motor slik av du får tilpasset alle girdrevene og skiftegaflene blir testet ut.
Som nevnt tidligere bør du ikke la motoren jobbe med for liten motstand, faktisk vil bør du unngå å starte den inntil du har mulighet for å kjøre den litt. Motoren må jobbe litt, men ikke med for mye motstand, det gjør allikevel vondt verre om den bare står å går i fri. Grunnen til dette er at kun med motstand vil stempelringene "presses" mot sylinderveggen rundt hele stempelet slik at det tetter skikkelig.
MotoMan har forsøkt å forklare dette fenomenet med ord:
"The difference between what happens in an engine running in the garage, versus one being ridden is a hard concept to put into written words, so if I may use the sounds that we all can relate to: it's the difference between "zing-zing-zing" and "bwaaaaaaaaaAAAAAA"
During "zing-zing-zing" the rings don't get loaded for more than a split second, whereas during "bwaaaaaAAAAAA", the engine is in 100% ring sealing mode."
På en annen side? Hvorfor skal man kjøre den inn rolig?
Et vanlig argument som MotoMan nevner er såkalte "tight parts" i motoren. Dette eller rett og slett "fordi manualen sier det" pleier å være de vanlige svarene.
Såkalte "thight parts" er et fenomen som oppstår sjeldnere og sjeldnere da produksjonsmetoder og ikke minst presisjonen er MYE høyere i dag enn for bare et par tiår siden. Dersom du allikevel skal oppleve dette vil det ikke hjelpe i det hele tatt å kjøre den inn pent uansett. Det løser rett og slett ikke problemet.
Håper noen kan ha nytte av dette. Hvis dette tema interresserer deg bør du gå inn på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm2
Håper noen kan få bruk for dette og vil ønske alle en god sesong!
