Page 1 of 1
Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 29 May 2007 20:44
by TommyT
Skal ha meg nye dekk til min CB500 (Har prøvd å finne råd i bloggen min, men den er nok ikke populær nok

). Størrelsene er beskjedene 110/80-17 og 130/80-17, hvilket betyr at forumets mest anbefalte dekk ikke passer. Har sett meg ut et par stykker, og er på søken som har erfaring med enten ett av disse eller andre dekk som finnes i mine størrelser.
Michelin Pilote active
Pirelli sport deamon
Har ennå til gode å finne noen tester av disse dekkene, så om noen har noen idéer til hvor slikt kan finnes blir det også satt stor pris på!

Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 29 May 2007 22:07
by mekkern
Du må først finne ut om du vil prioritere levetid ,grep på vått føre eller om du skal drive m kneskraping i svingene...desverre får du ikke alt i ett dekk...selv om en ikke kjører veldig aktivt er det greit m litt i reserve v uforutsette hendelser..de dekkene du har sett på er sikkert greie med vanlig kjøring..
Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 29 May 2007 22:13
by TommyT
Beklager, glemte visst å fortelle litt om mine ønskede kvalifikasjoner...
Jeg kjører ikke spesielt aktivt, og kneskraping er ikke spesielt aktuelt. Derimot er jeg veldig glad for dekk som sitter på vått føre, da sykkelen blir brukt i all slags vær. Holdbarhet... så lenge det varer, så kjøper jeg noe nytt (vil ikke spare inn på dekk-siden).
Har forøvrig funnet et par alternativer til:
Bridgestone BT-45
Dunlog GT501
Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 30 May 2007 00:10
by quantumduck
TommyT wrote:Beklager, glemte visst å fortelle litt om mine ønskede kvalifikasjoner...
Jeg kjører ikke spesielt aktivt, og kneskraping er ikke spesielt aktuelt. Derimot er jeg veldig glad for dekk som sitter på vått føre, da sykkelen blir brukt i all slags vær. Holdbarhet... så lenge det varer, så kjøper jeg noe nytt (vil ikke spare inn på dekk-siden).
Har forøvrig funnet et par alternativer til:
Bridgestone BT-45
Dunlog GT501
Jeg kjører for tiden rundt med en halv kilo bly på felgen fordi Dunlop-dekk ikke har vekta spesielt jevnt fordelt. Styr unna er mitt råd når det gjelder Dunlop.
Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 30 May 2007 06:22
by Keihin
quantumduck wrote:
Jeg kjører for tiden rundt med en halv kilo bly på felgen fordi Dunlop-dekk ikke har vekta spesielt jevnt fordelt. Styr unna er mitt råd når det gjelder Dunlop.
Du sier altså at det må være feilproduksjoner jeg og mange andre har som har hatt utallige Dunlop dekk _uten_ dårlig vektfordeling?
Nei, jeg jobber ikke for Dunlop, og kjører for tiden på Pirelli. Har bare sett meg litt lei på alle som dømmer millioner av objekter på grunnlag av étt tilfelle. Det finnes alltid feilproduksjoner og mandagsutgaver av alt.
Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 30 May 2007 12:23
by inunf
TommyT wrote:Beklager, glemte visst å fortelle litt om mine ønskede kvalifikasjoner...
Jeg kjører ikke spesielt aktivt, og kneskraping er ikke spesielt aktuelt. Derimot er jeg veldig glad for dekk som sitter på vått føre, da sykkelen blir brukt i all slags vær. Holdbarhet... så lenge det varer, så kjøper jeg noe nytt (vil ikke spare inn på dekk-siden).
Har forøvrig funnet et par alternativer til:
Bridgestone BT-45
Dunlog GT501
Jeg hadde BT-45 på lettmotorsykkelen. De er relativt rimelige og holder evig, men grepet er ganske dårlig. Hadde flere ekle opplevelser på vått føre. Vil heller annbefale BT-20, har det bake nå, virker ganske bra, selv om det egentlig er litt for "touring" til min sykkel (var ikke jeg som kjøpte det...).
Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 30 May 2007 17:58
by rerell
quantumduck wrote:Jeg kjører for tiden rundt med en halv kilo bly på felgen fordi Dunlop-dekk ikke har vekta spesielt jevnt fordelt. Styr unna er mitt råd når det gjelder Dunlop.
Är du säker på att det inte är din fälg som har obalans? Är däcket monterat med lättaste punkten på rätt ställe? Vilket Dunlop-däck kör du på? Jag är absolut ingen däckexpert, men jag har fått intryck av att en del av de billiga däcken (även hos stora tillverkare) ofta har sämre balans än dyrare däck (även från samma tillverkare), kanske pga större felmarginaler i produktionen, men det är ren spekulation från min sida.
Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 31 May 2007 19:12
by TommyT
Takker for alle svar så langt!
Er fortsatt ikke helt sikker på hvilken løsning jeg skal gå for. Ser etter litt nærmere undersøkelser at jeg kan få tak i Pilot Power til forhjulet, dog i en profil lavere enn orginalt, men det skulle vel ikke ha noen praktisk betydning...
Bak står nå valget mellom å kjøpe et av de nevnte dekkene, eller å gå opp i størrelse for å få et bedre dekk. Hadde ikke noe særlig lyst til å gå ut over orginal størrelse, ei heller vet jeg om det lar seg gjøre (Les: Er felgen min bred nok? Vet ikke dimensjonen... Plass rundt hjulet er det nok av). Alternativet er da 150/60-17 (Pilot Power) eller 150/70-17 (Metzler Z4). Dette er jo en ganske drastisk økning ifra orginalt, og jeg vet ikke om dette er noe smart, så derfor håper jeg noen kan svare meg på det. Det blir litt som å velge mellom to onder, bredere bakdekk eller (muligens) dårligere veigrep.
Men hvor mye vil man egentlig merke til bakdekket da? Kan jeg risikere at fordekket holder men at bakhjulet slipper?

Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 31 May 2007 19:14
by crab
vel, har bare hørt gode ting om pirelli sport deamon

har noe ala sport deamon på sykkelen nå, men har ikke kjørt så mye med det
(leste ikke hele tråden, sry om det allerede er funnet ut

)
Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 31 May 2007 20:00
by erib
Jeg ville holdt meg til originaldimensjon. BT45 hadde jeg på CBX'en min, uten å oppleve et eneste problem med dem. Helt ok dekk etter min mening, og erfaring.
-erib
Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 01 Jun 2007 13:27
by TommyT

Var nettopp hos Vianor, og der lærte jeg noe nytt. Har ikke tenkt over at det kan være forskjellig type oppbygning av dekk jeg, men så feil kan man (tydeligvis) ta. Det viste seg at jeg har diagonale dekk på sykkelen min, mens bla. Pilot Sport er radiale. Tenkte en stund å kjøre med pilot sport foran og pilot aktiv bak, men det gikk visst ikke siden et er radial og et er diagonalt (pilot activ). Så da er jeg tilbake til utgangspunktet igjen da
Forresten, går det greit om jeg bytter fra diagonalt til radialt dersom jeg gjør det både foran og bak samtidig?
Re: Nye dekk til en lett tung sykkel
Posted: 01 Jun 2007 14:35
by inunf
Leser ofte engelske MC-blader som Superbike og Fastbikes. Disse bladene har en del med spørsmål og svar. Her er det mange som spør om hjelp til å velge dekk. Uansett hva de svarer så understreker de (dette gjelder alle bladene jeg har lest) at man MÅ ha samme dekk forran og bak. Men det er mulig dette bare gjelder hvis man kjører hard?