"IG"-sikringen på Z750 ryker når jeg har kjørt 20 meter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
moonlit

"IG"-sikringen på Z750 ryker når jeg har kjørt 20 meter

Post by moonlit »

Aaargh! Etter en strålende tur oslo-son-oslo hadde jeg satt av passasjeren min på bjølsen, og kjørte over bentsebrua - på toppen av bakken på andre siden av brua dør sykkelen. Kjører inn til siden og konstaterer at lys funker, oljelampa lyser etc, men displayet er helt dødt.

En sikring som kalles "IG" er gått. Aner ikke hva det betyr, men LCD-displayet henger tydeligvis på den, og tenninga avhenger tydeligvis av displayet.

Får skifta den, og sykkelen fyrer lykkelig opp, og går på tomgang i et minutts tid. Siden jeg er 1km hjemmefra bestemmer jeg meg for å prøve å kjøre forsiktig hjem - men etter 20 meter skjer det samme, IG-sikringa ryker. Parkerte sykkelen der, får evt. frakte den til MC-partner imorra.

Motoren gikk veldig varm nå, den var på 104 grader da jeg slo av tenninga i et par minutters tid på Bjølsen (Vifta gikk), og den må ha vært enda varmere da jeg dro på etter bentsebrua, så jeg tipper det er et eller annet som har litt overledning. Sykkelen går jo faktisk på tomgang hvis jeg skifter sikringen. Jeg tenkte ikke langt nok til å teste bremselys/blinkers, så det kan evt. være en overledning på en av dem. Fullt mulig at den røk når jeg brukte bremsen eller blinkers..

Radiatoren er sikkert ikke gullende ren, så det er ikke rart om den går varmere nå enn den noensinne har gjort. Z750 har samme radiator som Z1000, så den er egentlig overdimensjonert. Jaja.

Noen som har noen lure ideer? Sykkelen er 2004-modell og har aldri brent en sikring før.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
moonlit

Re: "IG"-sikringen på Z750 ryker når jeg har kjørt 20 meter

Post by moonlit »

Idag gikk sykkelen så fint som bare det; har prøvd å fremprovosere de samme forholdene som igår, men sikringen ryker ikke :( Max irriterende å vite at det ER en feil, og det kan skje igjen når som helst... Må vel ta en lørdag og demontere alt, og inspisere ledninger og smøre kontakter.
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

Regnet det den dagen sikringen gikk? I så fall er det sikkert fuktighet som har laget en kortslutning.
moonlit

Post by moonlit »

Tore^NSR wrote:Regnet det den dagen sikringen gikk? I så fall er det sikkert fuktighet som har laget en kortslutning.
Nei, det var igår.. Men jeg spyla og vaska jo sykkelen først, deretter langtur i varmen, så røk den på kvelden. Kan godt ha vært vann som kom inn et eller annet sted, men jeg har jo liksom vasket den før. Kan like godt ta en dag og demontere og inspisere kabler først som sist, vel.
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Keihin

Post by Keihin »

Ofte slik det blir problemer på biler, og kan i teorien være det du har møtt på.

Man vasker, og vann kommer seg egentlig ikke inn på "skumle" steder da slike er beskyttet mot vann ovenfra.

Så starter man og kjører ting varmt. Vanndamp stiger opp og inn på steder hvor det ikke hører hjemme, f.eks. fordeler på bil eller dårlig forseglet kontakt på MC -> Kortslutning/overledning.

"IG" står nok for "Ignition", og gir vel typisk strøm til tenningsboks, coiler og instrumentering.

Høytrykkspyler?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
moonlit

Post by moonlit »

Neida, vanlig hageslange på litt spredning. Ikke store trykket, men nok til å få bort løst smuss. Har spylt den slik utallige ganger før.. Men forseglinger blir jo ikke bedre med årene, høres jo plausibelt ut at en pyttliten sprekk har sluppet inn fuktighet.
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
rekorden

Post by rekorden »

Dette blir igrunn ren gjetting/villeding, men her er iallefall min teori.
Når viften din går, støyer den såpass på det elektriske nettet, eventuellt at spenningsregulatoren begynner å sende spenningspulser ut.
I tenningsdelen på sykkelen din, er det trolig et slags overspenningsvern, slik at når det kommer spenningspulser, tar denne delen seg av disse for å beskytte elektronikken.
Da vil det begynne å gå større strøm, noe som da fører til at sikringen sier takk for seg.

Som du selv skrev, så var sykkelen varm, og viften gikk da dette skjedde.
At det ikke skjedde på tomgang, skyldes nok at da lader ikke generatoren så mye som når motoren får noe turtall.
Tror ikke vannet har så mye med dette å gjøre.

Så, min konklusjon er at spenningsregulatoren er noe ustabil/dårlig (tror jeg kan konkludere med det ihvertfall).
Men, dette er jo bare en liten teori da...
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
moonlit

Post by moonlit »

Kanskje et dumt spørsmål, men: Lader sykkelen når den står i fri?

Om den gjør det, kan jeg jo evt. prøve å koble til et voltmeter og se om ladespenninga øker veldig når jeg får vifta til å kjøre. Har ikke jekk til svingarmen ;)
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
rekorden

Post by rekorden »

Jadda, den lader også når den står i fri.
Kan godt være det er noen spenningspulser som du ikke vil se med voltmeteret, men om du får fremkalt samme feil igjen når viften går, så vet vi at det da er noe med viften som påvirker elnettet på en uheldig måte.
Bare husk å være forsiktig, slik at du ikke ødelegger motoren med å kjøre den alt for varm.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Keihin

Post by Keihin »

Spenningspulser fra vifta? Nei...

Du er inne på noe med spenningsregulatoren, men hvis den ryker får du for høy spenning på turtall, og da ryker pærer osv.

En sikring ryker ikke pga høy spenning, men pga høy strøm (ampere), altså kortslutning.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
rekorden

Post by rekorden »

Tenkte mer på at viftens strømtrekk og spolefunksjon (jepp, jeg er dårlig til å forklare) kan skape støy i ledningsnettet, f.eks noe lignende som stiften på gamle biler (uling på radioen). Er det ikke transienter eller noe slikt det kalles?

Med for høy spenning, så er sjelden lyspærer beskyttet mot dette.
Da det derimot er følsom elektronikk i tenningsdelen, bør iallefall denne ha en eller annen form for beskyttelse mot overspenning.

La meg ta noen eksempler.
-På bilforsterkere, er det som regel en diode koblet over strøminngangen på denne, slik at den begynner å lede hvis en kobler spenningen på feil vei.
Dette fører til at sikringen vil ryke, og forhåpentligvis elektronikken overleve.
-På jobben lager vi elektronisk utstyr for bruk på oljeinstallasjoner. På enkelte av disse enhetene, kobles det en zenerdiode (begynner å lede ved spenninger over en gitt verdi = mer eller mindre kortsluttning) over strøminngangene.
Dette for at sikringene skal gå hvis spenningen overstiger ett visst nivå.

Sistnevnte eksempel kan være noe som også er blitt gjort på Z750'en, uten at jeg kan bevise det.
Som jeg også skrev, så er dette kun ren gjetting.
Men, det er fritt frem for å komme med bedre eksempler på hva som kan være problemet:)
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
FV

Post by FV »

rekorden wrote: -På jobben lager vi elektronisk utstyr for bruk på oljeinstallasjoner. På enkelte av disse enhetene, kobles det en zenerdiode (begynner å lede ved spenninger over en gitt verdi = mer eller mindre kortsluttning) over strøminngangene.
Dette for at sikringene skal gå hvis spenningen overstiger ett visst nivå.
Også kalt zenerbarriære, eller Egensikker (IS)-krets 8)
moonlit

Post by moonlit »

Ny informasjon! Den stoppa faktisk idag og, etter å ha kjørt en hel ettermiddag mellom en del steder i oslo og omegn - Mye stopp og start. Etter å ha stått stille en times tid og så kjørt 5-6 minutter, stoppa den igjen.

Denne gangen hadde jeg med meg voltmeter, og ohmet Ignition-kretsen til alt mellom 150 og 900 ohm (med tenningen av).

Burde det ikke være helt brudd på denne kretsen når tenningslåsen står av? Hvorfor er motstanden så lav?

Lot den stå i tre timer, da fyra den fint igjen. Glemte seff å ohme den igjen nå...
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Keihin

Post by Keihin »

Altså, så nå dør motor _og_ displayet, men uten at sikringa ryker?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
StenR

Post by StenR »

Du skriver ikke hvordan du har ohmet det, men fra ene polen fra sikringsholderen kan det godt være du måler litt motstand. Denne tror jeg går til jord gjennom tenningsmodulen og ymse brytere (støtte, nøytral osv.) , så det er absolutt tenkelig du får en måling. Ohmer du den andre polen mot jord, bør du ikke ha lukket krets med tenningslåsen av.

Du bør måle ladespenningen din. Som andre har nevnt, kan den godt mulig være synderen. Mål spenningen på batteriet ved 5000RPM med fullys på og varmkjørt maskin. Denne bør ikke være særlig over 15V. Med mindre du leser av en høy verdi her (og dermed med god grunn kan mistenke regulatoren din) anbefaler jeg deg å sende sykkelen på verksted snarest. Tenningsmodulen berøres av denne kretsen, og denne vil du ikke ødelegge da den er svært kostbar, og siden sikringen din ryker må du anta at strømmen i alle fall periodevis er altfor høy. Men legg merke til at en kortslutning i killswitch eller i primærsiden på en coil mot jord også vil gjøre at denne sikringen ryker.

Generelt mener jeg at dette kanskje er DEN kretsen på sykkelen du ikke bør leke for mye med før du sender den på verksted.
Post Reply