Page 1 of 1

Kjedelås

Posted: 06 Jun 2007 20:18
by Racing
Tok av noen ledd på kjedet igår... siden det var alt for slakt. .. Men det jeg lurer på er hvor bra sitter den nye låsen.. Den er slått på skikkelig, men verksted bruker vel spesiellverktøy etter de har fått på låsen, slik at de får "most" taggene på låsen slik at den ikke kan gå tilbake? Det jeg lurer på om jeg bør oppsøke et verkested å få dem til å gjøre dette, heller tror dere at den holder slik den er.. Har liksom prøvd å "mose" den selv litt da..
Håper dere skjønner hva jeg mener? :-k

Re: Kjedelås

Posted: 06 Jun 2007 21:16
by Gixxerman
Hva er det du driver med gutt... ? Kapper kjedet noen ledd fordi det er slakt ? Kan du ikke justere slakken på kjedet mer så skal du kaste kjedet, og kjøpe nytt drevsett, altså nytt fremdrev, nytt bakdrev óg nytt kjede. Kjører ikke så ny gixxer tung sykkel og holder på som en mopedist :roll:

Og forøvrig, kjedelås på en slik sykkel er tullball. Fiks deg kjede som skal klinkes !

Re: Kjedelås

Posted: 06 Jun 2007 22:01
by Racing
Altså, kan hende jeg skriver litt feil og forklar feil.. er dårlig på alle de ordene på kjeder osv.. Kjedet og drevene er nesten helt nye, satt på ifjor høst på et verksted.. jeg kjøpte den i vår nå, men det begynte det å bli alt for slakt, og hjulet var justert helt bak..forrige eieren sa jeg måtte ta av noe ledd, var egentlig meningen at det skulle gjøres på servicenjeg hadde, men de hadde ikke den type lås som man må ha til dette kjedet.. KS Racing Chain. derfor tok jeg og en kompis av noen ledd igår, ingen av oss har gjort det på tung sykkel før. så skal ikke se bort ifra at vi er helt på jorde. men slipte/kuttet vekk klinkene på et ledd, så fikk det av.. så tok vi av 2-3 ledd...så satt vi det på da, med slik klinkelås?(heter det det?) Hva ikke lett å få på.. så det jeg spør om, 1, gjort det feil? 2, hvor godt sitter dette nå da, skjønner du hva jeg mener med "mose" nå? Klinkelåsen er helt på , men ikke "moset" ut hel maks føler jeg...Skjønner?

Re: Kjedelås

Posted: 06 Jun 2007 22:57
by Gixxerman
Er du ikke sikker, og kan ikke få hjelp av en bekjent med kunnskap, dra til et verksted med den. Kjedelig å kjøre når man hele tiden lurer på når kjedet kommer til å dele seg i to, og i hvilken hastighet, og hvor.... dyrt blir det også...

Re: Kjedelås

Posted: 07 Jun 2007 17:49
by Racing
da er alt i orden.... fikk låne utstyr av et verkested som er beregent for å "mose" ut klinklåsen -- han på verkstedet sa man kunne bruke dor, men det var litt av en jobb da... men som sagt, nå er det i orden, så slipper man å tenke på det...

Re: Kjedelås

Posted: 08 Jun 2007 01:19
by Babelfisken
Racing wrote:da er alt i orden.... fikk låne utstyr av et verkested som er beregent for å "mose" ut klinklåsen -- han på verkstedet sa man kunne bruke dor, men det var litt av en jobb da... men som sagt, nå er det i orden, så slipper man å tenke på det...
Neida, ikke mye jobb. Klinkingen skal ikke overdrives og kan ofte "underdrives" uten fare. De fleste, også verkstedene, moser tappene og det er direkte feil. De skal IKKE moses så det bretter seg ut og metallet sprekker. Det skal bare utvides litt. Som regel er pinnene hule ytters. En butt dor, en hammer og et motholt og noen slag er alt som skal til.

Brukte selv kanskje 10min inkl. nøye studering og kommentering i våres.

Re: Kjedelås

Posted: 12 Jun 2007 21:44
by sammyboy
Bestillte 520 conversion kit til SV'en her om dagen (drev foran/bak +kjede). Henstikten med dette er først og fremst å få en annen dreving på SV'en (org er 17 tenner fremme og 40 bak, skal nå ha 16 fremme og 42 bak) men med en "tynnere" kjede (530 er org) samt lettere drev vil også såkalt roterende masse bli mindre.

Med en slik dreving mister jeg en god del hastighet på oversiden av 200km/t (topspeed faller fra 260 til ca 230 disse 30km/t benytter eg sjelden eller aldri..) men tiden fra 0- 200 vil nok ligge undersiden av 10sek :twisted: (om eg klarer å holde nesen nede da... :roll: )

Etter eg leste denne tråden gikk jeg tilbake på siden eg har bestillt fra og fant til min forskrekkelse at kjede var avbildet med samme type kjedelås som eg husker eg hadde på min moped for ørten år siden.

Drev/kjede settet selges spesifikk til SV1000 samt mange andre 1000R sykkler. Virker som et seriøst nettsted.

Hva gjør eg om kjede dukker opp i posten med denne typen lås??

Image

Re: Kjedelås

Posted: 13 Jun 2007 10:44
by Babelfisken
sammyboy wrote:Etter eg leste denne tråden gikk jeg tilbake på siden eg har bestillt fra og fant til min forskrekkelse at kjede var avbildet med samme type kjedelås som eg husker eg hadde på min moped for ørten år siden.

Drev/kjede settet selges spesifikk til SV1000 samt mange andre 1000R sykkler. Virker som et seriøst nettsted.

Hva gjør eg om kjede dukker opp i posten med denne typen lås??
Drar til nærmeste MC-butikk og kjøper en klinkelås.