Page 1 of 1
Klakking i motor... rådelager!... fortsettelse.... ferdig??
Posted: 07 Jun 2007 16:44
by Muzaki
Jeg har en klakkelyd i sykkelen min (en 1986 Suzuki GSX750 ES) Vanligvis er den fra 5-7K rpm men skan også forekomme fra 3K og oppover. Begynner å bli mer og mer sikker på at det er rådelageret som er utslitt..
Må sikkert kløyve motoren for å bytte lageret etter det jeg har forstått.. Er det noen måte å være sikker på at det er rådelageret uten å åpne motoren? Kan det være andre ting som klakker? (på min forrige gsxr klakket gasserne på tomgang)
I verstefall, hvis det skulle være rådene, er det noen som har gjort det før, og har tips å komme med, eller kan det være like lurt å sette bort hele jobben?
Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 07 Jun 2007 19:06
by Muzaki
Glemte å si at det er stort sett ved litt belastning.
Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 07 Jun 2007 21:17
by adoniz
Sikker på at det ikke er ventiler?
Vet kamkjedestrammerene på disse kan være en svakhet..
Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 07 Jun 2007 23:45
by mekkern
rådelager høres vanligvis best uten last...

Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 08 Jun 2007 00:48
by Muzaki
Tok mot til meg og tok ut motoren. Tok av toppen, og etter litt dytting på stempler, er jeg ikke i tvil.. det er rådebank ja
Men så kommer 1000kroners spørsmålet... er det slik at jeg må sende inn veiva for å skifte lager(nålelager?)? eller er det like lettvint som på bil (skåler?)

Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 08 Jun 2007 08:19
by mekkern
det er nok skåler..sikker på at det er rådene og ikke krysspinner/skjørtebank? uten å ta av sylinderne/åpne veiva mener jeg?

Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 08 Jun 2007 10:40
by Muzaki
Kom til å tenke på det jeg og...
Skjørtebank er det nok ikke, ettersom jeg kan dytte stempelet nedover...
Ut å sjekke mer...
Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 08 Jun 2007 11:37
by Muzaki
Tror jeg leverer den inn for å ta resten. Tørr ikke ta i mer, erfaringsmessig så ender jeg bare opp med å knekke noe

Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 08 Jun 2007 16:43
by mekkern
kan jo være greit å gi seg når en føler at man kommer i grenseland... kan bli dyrt..elllers er det vel bare å løsne de siste boltene og dunke forsiktig m ei plastklubbe så løsner sylinderrekka....
Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 08 Jun 2007 17:10
by Muzaki
Tror jeg gjør det enkelt jeg.. kjøper en sykkel til, og tar motoren av den.
Får en annen en som har veltet for 10K, og det er snart det samme som en brukt motor. De på verkstedet anbefalte sterkt å se etter alternativer til å overhale...
Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 08 Jun 2007 19:15
by mekkern
klart ! deler er ikke gratis heller... spess ikke deler gjennom erling sande...
Re: Klakking i motor... rådelager?
Posted: 14 Jun 2007 09:36
by Muzaki
Det var definitivt rådebank. Åpnet motoren, og det er vel nesten en halv cm med slakk
Har fått satt i den andre motoren, og fikk startet den. Kjørte en liten tur for ett par dager siden, og da fungerte den fint.
Men i går, så kom jeg vel ca 500m, så begynte plutselig oljelampa å lyse. Det er nok olje på den, og når jeg prøvestarter, så ser jeg at det blir mindre olje i glasset.
Jeg åpnet oljetrykkføleren, men der blir det ikke trykk. det er bare såvidt det renner.
Jeg mistenker at pakningsementen jeg brukte for å feste pakningen på svinghjulsiden har vandret litt, så derfor blir det vel å bytte olje og filter for å se om det hjelper. (Dyr olje ja.. 629,- for 4 liter)
Er det noen andre råd om hva jeg bør gjøre i tillegg for å være sikker på det blir rent?
Re: Klakking i motor... rådelager!... fortsettelse
Posted: 14 Jun 2007 16:59
by StenR
Tja... det er vel sikkert rett sted å begynne hvertfall! Men hva slags olje heller du på egentlig? Gamle GSXer går minst like bra på ei god mineralolje som på en fullsyntet. Jeg pleide å bruke helsynt shell på min gamle ES, men jeg ble rådet å bytte over til mineralsk 10W40. Verkstedet mente det var bedre for pakningene i den gamle motoren. Det kosta da ca 300 kroner oljeskiftet.
Funker det ikke å bytte filter, så bør du plukke ned bunnpanna og gjøre rent denne samt. oljesila. Dette å rense den sila er faktisk en del av serviceskjemaet om jeg husker rett, men ingen gjorde det vel i praksis. Hvis ikke dette hjelper, så får du inspisere oljepumpa og o-ringene på denne.
Re: Klakking i motor... rådelager!... fortsettelse
Posted: 14 Jun 2007 19:42
by Muzaki
Nå har jeg oljetrykk!
Jeg fant fort ut at det var filteret som var tett. Jeg fikk nemlig olje og trykk opp til filteret, men ikke videre. De hadde selvfølgelig ikke filter på lager igjen før uti neste uke, så da ble det intens rensing av filteret. Krysset fingrene, og prøvde på nytt. Så gikk det seff noen gjenger i filteret

, men det var lett å fikse, så krysset jeg tærne også og fortsatte
Da fikk jeg først olje til filteret, så olje til det første fordelingsrøret, så til trykk føleren, og så i øverste fordelingsrøret.
Jeg har brukt delsyntetisk 10-40