Yamaha FZR som spiser tennplugger.
- pcgoa
- MC: Yamaha FZR 600 1994
BMC filter
Slip-on - Location: Stavanger
Yamaha FZR som spiser tennplugger.
Hei
Jeg har en Yamaha FZR 600 1994 (med BCM-filter, Slip-on og Dyno-jet stage 1) som "spiser" tennplugger. Etter å hatt sykkelen på verkstedet hos Motorhuset Rovik i 12 uker for å bytte filter, justere luft/drivstofftilførsel og bytte av plugger, etter det testet de og målte på motor og eksos og hadde bare topp målinger på alt.
Jeg fikk gleden av å kjøre motorsykkelen fra 9. mai til 7.juni (ca 3 tanker bensin). Mens jeg kjørte på motorveien med greit gasspådrag merket jeg plutselig markant tap av effekt og sykkelen hørtes dø ut i forhold til tidligere. Så jeg tror den nå sviver på 3 sylindre. Jeg tror problemet kan ligge i det elektrisk, enten coil, tennplugg ledninger eller noe slik. Siden de på verkstedet sa for 1 mnd siden at det "mekaniske" var i orden.
Noen som har hatt samme problem eller lignende og kan litt om dette. Siden de på verkstedet allerede har sagt at de står helt på bar bakke og ikke kjenner til dette problemet. (Tennpluggene har vært svarte når jeg skifter dem)
Jeg har en Yamaha FZR 600 1994 (med BCM-filter, Slip-on og Dyno-jet stage 1) som "spiser" tennplugger. Etter å hatt sykkelen på verkstedet hos Motorhuset Rovik i 12 uker for å bytte filter, justere luft/drivstofftilførsel og bytte av plugger, etter det testet de og målte på motor og eksos og hadde bare topp målinger på alt.
Jeg fikk gleden av å kjøre motorsykkelen fra 9. mai til 7.juni (ca 3 tanker bensin). Mens jeg kjørte på motorveien med greit gasspådrag merket jeg plutselig markant tap av effekt og sykkelen hørtes dø ut i forhold til tidligere. Så jeg tror den nå sviver på 3 sylindre. Jeg tror problemet kan ligge i det elektrisk, enten coil, tennplugg ledninger eller noe slik. Siden de på verkstedet sa for 1 mnd siden at det "mekaniske" var i orden.
Noen som har hatt samme problem eller lignende og kan litt om dette. Siden de på verkstedet allerede har sagt at de står helt på bar bakke og ikke kjenner til dette problemet. (Tennpluggene har vært svarte når jeg skifter dem)
- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Re: Yamaha FZR som spiser tennplugger.
Velkommen til forumet! Hvis de er svarte får de vel sykkelen for mye bensin/for lite luft slik at den ikke klarer å forbrenne alt (kommer sikkert en skikkelig forklaring etterhvert).. Sikker på at de har justert alt helt bra?
Sjekk forresten http://www.fzrarchives.com/ipb for et veldig bra forum for oss med FZR
Mange kunnskapsrike og hjelpsomme folk der.. (det er det forsåvidt her og
)
Sjekk forresten http://www.fzrarchives.com/ipb for et veldig bra forum for oss med FZR

Mange kunnskapsrike og hjelpsomme folk der.. (det er det forsåvidt her og

har hatt lignende trøbbel på en -89 vfr400. Har skiftet en del plugger på den (og de er spesiell og svindyre).
Pluggene ser fin ut men motoren begynner å fuske... føles som om den går på tre sylindre... har ikke funnet ut av problemet... (har flyttet fokus over på det nye glistet) men tror at det har noe med spenningen fra coilen å gjøre (for høy/kraftig) og at dette ødelegge pluggene... men dette er bare en teori... Burde være en enkel sak å måle for dem som kan slikt?(verksted)
Pluggene ser fin ut men motoren begynner å fuske... føles som om den går på tre sylindre... har ikke funnet ut av problemet... (har flyttet fokus over på det nye glistet) men tror at det har noe med spenningen fra coilen å gjøre (for høy/kraftig) og at dette ødelegge pluggene... men dette er bare en teori... Burde være en enkel sak å måle for dem som kan slikt?(verksted)
hadde det samme problemet med min fzr 1000 exup, det viste seg at verkstedet som bytta mine plugger hadde bare dratt ut kablene fra coilene i stedet for å skru de ut. det ble liggende igjen deler av pluggkablene inni coilene, noe som medførte at spikene inni coilen brant opp pga. dålig kontakt
-
- MC: Husqvarna SM 00 m/ 06 WRE motor. 30-40 hk ;D
Kan være mye rart. Hadde lignende problem med min. Høres ut som at den får for mye bensin/lite luft, siden de er svarte. Kanskje blir det blandet for mye olje inn bensinen, men er kanskje også elektrisk som du sier. Coiln.

-
Sportsteren min spiste plugger, men sluttet med det da den ble dyset rett.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
- pcgoa
BMC filter
Takker for mange gode tips her...
Har vært utenlands på jobb de siste 3 ukene så jeg har ikke fått gjort noe med sykkelen enda.
Nå skal den inn på verksted igjen og få sjekket pluggledninger og coil. Har prata med en del forskjellige folk og angitt de tipsene jeg har fått her. Så vi får begynne med pluggledninger og coilen.
Har vært utenlands på jobb de siste 3 ukene så jeg har ikke fått gjort noe med sykkelen enda.
Nå skal den inn på verksted igjen og få sjekket pluggledninger og coil. Har prata med en del forskjellige folk og angitt de tipsene jeg har fått her. Så vi får begynne med pluggledninger og coilen.
- pcgoa
BMC filter
Da har motorsykkelen stått på verkstedet i nok 1 måned (4 mnd totalt), uten at Motorhuset Rovik har klart å finne feilen på sykkelen og dermed ikke giddet å gjort noe med det. Leverte inn originaldysene på lørdagen og skal da se om det kan hjelpe med å bytte disse. Funker ikke det så kan jeg vel kalle sykkelen for skrot. (har ikke så lyst å koste på motorsykkelen for mye da verdien på denne er heller lav og jeg så nettopp kjøpte nytt bakdekk til den.) 

Hei, hadde samme problemet med en gammel Honda 900.
Utallige verkstedbesøk, og masse kronasje senere fant en guru ut luftfilteret var tett, det syntes ikke på filteret, men etter å ha skiftet det var problemet løst.
Utallige verkstedbesøk, og masse kronasje senere fant en guru ut luftfilteret var tett, det syntes ikke på filteret, men etter å ha skiftet det var problemet løst.
- pcgoa
BMC filter
Tenkte jeg bare skulle si at motorsykkelen har nå stått på verksted i over 21 uker totalt, uten at de har funnet feilen på mc'en....
Nærmer seg 6 måneder på verksted. Kanon
Har ikke hørt noe fra Rovik etter jeg leverte inn originaldysene forrige lørdag.... Filter og tennplugger er nye og de påstår at alle målinger som er gjort gir ok resultat og at det ikke er noe som tyder på feil. Føler de ikke gidder å se på sykkelen en gang, har vært inne to uker på rad og spurt, men da har det "alltid" vært så travelt? (Skulle vel strengt tatt vært mulig å finne tid etter 5 mnd?)
Og siden de er forhandler av Yamaha, Triumph og BMW i Stavanger, er jeg ganske sikker på det ikke blir ny motorsykkel av de merkene er jeg redd.
Nærmer seg 6 måneder på verksted. Kanon

Har ikke hørt noe fra Rovik etter jeg leverte inn originaldysene forrige lørdag.... Filter og tennplugger er nye og de påstår at alle målinger som er gjort gir ok resultat og at det ikke er noe som tyder på feil. Føler de ikke gidder å se på sykkelen en gang, har vært inne to uker på rad og spurt, men da har det "alltid" vært så travelt? (Skulle vel strengt tatt vært mulig å finne tid etter 5 mnd?)
Og siden de er forhandler av Yamaha, Triumph og BMW i Stavanger, er jeg ganske sikker på det ikke blir ny motorsykkel av de merkene er jeg redd.

- pcgoa
BMC filter
Nå har jeg gitt opp romskipet mitt. Antar det må være et romskip siden det er så vanskelig å finne feilen. Men har sluttet å mase på verkstedet. Har i stedet funnet ut at jeg heller skal holde kjeft og se om de tar kontakt.
Vet ikke hva vinterlagring koster, men fortsetter det slik det har gjort til nå, så har jeg plutselig hatt sykkelen på vinterlagring på verkstedet
Nei, på tide å se på nytt glis..... (men så var det å finne ut hva jeg vil ha da, blir ikke før til neste år uansett)
Vet ikke hva vinterlagring koster, men fortsetter det slik det har gjort til nå, så har jeg plutselig hatt sykkelen på vinterlagring på verkstedet

Nei, på tide å se på nytt glis..... (men så var det å finne ut hva jeg vil ha da, blir ikke før til neste år uansett)

Du finner ikke igjen tennpluggen din på listen her vel?
http://www.mkiv.com/techarticles/read_plug/plugdiag.jpg
http://www.mkiv.com/techarticles/read_plug/plugdiag.jpg
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
1984 VF500F
1986 VF500F
- pcgoa
BMC filter
Den Røde Fare wrote:Sportsteren min spiste plugger, men sluttet med det da den ble dyset rett.
Nå fikk jeg regning i posten på at motorsykkelen er ferdig reparert og virker slik den skal etter å ha skiftet nålsettet i forgasseren til originale. Sykkelen skal være prøvekjørt og ok. Dette ble gjort 12.09.07 noe som er over 1 mnd siden, fikk regningen på 13.10.07
Får ikke hentet sykkelen før om en uke, så det blir morsomt å se om de holder hva de lover. Men synes også de kunne ha ringt og gitt beskjed om at sykkelen har vært klar i 1 mnd?
men men.... Nå skal den være i tipp topp stand sier de.
- pcgoa
BMC filter
Sykkelen er dyset rett, alt virket lovende og men neida, pluggene ble igjen spist etter en snau uke på veien. Det er iallefall bekreftet at Rovik ikke har kompetanse til å reparere sykkelen min, og det har ikke jeg heller. Så nå er jeg på stadiet hvor jeg vurderer sterkt å selge sykkelen og irriterer meg grenseløst over at jeg kjøpte nye dekk for sessongen.... For alt jeg vet kan det være at den ved å bytte de rette delene vil fungere utmerket, men jeg er ikke interessert lenger i å kjøpe x antall diverse deler for å prøve meg frem.
Lysten på en ny sykkel veier tyngre enn å fikse på FZR'en.
Lysten på en ny sykkel veier tyngre enn å fikse på FZR'en.