setehøyde

Prat om tung MC.
Post Reply
Chingado
MC: FZ6-S 06 mod, 5400km

setehøyde

Post by Chingado »

Heisann.

Jeg er en kar på snart 23 som er midt i A- opplæringa, og jeg higer etter å få tak i en sykkel :lol:
I den forbindelse lurer jeg litt på om en Yamaha R6 ville passet meg når det gjelder setehøyde, siden jeg ikke ruver noe særlig i landskapet (173cm) :lol: . Jeg kan nevne at jeg er ca 98 cm opp til hoftekammen, så alle folk med lignende eller lavere mål som kjører r-sykler med 840-860mm setehøyde; Kan dere gi meg tilbakemelding på om alt går greit i lyskryss å sånn? :D

Takk takk
Babelfisken

Re: setehøyde

Post by Babelfisken »

Det spørs nok på flere ting. Setehøyde er bare en faktor. De to andre som virkelig teller er:
- bredde på setet, ofte mulig å justere, skave av litt av skumgummien inni setet.
- omkrets på låra. Det er stor forskjell om du veier 100 eller 60 med tanke på å nå ned. Også mulig å justere om enn noe langsomere :-)
moonlit

Post by moonlit »

Eneste sykkelen jeg ikke har fått nedi begge beina på en gang på var XT600-en min ;) Men fra spøk til revolver; det er litt synd at ikke flere produsenter designer sykler med tanke på de laveste av oss, kanskje med utbyttbare seter elns.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Chingado
MC: FZ6-S 06 mod, 5400km

Post by Chingado »

Enig der Moonlit, Skulle skulle munnhøvla designerne litt, menmen, man kan vel vinne en del på å justere bakdemperen om det er mulig. særlig hvis du er lett, sånn at det er liten sjanse for å bunne.

aha, jeg forstår poenget babelfisken, er en ganske slank kar. Er vel +/- 60 sist jeg sjekka, så lårene er temmelig slanke.

Når sant skal sies prøvde jeg brutterens Rieju rr Spike 50 mopedusk med politiknapp (for å deaktivere turtallssperre)) , en såkalt supermotardutgave, og denne har jo et noget slankt sete, med en høyde på 850mm, så vi får håpe det er håp. :lol:
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

Buell leverer en modell som er veldig lav, den samme som NoName har
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Chingado wrote:Enig der Moonlit, Skulle skulle munnhøvla designerne litt, menmen, man kan vel vinne en del på å justere bakdemperen om det er mulig. særlig hvis du er lett, sånn at det er liten sjanse for å bunne.

aha, jeg forstår poenget babelfisken, er en ganske slank kar. Er vel +/- 60 sist jeg sjekka, så lårene er temmelig slanke.

Når sant skal sies prøvde jeg brutterens Rieju rr Spike 50 mopedusk med politiknapp (for å deaktivere turtallssperre)) , en såkalt supermotardutgave, og denne har jo et noget slankt sete, med en høyde på 850mm, så vi får håpe det er håp. :lol:
Tror ikke du skal ha noe problem med vanlige sportssykler. Med 5 cm ekstra høyde har jeg fortsatt god bakkekontakt med hevet bakende og hevet sete på min VTR. Ikke begge beina plantet men god kontakt. Med vanlig sete har jeg full kontakt med begge beina.
Med vanlig sete men fortsatt hevet bak hadde til og med dama en viss kontakt med bakken og hun er under 170.
Tror VTRn er relativt representativ for sportssykler selv om det er en "sportslig sportstourer" :-)
T.Wood
MC: Yamaha YZF R6 (2002 mod)... KANONSYKKEL..

Post by T.Wood »

Jeg er 176 høy og har selv en R6. Tror 173 skal gå greit. Men det er vel bare å finne seg en R6 og sitte seg oppå det vel. Så finner du fort ut av om du er høy nok eller ikke.

Kan forresten anbefale R6.. Kanonsykkel... Lettkjørt, går som en kule.. \:D/
Haida
MC: (2007-2011) 92 Yamaha XJ 600 Diversion
(2010-2011) 06 Suzuki SV 650S
(2011->) 05 Kawasaki ZX6R (636)
(2013 ->) 04 Honda CBR 600RR banesykkel

Post by Haida »

AJ_Twin wrote:
T.Wood wrote:Jeg er 176 høy og har selv en R6. Tror 173 skal gå greit. Men det er vel bare å finne seg en R6 og sitte seg oppe det vel. Så finner du fort ut av om du er høy nok eller ikke.

Kan forresten anbefale R6.. Kanonsykkel... Lettkjørt, går som en kule.. \:D/
Selv kjører jeg en Yamaha TDM 900, som jeg trives veldig godt med. Setehøyden på denne sykkelen er nok litt høy for mange...
Men unge mennesker vil vel helst ikke ha en "gubbesykkel" som TDM, uansett... ;-)
Høres bra ut. Selv er jeg 168 høy/lav og sikler etter en R6 i framtiden. Men må få råd først, og gjerne et par sykkelår på baken ;-)

Synes ikke TDM'en er en gubbesykkel. Hvertfall ikke de nyere modellene fra 2002 og oppover. Kanskje de noe eldre kan fortjene betegnelsen :)
Leo

Post by Leo »

Heh, jeg er bare 168 og har mer rygg enn føtter. (30/30 bukser er lange nok i alle fall) Første sykkelen min var en VTR Fire Storm og nå kjører jeg en VTR SP-1. Jeg har enda ikke prøvd en sykkel jeg har fått begge hælene i bakken på, men then again, hva skulle det være godt for? Neida, det hadde føltes tryggere i begynnelsen, men nå tenker jeg ikke mer på det. Jeg planter enten bare tåballene i dørken eller lar ene foten være på fothvileren, flytter ræva 3cm til siden og får hele andre foten i dørken.

R6 er sikkert ikke videre høyere enn min VTR, så kan jeg med mine korte bein, kan du. :)

Tørrvekta mi er i alle fall ikke over 60kg :P
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Post Reply