Halvhjelm?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Halvhjelm?

Post by Tekumseh »

Sykkelen min har speedometeret på tanken, noe som gjør det vanskelig å følge med farten i litt rask kjøring. Vurderer å kjøpe halvhjelm slik at jeg slipper å flytte hodet for å se på speedo'n.
Synes Tommy-hjelmene er tøffe, men de er ikke godkjent.. Hva skjer hvis man blir stoppet med en sånn? Bot?
Hva brukes ellers av halv-hjelmer? Noen Harley-gutter her som har noe å anbefale?

Denne koster 1300,- på mc-utstyr.no :
Image

Denne 1000,- hos cruiser.no :
Image

Er disse godkjente, og hva skal jeg evt. velge?
hansb

Re: Halvhjelm?

Post by hansb »

Siden jeg kjører veteransykler, så blir det mye kjøring med halvhjelm. Av div årsaker har jeg 3 stykker.
Den hjelmen jeg liker best er den som har visir. Visiret fjerner fartsvinden, som lager mye vindstøy på en uten.

De to hjelmene du foreslår kjenner jeg ikke til, men jeg ville helt klart ha valgt den nederste pga visiret/støy.
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Å kjøre uten/med ikke godkjent hjelm, straffes på samme måte som manglende bilbelte. 750 kr i bot.

På den annen side har hverken jeg eller andre i bekjentskapskretsen noensinne opplevd at purken har bedt om å få se inni hjelmen for å lese om det er de nødvendige CE og DOT og gud vet hva.

Bandithjelmer selger som hakka møkk og er meget enkle å spotte. Men når purk og veivesen ikke vet hva de ser etter, eller at en modell egentlig ikke er godkjent, så går det vel bra. Helt til den dagen man evt treffer asfalten med knollen først, da kan nok forsikringsselskapet lage bråk.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Endre
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod

Post by Endre »

Litt OT, men kunne aldri kjørt med en sånn hjelm. Skjønner at det er stil og ser fett ut, men jeg grøsser av tanken på å smelle skallen i asfalten med en sånn "ikke ce-godkjent hjelm"... :?
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Endre wrote:Litt OT, men kunne aldri kjørt med en sånn hjelm. Skjønner at det er stil og ser fett ut, men jeg grøsser av tanken på å smelle skallen i asfalten med en sånn "ikke ce-godkjent hjelm"... :?
Jeg er egentlig helt enig med deg. Men for å slippe å flytte hodet for å se farten man har, hadde det vært bedre med halv hjelm. Legger til at jeg nå har en årntli helhjelm.

Lurte litt på hva som var poppis blant HD-gutter da vøttø.
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Harleygutta kjører uten skygge eller visir.

Skygge er for de digreste drogene ;)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Haida
MC: (2007-2011) 92 Yamaha XJ 600 Diversion
(2010-2011) 06 Suzuki SV 650S
(2011->) 05 Kawasaki ZX6R (636)
(2013 ->) 04 Honda CBR 600RR banesykkel

Post by Haida »

Det er kanskje ikke dette svaret du er på utkikk etter, men du får det like vel :lol: Jeg syns du skal gå for den fra cruiser;

Image

Etter mitt synspunkt er den finest, men den går også like fint til mer fremoverlente som bakoverlente sykler. Uansett hva du velger; kjøp CE-godkjent.
Post Reply