Nm og Hk
Nm og Hk
Kan noen på en lettfattelig måte forklare meg forskjellen på hestekrefter og dreiemoment?
Dreiemoment er motorens evne til å opprettholde turtallet ved belastning.
Om du har to motorer med lik effekt men forskjellig slagvolum vil oftest den med størst slagvolum ha størst dreiemoment.
Hvis du prioriterer 0-100km/t på kortest mulig tid er ikke dreiemoment så viktig. Skal du på tur med passasjer og full oppakning samtidig som du fortsatt har krefter til forbikjøringer i motbakke uten å gire ned, da vet du å sette pris på dreiemoment...
Om du har to motorer med lik effekt men forskjellig slagvolum vil oftest den med størst slagvolum ha størst dreiemoment.
Hvis du prioriterer 0-100km/t på kortest mulig tid er ikke dreiemoment så viktig. Skal du på tur med passasjer og full oppakning samtidig som du fortsatt har krefter til forbikjøringer i motbakke uten å gire ned, da vet du å sette pris på dreiemoment...
Siden det er dreiemomentet som gir turtallsøkningen ved akselerasjon så vil den maskinen med størst dreiemoment vinne den kampen også, såfremt vekten de skal flytte og treghetsmomentet i de roterende delene er likt.Dominator wrote:Hvis du prioriterer 0-100km/t på kortest mulig tid er ikke dreiemoment så viktig.
Får vel prøve en annen måte å forklare det på også... Ikke lett å bli klok på alle forklaringene her 
HK/kW = kraft per tidsenhet
Nm = kraft per "stempelslag"
Derav er det lett å se at HK/kW øker med RPM'en, da du vet stempelet slår mye oftere jo høyere RPM du har... Helt til andre ting begynner å bremse det for mye. (Stempelvekt, rotasjonsenergi osv)
Nm topper stort sett tidligere, fordi den ikke er avhengig av RPM'en - men får allikevel bedre effekt per slag om det allerede er litt fart på stempelet (avhenger av hvor stempelet er når det tenner, hvor stort det er osv).

HK/kW = kraft per tidsenhet
Nm = kraft per "stempelslag"
Derav er det lett å se at HK/kW øker med RPM'en, da du vet stempelet slår mye oftere jo høyere RPM du har... Helt til andre ting begynner å bremse det for mye. (Stempelvekt, rotasjonsenergi osv)
Nm topper stort sett tidligere, fordi den ikke er avhengig av RPM'en - men får allikevel bedre effekt per slag om det allerede er litt fart på stempelet (avhenger av hvor stempelet er når det tenner, hvor stort det er osv).

Greit nok, men ikke så relevant i praksis (du går utifra at man lagrer mer energi i stemplene når dreimomentet er lite, hvis man bare går utifra verdiene ut av motoren, som er det man oppgir skulle man tro, så blir det ikke riktig)., som magg forklarer her, effekten er proposjonal med dreimoment og turtall. Mao Effekt= Dreimoment * Turtall * En konstant., jeg ser bort ifra konstanten for enkelhets skyld i resten av forklaringen, da den er gitt av sykkelen, og endrer seg ikke.pelsen wrote:Siden det er dreiemomentet som gir turtallsøkningen ved akselerasjon så vil den maskinen med størst dreiemoment vinne den kampen også, såfremt vekten de skal flytte og treghetsmomentet i de roterende delene er likt.Dominator wrote:Hvis du prioriterer 0-100km/t på kortest mulig tid er ikke dreiemoment så viktig.
Dreimomentet som er oppgitt kommer ut av motoren, enhver kombinasjon av dreimoment og turtall kan gjøres om til ett annet dreimoment og turtall ved hjelp av utveksling. Feks har en traktor veldig høyt dreimoment, mens en f1-bil ikek har høyt dreimoment, dette illustrer at turtallet er like viktig som driemomentet.
SÅ alt i alt, effekten og hvordan giringen er bestemmer akselerasjon. Dreimomentet alene har ingenting med saken å gjøre. Du kan se på det som en firkant, der aksen er gitt av arealet, og dreimomentet og turtallet er sidene, en lang side fører ikke automatisk til ett stort areal.
Når det er sagt så er det ett par ting: høyt dreimoment fører gjerne til at det folk oppfatter som "komfortable turtall" (dvs lave) utvikler høyere effekt. Og ofte har en motor med høyt dreimoment en jevnere effektkurve med samme toppeffekt, så effekten er ikke helt den samme. For å oppsumere:
En sykkel ytelse er bestemt av effektkurven og giringen.
AtW
-
- Posts: 415
- Joined: 23 May 2005 22:56
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Re: Nm og Hk
Og med dette har dere svart på spørsmålet:

Jada...kofalk wrote:Kan noen på en lettfattelig måte forklare meg forskjellen på hestekrefter og dreiemoment?

Re: Nm og Hk
Hestekrefter bestemmer ytelsen til sykkelen (aks osv), hestekrefter er gitt ved dreimoment*turtall. Enkelt nok?Fidel wrote:Og med dette har dere svart på spørsmålet:
Jada...kofalk wrote:Kan noen på en lettfattelig måte forklare meg forskjellen på hestekrefter og dreiemoment?
AtW
hehehe, ja dette ble som forventet: en masse formler og teorier og vanskelige ord.
jeg skal ut å kjøre yamaha mt-01 om ikke så lenge. en maskin som har 1700 ccm, 150 Nm men bare 90 hk. Er spent på hvordan den vil føles å kjøre i forhold til min ninja på 600 ccm, 110 hk men bare 65 Nm.
kommer kanskje til å få et klart inntrykk av forskjellene mellom Nm og Hk etter turen?
jeg skal ut å kjøre yamaha mt-01 om ikke så lenge. en maskin som har 1700 ccm, 150 Nm men bare 90 hk. Er spent på hvordan den vil føles å kjøre i forhold til min ninja på 600 ccm, 110 hk men bare 65 Nm.
kommer kanskje til å få et klart inntrykk av forskjellene mellom Nm og Hk etter turen?
Du burde se på effektkurven, det er veldig vasnklig å si noe bare vha av topptallene. Er effekkurven jevn og fin vil du få ett jevnt drag, er den spiss blir det mye mindre jevnt.kofalk wrote:hehehe, ja dette ble som forventet: en masse formler og teorier og vanskelige ord.
jeg skal ut å kjøre yamaha mt-01 om ikke så lenge. en maskin som har 1700 ccm, 150 Nm men bare 90 hk. Er spent på hvordan den vil føles å kjøre i forhold til min ninja på 600 ccm, 110 hk men bare 65 Nm.
kommer kanskje til å få et klart inntrykk av forskjellene mellom Nm og Hk etter turen?
AtW
Nei, eller dvs forutsatt at giringen skjer på samme sted i kurven, men det er jo ikke særlig usannsynlig, iogmed at giringen ofte er tilpasse sykklenkofalk wrote:ninjaen har spiss kurve. derav kicket på toppen, men dersom mt-01 hadde hatt samme kurve så måtte det jo fremdeles være stor forskjell på 65 og 150 Nm ?

AtW
Last edited by ATWindsor on 02 Jun 2005 21:37, edited 1 time in total.