uten forbrems

Prat om tung MC.
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Jalmar:
>Når du slipper hendelen vil elastisiteten i pakningen dra stempelet tilbake igjen.

Fin forklaring! Viktig poeng for å forklare skivebremser.

Tror dog ikke det er kalipperen nå, den er nesten bedre enn ny!

Lassie:
>Lurer på om problemet ligger i bremsepumpa på styret ja

Høres riktig ut med bremsepumpen.

Søkte rundt på nettet og fant selvfølgelig ikke dette før i går:
"It's almost certainly a problem with your master cylinder, AND it's a warranty item. There's a white plastic sleeve inside the master cylinder. I had corrosion between the cast metal body and the plastic sleeve. This made the diameter of the plastic cylinder slightly smaller, preventing the piston from retreating completely when released. Thus, the fluid can't return to the reservoir, causing the problems you've described. It was fixed under warranty, and the mech filled the rubber boot with grease. This has do far prevented any more corrosion from occurring. Oyvind #1052, '01 F650GS Dakar, Bergen, Norway. "

Har selvfølgelig ikke garanti lenger. Var fra FAQ'en på F650.com. Fantastisk kilde! Masse gode beskrivelser på det meste man kan gjøre med en sykkel. Mye å hente der uansett merke på sykkelen.

Andreas
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvis dette er et "kjent" problem på din type sykkel, ville jeg prøvd meg på en liten garantiklage allikevel. Kan hende du har flaks. :wink:

Jeg ville ikke mistenkt masterpumpa i og med at du fant en feil i kalipperen med den vridde pakningen, men som sagt er det alltid lurest å høre på de som kjenner ditt systems vanlige feil. Og det virker som om dette er en feil som går igjen på F650 skal man tolke det svaret du gjengir.

Uansett er det vanligvis en grei sak å overhale en masterpumpe. Her skal jeg også være forsiktig, i og med at jeg ikke har vært borti systemer med ABS. Kan være at det blir mer komplisert da. Normalt er det et reservoar med tilhørende pakninger, og et stempel som påvirkes av hendelen. I vanlige rep.sett er det som regel nytt stempel og nye pakninger. Det som kan mangle i repsettet er støvpakningen som sitter mellom hendelen og stempelet. Spør derfor om denne følger med.

Lykke til. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Hei!

>Hvis dette er et "kjent" problem på din type sykkel, ville jeg prøvd meg på en liten garantiklage allikevel. Kan hende du har flaks.

Viste seg at den feilen var på bakbremsen, som har en pittelitt anderledes konstruktsjon og en annen pakningsform. Desverre ingen garantisak! Er oppi tusen kroner for deler og verktøy nå, hadde vært kjekt å få tilbake. Tror ikke det er vanlig feil, i følge verkstedet hadde det ikke vært mye tull med dette. Men sykkelen står på ca 36000 kilometer og på 40000 skal disse pakningene og fjæren skiftes i følge servicemanualen. Hadde jeg bare kjørt litt mer og fått den på 40000 service hadde nok ikke problemet oppstått! Får vel kjøre mer, 36000 med registrering oktober 2002 er ikke så gale, men tydeligvis ikke nok. :D


Håper denne historien er ute av verden nå. Har lært masse om bremser, blitt litt flinkere å mekke og er evig taknemmelig for all den gode hjelpen her!

Er nesten flaut å si dette, etter så mye om og men... Mulig det hele var noe så patetisk som den lille fjæren som presser hendelen ut igjen..

Tyder på at alt jeg hadde trengt å gjøre var å dytte hendelen litt lenger ut og så hadde problemet vært løst alle de gangene jeg stod på veien og gruet meg for å kjøre hjem uten forbrems. En måned nesten uten å bruke sykkelen, midt i sesongen, for noe så lite! Hadde vært så bra å få litt etterpåklokskap på forhånd. Vet fortsatt ikke om feilen er løst, har ikke testet enda(lager middag nå!), men regner nesten med det.

Tok av hendelen, dro av gummipakningen og fant ut at den fjæren som presser på hendelen var totalt rustet sønder og sammen. Var bokstavlig talt falt i biter. Hadde likevel kjøpt hovedsylinder rep-kit, så tok og åpnet stempelt og skiftet pakninger og fjær. Var forholdsvis enkelt, eneste problemet var at låseringen som holder stempelet på plass trengte en spesialtang for å åpnes. Så ikke posten din før jeg kom opp igjen til maskinen nå, stemte det du sa med støv-pakningen, det lå ingen sånn der. Håper den klarer seg uten ny, men blir det noe tull er det i hvert fall en smal sak å skifte den nå.

>Uansett er det vanligvis en grei sak å overhale en masterpumpe. Her skal jeg også være forsiktig, i og med at jeg ikke har vært borti systemer med ABS.

Var greit det, ja! ABS'en har heldigvis ingenting å si så lenge man ikke tømmer ABS-systemet for veske. Da blir det litt værre å lufte, da må man ha computer tilkoblet for å åpne opp ventilene. Ventilene er stengt så lenge systemet er inaktivt, er som å lufte og jobbe på alle andre bremser.

Gleder meg til å kjøre!!! :)))
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Det var fint å høre. Du kan jo simulere litt før du drar langt av sted da, brems en masse ganger hjemme med sykkelen i ro. Så ser du jo fort om det har blitt bedre, men det høres ut til at du har funnet feilen ja.
Det positive er at det er dette man lærer av :)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg pleier å smøre støvpakningen inn med vanlig smørefett før jeg monterer den. Dels fordi pakningen da holder seg elastisk, og dels fordi fuktighet som av en eller annen grunn kommer inn i pakningen blir "stengt ute". Pass bare på at du ikke overdriver mengden fett, for da vil den tyte ut ved bremsing. En liten "dæsj" er nok. Kanskje det kan forebygge at fjæren ruster også? :roll:

Veldig bra at du fant ut av det, og den jobben du har gjort er ikke bortkastet uansett. Nå har du nyoverhalt kalipper og du vet "fra innsiden" hvordan bremsene dine virker. Kjekk kunnskap neste gang en overhaling står for døren. Livet ditt avhenger av de pakningene og "dingsene" inni der. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply