Honda VFR 800 døde i fart... Hva kan være galt?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Cueball
MC: Honda VFR 800 VTEC

Honda VFR 800 døde i fart... Hva kan være galt?

Post by Cueball »

Hei
På tur hjem fra jobb i dag døde min kjære VFR 2002 modell midt i en forbikjøring.
Jeg hadde akkurat dratt sykkel opp til turtallsperra på 1.gir, og motor stanset. la meg inn til siden, og stanset. Forsøkte å starte igjen, det gikk fint. Etter 200 meter stanset sykkelen igjen, denne gangen ikke mer liv...

Følgende ble avdekt:
- Når tenningen ble satt på lyste lampen FI først ett par sekunder før den slukket (dette er normalt) dretter blinket den 1-lang og 5-korte blink, gjentagende. Er dette en feilkode? Noen som i så fall vet hva den betyr?
- Jeg hørte ikke suse-lyd av bensinpumpe som trykksetter systemet når tenning ble slått på (mye støy langs E6 inn mot Trondheim, så det kan være noe av årsaken)
- Ikke antydning til tenning. Sjekket sikringer, og forsøkte å ta av batteripol i 5 min. No go...

Veihjelp tilkalt, og sykkel hentet av en hyggelig representant fra NAF. Kjørte den hjem til meg, og tok den av.
- Testet nok en gang å starte sykkel. Eureka! Den våknet til liv, som om den bare skulle lette meg for en 500-lapp i egenandel på veihjelpen...
- Nå hørtes lyden fra bensinpumpa tydelig, og lampen FI blinker ikke etter at den har slukket 1.gang.

Frykter at jeg må skaffe direktenr til veihjelp, om ikke rotårsaken her blir avdekt. Alle gode tips mottat med takk
-02 Honda VFR 800
Gixxerman

Re: Honda VFR 800 døde i fart... Hva kan være galt?

Post by Gixxerman »

På gammel gixxern (2000 mod R750) måtte man koble seg på en kontakt og kortslutte kretsen for å få opp feilkoder i displayet som man så sjekket opp mot en manual. Dette gjorde man om FI blinket i displayet.

På ørrgamle :lol: gixxern (1993 mod R750) skjedde det samme du opplevde. Da var det generatoren som var syndern. Den leverte ikke strøm til batteriet rett og slett.

Uansett, om du får start igjen, sjekk spenningen mens sykkelen sviver på tomgang og skriv her hvor mange volt du leser av. Ville uansett skaffet meg en manual så du kan feilsøke FI koder.

Jeg er ingen ekspert på el-feil så jeg har kun generelle tips. :)
Cueball

Post by Cueball »

Hei
Spenning ser bra ut:
14,2-14,3 V rimlig stabilt uavhengig av turtall når den går
12,5V Batterispenning

Fant en servicemanual, og fikk lest av feilkode-minnet. Samme kode som da sykkel ikke startet ligger i minnet (Sykkel ser ut til å starte fint nå)

Servicemanual angir følgende på denne koden:

- Loose or poore contact on no 4 injector connector
- Open or short circiut on no4 injector wire
- Faulty no 4 injector

Hmmm...
-02 Honda VFR 800
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Da vet du jo hva du skal sjekke. Vet du ikke hvordan du sjekker ? Ring en kompis som vet eller få deg verstedtime snarest.
Cueball

Post by Cueball »

Jo, takk... da har jeg fått en viss peiling på hva feilen besto i.

Problemet er jo at den ikke er der lenger, og da er det vanskelig å feilsøke før den evt. dukker opp igjen.
Jeg kan jo sjekke om det tydelig er en løs kontakt, men det gir jo ingen garanti for at problemet ikke ligger et annet sted...

Noen som har erfaring / kjenner til at disse injectorene feiler? dette er så vidt jeg vet svært sjelden et problem på biler i hvert fall... Kan det være en annen feil som lurer systemet...?
-02 Honda VFR 800
sorrow

Post by sorrow »

Jeg hadde samme problem på min VFR 750. Den døde ifart også. Det var regulatoren som var feil. Den feilet kun
når den ble varm, dvs målingene på batteri+ladevolt var ok, men ble verre etter en tids kjøring.
CBR 900 RR 2001 Silver
Cueball

Post by Cueball »

Takk for alle tips så langt... :)
Kjørte i dag problemfritt til og fra jobb.
For å forske litt lot jeg den stå på tomgang etter at jeg kom hjem for å se om noe skjedde når den ble varm (Temp var drøyt 100 grader da den døde under fart)
Med en gang motor nådde temp hvor viften slår inn (104 gader) døde sykkelen på nytt.
Semme feilmelding. Denne gangen startet den hver gang jeg forsøkte etterpå, men døde etter ca 3 sekunder. La også merke til at viften gikk selv om ikke motoern gikk (så lenge tenningen stod på).
Ventet til motor ble kald... Startet og gikk som et skudd....

Gjentok forsøket nå nettopp. Denne gangen døde den på 99 grader. ikke mulig å starte den på nytt. Samme feilmelding.
Vil overraske meg mye om ikke feilen er borte når motoren blir kald igjen...

PS: målte spenningen over batteriet mens sykkelen gikk siste gangen. Spenningen synker dersom jeg slår på lys. For å hode spenning over 13,5V med lys på måtte turtall opp i ca 4000 rpm. Hva er normalt? hvordan tester jeg integriteten til spenningsregulatoren?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Cueball wrote: La også merke til at viften gikk selv om ikke motoern gikk (så lenge tenningen stod på).
Det skal den gjøre :)
Cueball

Post by Cueball »

Gixxerman wrote: Det skal den gjøre :)
Supert... da er det strøket fra lista :D

Hilsen en som håper på kaldere vær så ikke sykkelen blir så varm ved køkjøring ... :-k

PS: Kjørte som valig til jobb i dag, og alt fungerer fint. temp er som normalt (ca 75-80 grader).
-02 Honda VFR 800
StenR

Post by StenR »

Antar du ohmer kjølevifta, selv om det er rart ikke du har noen sikringer som ryker. VTECen har et ledningsnett som kan krangle litt. Sjekk ledningene og holderen til 30A sikringen. Sjekk også at ingen konnektorer er smeltet.
rekorden

Post by rekorden »

Av en eller annen grunn, synes jeg feilen minner litt om det samme som denne karen sliter/slet med:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=18&t=6121

Helt annen sykkel, og noe annet ang. feilsymptom, men viften og temperaturen går igjen...
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
sorrow

Post by sorrow »

Det er en velkjent svakhet på VFR opptil 2002 tror jeg at regulatoren brenner seg. Hos meg hjalp det ikke å få ny orginal engang, måtte kjøpe en regulator fra tredjeparts leverandør med kjøleribber. Da fungererte det bra. Bytt først som sist. Den er ikke billig, ca 2 tusen kroner.
CBR 900 RR 2001 Silver
Cueball

Post by Cueball »

Hei

Takk for alle gode tips.
Denne gangen skulle jeg nok stolt blindt på feilkoden. (som gixxerman foreslo lenger opp i tråden) Det var dårlig kontakt i koblingen. Litt skraping og kontaktfett gjorde susen. Kunne spart meg litt grubling om jeg bare hadde fulgt servicemanualen... Men, det er jo tross alt lærerikt å bedrive research...

Nåd det gjelder Likeretter/regulator har jeg også hatt en misstanke til denne, og har sjekket litt opp. Det viser seg at jeg har den nyen typen (med kjøleribber) montert (om dette skyldes at den er byttet tidligere, eller at jeg har en sen 2002 modell vet jeg ikke).
Jeg kan også tipse om at denne kan kjøpes fra utlandet (f.eks davidsilverspares.com) for omtrent halve prisen en må betale i Norge. Ett annet tips til VFR eiere er at likeretter/regulator enheten på R1 passer, og har vistnok bedre holdbarhet en den orginale.

Gleder meg til å kjøre en tur uten å være bekymret for motorstopp... 8)
-02 Honda VFR 800
Post Reply