Aldersgrense på tung lappen endres?
-
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Aldersgrense på tung lappen endres?
Jeg har hørt et rykte om at aldersgrensen på tung lappen skal justeres opp(til 23 år eller noe).
Er det noen som vet som kan bekrefte/avbekrefte dette?
Jeg tror ikke selv at den blir satt opp, men ble litt usikker. Derfor jeg spør
Er det noen som vet som kan bekrefte/avbekrefte dette?
Jeg tror ikke selv at den blir satt opp, men ble litt usikker. Derfor jeg spør
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Aldersgrense på tung lappen endres?
Har hørt om justering til 23års grense som et resultat av en pågående prosess innenfor EU/EØS, men hvor langt denne saken er kommet, og hva realismen er i å få gjennomført noe slikt, tja si det ?
En ting er i hvertfall sikkert, og det er at kommer det en slik beslutning innenfor EU/EØS, så vil den bli implementert her også. Finnes jo knapt et land innenfor EU som er kjappere enn Norge til å implementere nye regler enda vi som kjent ikke er medlemmer en gang.
En ting er i hvertfall sikkert, og det er at kommer det en slik beslutning innenfor EU/EØS, så vil den bli implementert her også. Finnes jo knapt et land innenfor EU som er kjappere enn Norge til å implementere nye regler enda vi som kjent ikke er medlemmer en gang.
Last edited by Banditbiker on 07 Jul 2007 07:19, edited 1 time in total.
Dette er gamle rykter, tror vi får vente på nye skriv i media først. Glad jeg nærmer meg 27 for å si det mildt
-
Uansett så er det stadfestet i norsk grunnlov at ingen lover kan/skal gis tilbakevirkende kraft, så det ville uansett ikke gjelde de som allerede har førerrett for tung sykkel.Gixxerman wrote:Dette er gamle rykter, tror vi får vente på nye skriv i media først. Glad jeg nærmer meg 27 for å si det mildt
-
Jeg skjønner. Men da lå det noe i ryktene alikevel.
Håper bare at den regelen kommer etter at jeg blir 20 år en gang i fremtiden
Håper bare at den regelen kommer etter at jeg blir 20 år en gang i fremtiden
Jeg hadde følt meg forkrøplet om jeg skulle kjørt rundt på NX250 igjen for å si det sånn
på mopedportalen var det admin som skreiv at reglene skal endres. 23 for tung trur jeg. men mellomtung får maks grense på 50hk trur jeg han sa også.det er bra
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
-
Et lite tips...... Slutt å tru.........finn heller ut...............
Du greier alltid å formulere deg kort og godt Banditbiker
- boxer wolf
Dog med et unntak for skatteloven. Her fattes det stadig vedtak med tilbakevirkende kraftBanditbiker wrote:Uansett så er det stadfestet i norsk grunnlov at ingen lover kan/skal gis tilbakevirkende kraft, så det ville uansett ikke gjelde de som allerede har førerrett for tung sykkel.Gixxerman wrote:Dette er gamle rykter, tror vi får vente på nye skriv i media først. Glad jeg nærmer meg 27 for å si det mildt
Si det du mener, og men det du sier.
-
Du må skille mellom lover og forskrifter min venn
Jeg har ikke noe forhold til skatteloven utenom at den er hjemmel for å flå meg minst 1 gang hvert år.
Jeg har ikke noe forhold til skatteloven utenom at den er hjemmel for å flå meg minst 1 gang hvert år.
- boxer wolf
Jeg er redd du har rett, formelt sett er nok dette forskriftene. Resultatet er imidlertid det samme. Forskriftene kan gis tilbakevirkende kraft, og de er hjemlet i lov.
Forøvrig er du heldig dersom du flås kun en gang årlig, personlig blir jeg flådd hver måned.
Forøvrig er du heldig dersom du flås kun en gang årlig, personlig blir jeg flådd hver måned.
-
Er det noen som tror at det hjelper å sette opp aldersgrensen?
Er man ikke ganske "moden" når man er 21 år? Er det virkelig så stor forskjell når man er 23 f. eks.?
Er man ikke ganske "moden" når man er 21 år? Er det virkelig så stor forskjell når man er 23 f. eks.?
- boxer wolf
Jeg er redd statistikken underbygger det. Ulykkesfrekvensen hos førere stabiliserer seg på sitt laveste nivå etter at man har hatt førerkort i 5 år. Dersom man tar lappen som 18 åring, har man da 5 år på baken før man før prøve seg på de største syklene.
For en 20 åring er nok dette blodig urettferdig, men fra et trafikksikkerhetssynspunkt kan det være fornuftig.
Det, som det meste annet, er avhengig av øyet som ser.
For en 20 åring er nok dette blodig urettferdig, men fra et trafikksikkerhetssynspunkt kan det være fornuftig.
Det, som det meste annet, er avhengig av øyet som ser.
Du vil skjønne det når du har enda noen år på baken. Det er feil å si at man er ganske moden når man er 21. Er snart 6år siden for meg, og jeg vil si de årene har vært gull verdt.Honda_NSR wrote:Er det noen som tror at det hjelper å sette opp aldersgrensen?