Page 1 of 1
Import av sykkel?
Posted: 14 Jul 2007 14:11
by Tekumseh
Har en stor drøm om å importere en "ny" Indian fra USA. Vel og merke fra før 2003 pga reglene som er.
Man får en slik der for ca. 60.000,- kr.
Enten en Chief Roadmaster eller en Spirit. Tror Spirit'en passer meg best pga høyde/vekt osv.
Har sett på toll.no og der er det en importkalkulator, men jeg skjønner ikke helt hvordan den fungerer...
Etter det jeg fant ut, kostet det 60.000,- i avgifter, hvis jeg ikke misforsto, at det var 120.000,-
Uansett hvis man får en brukbar 2001-modell Indian inn til Norge for under 200.000,-, er det ikke noe å spekulere på. Heller det enn en utravet istykkerskrudd 95-mod Harley til samme pris....
Selvsagt vil transport komme i tillegg..
Noen som har erfaringer, eller vet hvordan man regner ut dette...?
Re: Import av sykkel?
Posted: 18 Jul 2007 22:24
by RH racing
er ofte problemer å importere fra USA, men kontakt SFOOR eller NMCU. disse er ofte veldig behjelplige...
Re: Import av sykkel?
Posted: 19 Jul 2007 00:15
by Speedy Gonzales
Har hørt og dette stemmer vel egentlig ganske bra med hva eg har hørt fra folk, når du importerer så kan du ihvertfall gange kjøpsprisen med 2
Re: Import av sykkel?
Posted: 19 Jul 2007 00:44
by inunf
Synes å huske at det sto i et NMCU-medlemsblad at mc-er importert fra USA er umulig å få godkjent i Norge (eller i EU generellt).
Re: Import av sykkel?
Posted: 19 Jul 2007 00:46
by RH racing
er ikke umulig..men man må ha så sinnsykt mye papirer... mangler du et papir er du fucked... grunnen til dette er at sykkler i USA stiller med helt andre krav til motor, co, bremser etc...
Re: Import av sykkel?
Posted: 19 Jul 2007 09:09
by Tormodro
Her er en liste over hva som må til:
Ved privat import av motorsykkel fra USA er det viktig at disse punktene er oppfylt:
1. Dersom motorsykkelen er førstegangsregistrert i USA etter 17.06.2003 må det fra godkjent uavhengig laboratorium dokumenteres at den tilfredsstiller følgende krav:
Liste over krav i forbindelse med typegodkjenning av to- og trehjulede motorvogner (særdirektiver), jfr. direktiv
2002/24/EF:
Nr. Emne Direktivnummer Seneste endringsdirektiv
Kapittel
18 Motoreffekt og -moment 95/1/EØF 2002/41/EF
19 Tiltak mot ulovlige inngrep 97/24/EF 7
20 Drivstofftank 97/24/EF 6
25 Konstruktiv hastighet 95/1/EØF
26 Vekter og dimensjoner 93/93/EØF 2004/86/EF
27 Slepe- og festeanordninger 97/24/EF 10
28 Avgass 97/24/EF 2005/30/EF 5
29 Dekk 97/24/EF 1
31 Bremser 93/14/EØF
32 Montering av lykter og lyssignaler 93/92/EØF 2000/73/EF
33 Lys og lykter 97/24/EF 2
34 Lydsignaler 93/30/EØF
35 Kjennetegns plassering bak 93/94/EØF
36 Elektromagnetisk kompatibilitet 97/24/EF 8
37 Støy 97/24/EF 9
38 Speil 97/24/EF 4
39 Utvendig utstikkende deler 97/24/EF 3
40 Støtteben 93/31/EF 2000/72/EF
41 Beskyttelse mot uberettiget bruk 93/33/EF
42 Ruter, vindusviskere, spylere, defroster 97/24/EF 12
43 Fatholdelsesanordninger på tohjulskjøretøy 93/32/EØF
44 Belter og beltefester 97/24/EF 11
45 Hastighetsmåler 2000/7/EF
46 Betjeningsinnretninger, kontrollamper og
indikatorer
93/29/EØF 2000/74/EF
47 Merking av kjøretøy 93/34/EØF
2. For motorsykkel registrert før 17.06.2003 gjelder følgende:
Det må i tillegg dokumenteres kjørestøy.
Oppsummering: Er motorsykkelen registrert før 17.06.2003 må følgende endringer gjøres før registrering. Lys - merking, plassering og farge.
Hastighetsmåler - vise km/h
Støyattest
Er motorsykkelen registrert etter 17.06.2003 må alle kravene opplistet i punkt 1. dokumenteres, dersom motorsykkelen er EØF merket synliggjør dette at sykkelen tilfredsstiller samtlige av disse kravene.
Det ligger en PDF-fil inne på vegvesenets sider ang. "Kontroll av ikke typegodkjent motorsykkel"
Re: Import av sykkel?
Posted: 24 Aug 2007 21:25
by cagivos
Takker for svar. men er det ingen forhandlere eller sånt som gjør detta i norge for deg`?
Re: Import av sykkel?
Posted: 25 Aug 2007 13:49
by Tekumseh
Det fins en del lugubre importører i Norges land, sånne enmannsbedrifter. Eksen min kjøpte en bil av et visst firma kalt T.S. Service i Trondheim. Ringte på en fin, sort stasjonsvogn som hadde alt av ekstrautstyr, sterk motor osv. Lekker annonse på finn.no.
Den var desverre solgt, men han hadde en tilsvarende på hånden. Bilen ble 1 år gamlere, 2 motorstørrelser mindre, det meste av ekstrautstyr forsvant, og bilen bytta farge og ble full av riper før den ble importert i hennes navn inn til Norge. Hun fikk se den etter den sto i hennes navn... Han tjente flesk, og bilen ble like dyr for henne som en tilsvarende i bedre stand med norske skilter.... Det hører også med at han reparerte den 3 ganger etter 2 NAF-tester som sa at bilen nesten ikke var kjørbar. Kom heller ingen vei med Forbrukerkontoret...
Moro er det at samme bilen (foran et utenlandsk hus med palmer osv rundt) kom tilbake på finn.no en måned etter dette.
Men et seriøst importfirma, kanskje med egen butikk osv kan kanskje se på det. Men de vil nok ta seg årntli betalt for noe slikt...
Største utfordringen jeg ser i import av sykkel (eldre enn 2003) er frakt og moms og alt før den er i Norge. Biltislynet skulle jeg vel klart å hamle opp med...
Re: Import av sykkel?
Posted: 27 Aug 2007 00:33
by IImilleniumII
cagivos wrote:Takker for svar. men er det ingen forhandlere eller sånt som gjør detta i norge for deg`?
Er det noen som vet om slike labber som utfører disse tingene med sjekk av dekk etc.?
Re: Import av sykkel?
Posted: 27 Dec 2007 21:06
by odinsmotorsykkel
Tror dette skulle la seg gjøres, spesiellt hvis det er en 03 eller gamlere. Det beste er å gå sammen med noen andre og frakte syklene over dammen i kontainer. Fant et firma i Tennesee som gjør dette,
http://www.norusonline.com. Du kan også gjøre dette sjøl, ta deg en ferie i USA og reis hjem fra New York etter å ha trillet sykkelen ombord i havna i Baltimore. Kan ta en fin ferie her samtidig. Akkurat nå er dollaren i dass og sørstatene er varme nokk til å kjøre i enda.
Lykke til.