Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Honda CBX 750F, firesylindra. Nytt chrome-eksosanlegg. Etter noe kjøring ser jeg at chromen får farge der eksosen kommer ut av motoren (svanehalsene antar jeg disse rørene blir kalt) nummer en og to og fire får dette, men altså ikke nummer tre. Noe som sier meg at dette røret ikke blir like varmt som de andre.
Trenger sykkelen en forgassserjustering, eller noe annet?
Trenger sykkelen en forgassserjustering, eller noe annet?
1999 Ducati ST2
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
For fet blanding på de rørene som får fargeforandring. (Blå/gul)
- Tekumseh
- Posts: 2374
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Du mener for mager blanding.ErlingSG wrote:For fet blanding på de rørene som får fargeforandring. (Blå/gul)
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Ahh, sorry! Selvsagt for mager blanding!
Takker Tekumseh
Takker Tekumseh

Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Mente blå er for mager blanding, og gul er for fet? Nå er ofte uorginale anlegg tynnere enn orginale slik at det ikke behøver å være så mye galt i blandingen fordi om rørene blir farget.
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Mener at ett er gult, det andre er mer blått og det siste er litt av altlassie wrote:Mente blå er for mager blanding, og gul er for fet? Nå er ofte uorginale anlegg tynnere enn orginale slik at det ikke behøver å være så mye galt i blandingen fordi om rørene blir farget.

1999 Ducati ST2
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
All missfarging har med varme å gjøre svjv. Hvis rett blanding ikke gir missfarging vil heller ikke fet blanding gi missfarging.lassie wrote:Mente blå er for mager blanding, og gul er for fet? Nå er ofte uorginale anlegg tynnere enn orginale slik at det ikke behøver å være så mye galt i blandingen fordi om rørene blir farget.
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Den går ikke på sylinder nummer tre... 
Tror nok alle svanehalsene skal bli farvet, uansett blanding.. Det er vel ingen som har dyset om én av gasserene? -Nei, alle sylinderene får samme blandingen..
Ny tennplugg i sylinder nummer tre, sier nå jeg

Tror nok alle svanehalsene skal bli farvet, uansett blanding.. Det er vel ingen som har dyset om én av gasserene? -Nei, alle sylinderene får samme blandingen..
Ny tennplugg i sylinder nummer tre, sier nå jeg

Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Jo jo jo - den går på alle sylindere. Skifta forøvrig plugger her om dagen. Den aktuelle pluggen var skikkelig svart og fæl. TROR det var den i alle fall. I følge merkeverksted så ble alle rørene like varme.. Vet ikke helt hvordan de målte det da.runar500 wrote:Den går ikke på sylinder nummer tre...
Tror nok alle svanehalsene skal bli farvet, uansett blanding.. Det er vel ingen som har dyset om én av gasserene? -Nei, alle sylinderene får samme blandingen..
Ny tennplugg i sylinder nummer tre, sier nå jeg
1999 Ducati ST2
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Why worry?toriamos wrote:Mener at ett er gult, det andre er mer blått og det siste er litt av altlassie wrote:Mente blå er for mager blanding, og gul er for fet? Nå er ofte uorginale anlegg tynnere enn orginale slik at det ikke behøver å være så mye galt i blandingen fordi om rørene blir farget.Men så lenge det ikke er så alvorlig, og lar seg fikse med en forgasserjustering så er det fint. Aner lite om hvordan man justerer forgassere, men sykkelen har hatt nok av dyre verkstedopphold på en stund, så vi får se. Heldigvis går den så det suser.
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Vil bare si att jeg ikke anser farvede svanehalser som en uting.. De skal være farvede, synes nå jeg..
(og kan vel egentlig ikke huske å ha sett svanehalser som ikke blåner når de blir varme??)
(og kan vel egentlig ikke huske å ha sett svanehalser som ikke blåner når de blir varme??)
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Fordi! Altså fordi tre blåner (artig med nye ord) mens den fjerde IKKE gjør det. Jeg forventer at alle skal blåne, og om ikke, så skal forgasserene justeres til de gjør det. Om den siste ikke gjør det da, så gi jeg jo blanke. Akkurat nå tar jeg blåningsmangelen som et tegn på at den ene forgasseren får for tynn blanding, eller for fet eller noe annet. Må jo sjekke det.Tumbleweed wrote:Why worry?toriamos wrote:Mener at ett er gult, det andre er mer blått og det siste er litt av altlassie wrote:Mente blå er for mager blanding, og gul er for fet? Nå er ofte uorginale anlegg tynnere enn orginale slik at det ikke behøver å være så mye galt i blandingen fordi om rørene blir farget.Men så lenge det ikke er så alvorlig, og lar seg fikse med en forgasserjustering så er det fint. Aner lite om hvordan man justerer forgassere, men sykkelen har hatt nok av dyre verkstedopphold på en stund, så vi får se. Heldigvis går den så det suser.
1999 Ducati ST2
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Spør kun fordi du sier at sykkelen går så det suser. If it aint broke, etc...
Kjører selv trippel engelskmann med godt justerte gassere. Allikevel har jeg forskjellig farge på de tre ulike pipene. Karakter, vil noen kalle det.
Kjører selv trippel engelskmann med godt justerte gassere. Allikevel har jeg forskjellig farge på de tre ulike pipene. Karakter, vil noen kalle det.
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Fargen på krommen viser bare makstempen som overflaten på røret har oppnådd. Magert er varmest og gir blå, gult er ikke så varmt og ikke fullt så magert, helt blankt er ikke varmepåvirket nok til at krommen reagerer. For sein tenning gir varme rør, for tidlig tenning gir varme rør, riktig tenning gir også varme rør, alle disse er avhengig av om føreren har baller til å holde gassen åpen lenge nok. Størst baller kreves ved riktig tenning.
Tykkveggede rør er kaldere på overflaten enn tynnveggede. Hvordan luft blir ledet mot rørene betyr også mye for tempen på det enkelte rør.
En forgasserjustering er jo ikke noe problem å ta, men hvis den har hatt tre magre og en rett blir det ikke noen nye farger.
Hvis det er det lenge siden en justering, gjør det nå, ellers: why worry, det er for mange parametre her.
Ser fra annen tråd at det kan være problem med ventilløfter , hvis lyden går an å lokalisere til den med minst farge er det feil med løfter eller oljekanal til denne.
Tykkveggede rør er kaldere på overflaten enn tynnveggede. Hvordan luft blir ledet mot rørene betyr også mye for tempen på det enkelte rør.
En forgasserjustering er jo ikke noe problem å ta, men hvis den har hatt tre magre og en rett blir det ikke noen nye farger.
Hvis det er det lenge siden en justering, gjør det nå, ellers: why worry, det er for mange parametre her.
Ser fra annen tråd at det kan være problem med ventilløfter , hvis lyden går an å lokalisere til den med minst farge er det feil med løfter eller oljekanal til denne.
Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring
Jeg har hørt at enkelte eksosanlegg må kjøres inn, ikke av effektmessige grunner men at noen typer chrome skal kjøres inn dvs. varmes sakte opp, med korte intervaller, hvis man setter på et nytt annlegg og gir full gass blir de blå med engang dette for at chromen ikke får tid til å "modnes"... Vet om motorsyklister som har klagd over at de "nettopp har kjøpt nytt annlegg og det ble blått med engang"
Du trenger bare 1