Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
toriamos
MC: Ducati ST2

Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring

Post by toriamos »

Honda CBX 750F, firesylindra. Nytt chrome-eksosanlegg. Etter noe kjøring ser jeg at chromen får farge der eksosen kommer ut av motoren (svanehalsene antar jeg disse rørene blir kalt) nummer en og to og fire får dette, men altså ikke nummer tre. Noe som sier meg at dette røret ikke blir like varmt som de andre.
Trenger sykkelen en forgassserjustering, eller noe annet?
1999 Ducati ST2
ErlingSG

Re: Tre av fire svanehalser i eksosanlegget får fargeforandring

Post by ErlingSG »

For fet blanding på de rørene som får fargeforandring. (Blå/gul)
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

ErlingSG wrote:For fet blanding på de rørene som får fargeforandring. (Blå/gul)
Du mener for mager blanding.
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Ahh, sorry! Selvsagt for mager blanding!

Takker Tekumseh ;)
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Mente blå er for mager blanding, og gul er for fet? Nå er ofte uorginale anlegg tynnere enn orginale slik at det ikke behøver å være så mye galt i blandingen fordi om rørene blir farget.
toriamos

Post by toriamos »

lassie wrote:Mente blå er for mager blanding, og gul er for fet? Nå er ofte uorginale anlegg tynnere enn orginale slik at det ikke behøver å være så mye galt i blandingen fordi om rørene blir farget.
Mener at ett er gult, det andre er mer blått og det siste er litt av alt :) Men så lenge det ikke er så alvorlig, og lar seg fikse med en forgasserjustering så er det fint. Aner lite om hvordan man justerer forgassere, men sykkelen har hatt nok av dyre verkstedopphold på en stund, så vi får se. Heldigvis går den så det suser.
1999 Ducati ST2
Babelfisken

Post by Babelfisken »

lassie wrote:Mente blå er for mager blanding, og gul er for fet? Nå er ofte uorginale anlegg tynnere enn orginale slik at det ikke behøver å være så mye galt i blandingen fordi om rørene blir farget.
All missfarging har med varme å gjøre svjv. Hvis rett blanding ikke gir missfarging vil heller ikke fet blanding gi missfarging.
runar500

Post by runar500 »

Den går ikke på sylinder nummer tre... ;-)

Tror nok alle svanehalsene skal bli farvet, uansett blanding.. Det er vel ingen som har dyset om én av gasserene? -Nei, alle sylinderene får samme blandingen..

Ny tennplugg i sylinder nummer tre, sier nå jeg :D
toriamos

Post by toriamos »

runar500 wrote:Den går ikke på sylinder nummer tre... ;-)

Tror nok alle svanehalsene skal bli farvet, uansett blanding.. Det er vel ingen som har dyset om én av gasserene? -Nei, alle sylinderene får samme blandingen..

Ny tennplugg i sylinder nummer tre, sier nå jeg :D
Jo jo jo - den går på alle sylindere. Skifta forøvrig plugger her om dagen. Den aktuelle pluggen var skikkelig svart og fæl. TROR det var den i alle fall. I følge merkeverksted så ble alle rørene like varme.. Vet ikke helt hvordan de målte det da.
1999 Ducati ST2
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

toriamos wrote:
Mener at ett er gult, det andre er mer blått og det siste er litt av alt :) Men så lenge det ikke er så alvorlig, og lar seg fikse med en forgasserjustering så er det fint. Aner lite om hvordan man justerer forgassere, men sykkelen har hatt nok av dyre verkstedopphold på en stund, så vi får se. Heldigvis går den så det suser.
Why worry?
runar500

Post by runar500 »

Vil bare si att jeg ikke anser farvede svanehalser som en uting.. De skal være farvede, synes nå jeg..
(og kan vel egentlig ikke huske å ha sett svanehalser som ikke blåner når de blir varme??)
toriamos

Post by toriamos »

Tumbleweed wrote:
toriamos wrote:
Why worry?
Fordi! Altså fordi tre blåner (artig med nye ord) mens den fjerde IKKE gjør det. Jeg forventer at alle skal blåne, og om ikke, så skal forgasserene justeres til de gjør det. Om den siste ikke gjør det da, så gi jeg jo blanke. Akkurat nå tar jeg blåningsmangelen som et tegn på at den ene forgasseren får for tynn blanding, eller for fet eller noe annet. Må jo sjekke det.
1999 Ducati ST2
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Spør kun fordi du sier at sykkelen går så det suser. If it aint broke, etc...

Kjører selv trippel engelskmann med godt justerte gassere. Allikevel har jeg forskjellig farge på de tre ulike pipene. Karakter, vil noen kalle det.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Fargen på krommen viser bare makstempen som overflaten på røret har oppnådd. Magert er varmest og gir blå, gult er ikke så varmt og ikke fullt så magert, helt blankt er ikke varmepåvirket nok til at krommen reagerer. For sein tenning gir varme rør, for tidlig tenning gir varme rør, riktig tenning gir også varme rør, alle disse er avhengig av om føreren har baller til å holde gassen åpen lenge nok. Størst baller kreves ved riktig tenning.
Tykkveggede rør er kaldere på overflaten enn tynnveggede. Hvordan luft blir ledet mot rørene betyr også mye for tempen på det enkelte rør.
En forgasserjustering er jo ikke noe problem å ta, men hvis den har hatt tre magre og en rett blir det ikke noen nye farger.
Hvis det er det lenge siden en justering, gjør det nå, ellers: why worry, det er for mange parametre her.
Ser fra annen tråd at det kan være problem med ventilløfter , hvis lyden går an å lokalisere til den med minst farge er det feil med løfter eller oljekanal til denne.
Einar

Post by Einar »

Jeg har hørt at enkelte eksosanlegg må kjøres inn, ikke av effektmessige grunner men at noen typer chrome skal kjøres inn dvs. varmes sakte opp, med korte intervaller, hvis man setter på et nytt annlegg og gir full gass blir de blå med engang dette for at chromen ikke får tid til å "modnes"... Vet om motorsyklister som har klagd over at de "nettopp har kjøpt nytt annlegg og det ble blått med engang"
Du trenger bare 1
Post Reply