Sikring ryker etter 10-15 sekunder

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
DagStar

Sikring ryker etter 10-15 sekunder

Post by DagStar »

Hei! Sikringen på ekstralysene på sykkelen min ryker 10-15 sekunder etter at jeg slår de på. Hva kan forårsake dette?

mvh
Dag
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Sikring ryker etter 10-15 sekunder

Post by Banditbiker »

Når sikringer ryker, er det gjerne 1 av 2 ting som er feil, kortslutning, eller at kretsen overbelastes og det går mere strøm gjennom enn det sikringene er beregnet til å tåle.

Har du byttet til pærer som trekker mere strøm ? Forsøk å ta ut pærene og se hva som skjer da.
DagStar

Post by DagStar »

jeg har ikke byttet pærer. Lysene fungerte helt fint i 1-2 mnd, men en dag her i forrige uke så slukna de.. Kan være at pærene er "slitt" slik at de trekker mer strøm enn de gjorde før.. Skal prøve å bytte de om ikke noe annet funker.. Hadde det vært kortsluttning, så skulle jo sikringen gått med en gang jeg satte strøm på kretsen?
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

ekstra lys på sykkel???
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
DagStar

Post by DagStar »

RH racing wrote:ekstra lys på sykkel???
ja???? som du sikkert veit, så er lysa den beste måten vi vises på?
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

kan jeg spøre åssn sykkel du har da??
at sikkringen ryker kan være overbelastning evt en dårlig ledning eller gåen kontakt.
eller overlading.. men dette er sjeldent på sykkler...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
DagStar

Post by DagStar »

RH racing wrote:kan jeg spøre åssn sykkel du har da??
at sikkringen ryker kan være overbelastning evt en dårlig ledning eller gåen kontakt.
eller overlading.. men dette er sjeldent på sykkler...
jeg har en Yamaha dragstar 1100.. custom sykkel.. skal gå over ledningene å sjekke :)
hsimpson
MC: YZF R6 Blå/hvit

Post by hsimpson »

Hvilken krets har du koblet ekstra-lysene inn på? Kan hende du må bruke en sterkere sikring hvis du har koblet deg inn på den originale lyskretsen.
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
DagStar

Post by DagStar »

hsimpson wrote:Hvilken krets har du koblet ekstra-lysene inn på? Kan hende du må bruke en sterkere sikring hvis du har koblet deg inn på den originale lyskretsen.
Det er ikke jeg som har koblet opp disse lysene. Det ble gjort når sykkelen var ny, for 7 år siden :) Det er koblet inn på den originale lyskretsen, men hovedlyset slutter ikke å lyse. Det er lagt opp ekstra sikkring inni hovedlykta som går ut til de to andre. Det er den sikringa i lykta som går. Skal prøve noe som ingen elektrikkere liker nå.. Gå opp ett hakk på sikringsstørrelse.. Jeg har sett bedre oppkobling av ekstralys, men det er heller ikke den verste jeg har sett :p
Post Reply