Min ventilløfter – en presentasjon.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
toriamos
MC: Ducati ST2

Min ventilløfter – en presentasjon.

Post by toriamos »

Gamle travere her på forumet vil muligens huske at sykkelen kom i skade for å få en del vann på innsiden av motoren gjennom en tennplugg som var skrudd skjevt i.
Den gangen endte det med tretten tusen i reparasjon og renovering av motoren. Tore`s Efterfølger tok jobben og etter en vinter var sykkelen ”ferdig.” Jeg mente at en sykkel som ikke klarte å passere fire tusen omdreininger slettes ikke var ”ferdig” og etter mye om og men ble også ventilløfterene (hydrauliske) også byttet ut med noen brukte fra Gud vet hvor.
Jeg kjørte glad omkring.
Jeg kjørte så langt ( tja, noe over 50 mil) at sykkelen ble nesten tom for olje. Og der sto jeg og sykkelen på en Gudsforlatt bensinstasjon i Nordfjord og den eneste oljen de hadde til mc var en eller annen syntetisk racingolje. Bedre enn ingenting. Kjørte over femti mil tilbake til Trondheim. Oppdaga etter hvert en tikkelyd. Trodde faktisk først det var raslingen fra nøklene i tenningslåsen som laga lyden. Lyden eskalerte og ble av og til en rakling. Hørte igjen med Tore`s. Der ble den prøvekjørt, men de kunne ikke høre noen lyd. Det viste seg for øvrig at der i gården er hjelmene så lydtette at man knapt hører NOEN lyd når man er ute og kjører. Hvorfor man velger å putte på seg den mest lyddempende hjelmen som man har når man er ute for å lytte etter en ulyd er et mysterium. Det ble lansert noen teorier om at det kanskje kunne være clutchen? I og med at lyden helt tydelig kom fra toppen av motoren på høyre side, synes jeg ikke det var så sannsynlig. Det er duket for en second opinion.

Avgårde til Grostad. Der var de meget positive og brukte kort tid på å finne ut at lyden helt garantert kom fra toppen, høyre siden av motoren. Sannsynligvis en ventilløfter, ventilklapring. En kort telefon til Tore`s avslørte raskt at ventilløftere, DET hadde han ikke så mye greie på mente han. Dette selv om dette var samme fyren som faktisk monterte ventilløfterene inn i sykkelen min. Men siden jeg ikke er interessert i at folk som IKKE har greie på ventilløftere skal drive og plukke i sykkelen min unnlot jeg glatt å starte noen argumentasjon rundt forholdet. Krysset imidlertid av i min mentale kalender at det skal mye til før jeg gidder å vise meg der igjen.

Når man tror at en ventilløfter krangler, og man har en firesylindret motor, med til sammen 16 ventilløftere, så er det jo litt om å gjøre å finne ut HVILKEN som ikke oppfører seg. Grostad fikk prøve seg, og brukte i første omgang litt tid på å rense motoren, bytte olje, fastslå at det ikke var noen strammere eller lignende som laga lyden. Konkluderte med at jo da, - en ventilløfter var synderen. Da Grostad var dyrere en Motorport (merkeverksted) på akkurat denne jobben, ble den levert til Motorport. Det er verdt å nevne at Grostad ikke tok fem øre for det de hadde gjort – i og med at de ikke fikk reparert feilen. Et lite hurra til Grostad for sporty innstilling, god service og hyggelig folk. Anbefales.

Motorport høvla av toppen og titta på ventilløfterene. Alle så like ut. Ingen så ødelagt ut. De putta sykkelen sammen igjen. Tok en motorrens, fylte på olje, og fikk 3800,- for innsatsen. Prisen hadde vi blitt enige om så det var jo greit. Det leie er jo at ingen ventilløfter ble bytta ut. De mente at lyden kom og gikk på halvvarm motor og forsvant når motoren ble varm. Sånn var det også en stund. Etter hvert har tikkelyden blitt sterkere og går nå igjen over til en rakling av og til. Typisk er at den starter ved ca 2000 og blir sterkere opp til i overkant av 4000. Mener den dør ut over dette, men da er farten såpass høy og vindstøyen såpass sjenerende (Caberg åpningshjelm) at det er ikke greit å si.

Det åpenbarer seg noen valgmuligheter:
1. Hive sykkelen
2. Hive Tore`s efterfølger
3. Skifte ut alle ventilløfterene på høyre side. Åtte stykker, fem hundre kroner stykket + arbeid blir omtrent åtte tusen i rep.
4. Forholde seg til hypotesen om at problemet med en ventilløfter skyldes avleiringer og kjøre noen innvendige motorvasker og oljeskift.
5. Håpe at noen her har et magisk godt forslag.

Følgende er faktum:
Ulyden (tikkingen, raklingen) BLE bedre etter at Grostad hadde kjørt innvendig motorvask og tatt oljeskift. Etter at Motorport hadde den inne ble den faktisk langsomt verre igjen. Motorport (merkeverkstedet) putta på Motul 300V Sport 10w/40 helsyntetisk. Grostad bruker AGIP 15w/50 mineralolje.
1999 Ducati ST2
inunf
MC: Ymse

Re: Min ventilløfter – en presentasjon.

Post by inunf »

Kan ihvertfall si så mye som at på en såpass gammel sykkel så skal du ha mineralolje. Tror jeg. Du kan jo f. eks. kjøre til det stopper og kjøpe en brukt motor fra krangnes.

Er det hydrauliske løftere?
toriamos

Post by toriamos »

inunf wrote:Kan ihvertfall si så mye som at på en såpass gammel sykkel så skal du ha mineralolje. Tror jeg. Du kan jo f. eks. kjøre til det stopper og kjøpe en brukt motor fra krangnes.

Er det hydrauliske løftere?
Hva mineralolje gjelder så tror de fleste det, untatt merkeverkstedet. Antar at de vet hva de driver med. Men er ikke sikker. Krangnesen synes jeg kan være dyr på enkelte ting, i alle fall sykler. Mulig han ikke er dyr på motorer.
MEN, da tror jeg likevel det blir billigere å bytte åtte løftere. Resten av motoren er bra.
Jepp, ventilløfterene er hydrauliske. Sannsynligvis et lurt påfunn siden man da får automatisk justering av ventilåpningen. Dumt når det IKKE fungerer.
1999 Ducati ST2
916

Post by 916 »

15-50 olje er tykkere enn 10-40 olje både når den er kald og varm, så at ulydene er mindre med den er ikke så rart. Hydrauliske ventilløftere begynner å "klikke" når de blir slitt, men kan fungere lenge alikevel. Hvis motoren ellers går bra så er det ikke farlig med litt "romslige" ventilklaringer. Er du sikker på at ulyden ikke kommer fra registerkjede? Er litt usikker på din motor, men det er vanlig med hydraulisk strammer også her.
toriamos

Post by toriamos »

916 wrote:15-50 olje er tykkere enn 10-40 olje både når den er kald og varm, så at ulydene er mindre med den er ikke så rart. Hydrauliske ventilløftere begynner å "klikke" når de blir slitt, men kan fungere lenge alikevel. Hvis motoren ellers går bra så er det ikke farlig med litt "romslige" ventilklaringer. Er du sikker på at ulyden ikke kommer fra registerkjede? Er litt usikker på din motor, men det er vanlig med hydraulisk strammer også her.
Lyden skal bort - til slutt. Kan ikke kjøre med en sykkel som av og til høres om som ei sløv motorsag. (noe overdrevet) Registerkjedet har ikke jeg tenkt på. Men synes det er rart om hverken Tores, Grostad eller Motorport har vært inne på tanken. Er nok ganske overbervist om at det er en ventilløfter. Skal ta en innvendig rens snart og putte på 15-50-oljen til Grostad. Blir det bedre så kan jeg alltids kjøre ut sesongen uten å irritere meg alt for mye.
1999 Ducati ST2
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Hmm....ser du har en annen tråd om misfargede svanehalser. Rakk å svare på den før jeg så denne tråden. Kanskje en ide å se på ventilløfterne som gjelder den aktuelle sylinderen som gir deg avvik fra fargen på de andre. Er på ingen måte kyndig i dette, men man må tenke litt zen her....
toriamos

Post by toriamos »

Tumbleweed wrote:Hmm....ser du har en annen tråd om misfargede svanehalser. Rakk å svare på den før jeg så denne tråden. Kanskje en ide å se på ventilløfterne som gjelder den aktuelle sylinderen som gir deg avvik fra fargen på de andre. Er på ingen måte kyndig i dette, men man må tenke litt zen her....
Vi tenker likt (når det gjelder boka også antageligvis) MEN jeg skal synkroniserer forgasserene først. Om det eh.. får den siste svanehalsen til å blåne så har vel ikke ventilløfteren noe med noe som helst å gjøre, untatt å lage ulyd.

Når det gjelder ulyden (tikking, rasling, rakling) så er den noe periodisk. Var nettopp ute og tok en liten enogenhalver, og hørte faktisk ikke lyden i det hele tatt. Motoren brummet og malte. Rare greier. I går gikk den tvungent, og samtidig raklet det i hytt og pine. Virker som den ikke helt "slipper" men blir holdt igjen av noe når denne raklingen er der. Og den er der desverre vanligvis hele tiden.
1999 Ducati ST2
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

raklelyd kombinert med dårligere drag, høres alvorlig ut for meg. Hadde det vært min sykkel ville jeg ikke kjørt en meter før det var fikset.
Hvis det er svikt i oljetrykket/tilførselen til en løfter eller to, så vil ikke de ventilene få den åpningen/tidene som de skal ha. Da kan man få dårligere drag kombinert med lyder. Nå skriver jeg helt generelt, kjenner ikke denne sykkelen. Har litt erfaring med hydrauliske løftere fra bilen min hvor jeg fikset 12 av 24 løftere i vinter. De var fulle av guffe og var blitt helt stive. Dette gav ikke dårligere drag, bare irriterende tikkelyder.
toriamos

Post by toriamos »

pelsen wrote:raklelyd kombinert med dårligere drag, høres alvorlig ut for meg. Hadde det vært min sykkel ville jeg ikke kjørt en meter før det var fikset.
Hvis det er svikt i oljetrykket/tilførselen til en løfter eller to, så vil ikke de ventilene få den åpningen/tidene som de skal ha. Da kan man få dårligere drag kombinert med lyder. Nå skriver jeg helt generelt, kjenner ikke denne sykkelen. Har litt erfaring med hydrauliske løftere fra bilen min hvor jeg fikset 12 av 24 løftere i vinter. De var fulle av guffe og var blitt helt stive. Dette gav ikke dårligere drag, bare irriterende tikkelyder.
Det dårlig draget KAN være subjektivt. Det HØRES ut som draget er dårlig - motoren gikk mer "frigjort" i går enn i forigårs. Skal faen meg ikke banne på at selve motorytelsen er påvirket i det hele tatt.
Når det gjelder guffe og andre gufne ting som kan finne på å invadere en hydraul, så er både Grostad og Motorport skjønt eninge om at innvendig motorvask samt oljeskift KAN gjøre susen. Begge later til å mene at avleiringer kan være problemet. Skal uansett kjøre på med en motorvask før jeg skifter til litt tykkere mineralolje.
Akkurat nå (dvs i går da jeg kjørte et par timer) gikk motoren som ei klokke, og ulyder hørtes ikke. Erfaringsmessig er ulyden periodisk - noe som jeg synes gjør saken enda mer mystisk. Avleiringer i en hydraul kommer vel ikke og går?
Som oftest detter lyden bort når turtallet synker til under 2000rpm, men IKKE altid. Noen ganger rakler det uansett turtall.
1999 Ducati ST2
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

har forflyttet meg til Munchen siden forrige innlegg, og har smakt på det lokale brygget. :D
dårlig drag og lyder pleier å være ensbetydende med ras, har kjørt RR og når noe slikt inntreffer er det bare å stoppe, man kommer ikke til mål likevel. Har prøvd å kjøre videre, men da ble det bare dyrere å fikse.
Nå er det nok ikke så alvorlig her, men høylydt rakling er metall mot metall, og da slites ting fort.
Oljetrykksrelaterte feil pleier å øke i lyd når turtallet og oljetrykket synker, litt motsatt av dette her.
Det er sikkert lurt å prøve en motor-rens, det koster jo ikke allverden.
Når det gjelder mineral eller syntetisk på gamle motorer, så bryr ikke jeg meg om å høre på de som hevder at gammel motor skal ha mineralolje, her i gården er det Mobil 1 på alle motorene. Jeg vet nok om olje til å være trygg på det valget.
toriamos

Post by toriamos »

Nå står motorvask i alle fall for døren, samt oljeskift.
Fikk denne mailen fra Canimport A/S, selvfølgelig gjengitt uten tillatelse:

"Ja, jeg tror at 1 stk QMI Innvendig Motorvask (kr. 136,00 eks mva,) og 1 stk
QMI Motorbehandling (kr. 319,00 eks mva.) vil fjerne raklingen.

Jeg vil dessuten anbefale vår RP MaxCycle helsyntiske olje for 1/2 pris
første gang du kjøper den. Den oljen vil holde ventilene og motoren ren. "

Alt er bestilt og sendes i dag. Forsøkte QMI-innvendig motorvask på en gammel Bluebird, kan ikke si jeg merka noen forskjell da. Men det ble ikke værre heller. Typen fra Canimport tror i alle fall at behandlingen skal fjærne raklingen.
Det er sannelig spennende tider.
1999 Ducati ST2
StenR

Post by StenR »

Litt enig med pelsen jeg... har du fått målt oljetrykket? Synes egentlig det er litt rart at lyden kanskje "forsvinner" ved turtall. Det + at det ble bedre med tykkere olje, får meg til å mistenke at det kan ha noe med oljetrykket å gjøre. Husker ikke alt som har vært gjort med den sykkelen din, men jeg hadde fått målt oljetrykket, rensa sila i sumpen og målt slitasjen på skovlene i oljepumpa. Trodde ellers at lyder mellom 2 og 4000 rpm som forsvinner ved høyere rpm's som oftest var relatert til kamkjede.
toriamos

Post by toriamos »

StenR wrote:Litt enig med pelsen jeg... har du fått målt oljetrykket? Synes egentlig det er litt rart at lyden kanskje "forsvinner" ved turtall. Det + at det ble bedre med tykkere olje, får meg til å mistenke at det kan ha noe med oljetrykket å gjøre. Husker ikke alt som har vært gjort med den sykkelen din, men jeg hadde fått målt oljetrykket, rensa sila i sumpen og målt slitasjen på skovlene i oljepumpa. Trodde ellers at lyder mellom 2 og 4000 rpm som forsvinner ved høyere rpm's som oftest var relatert til kamkjede.
Mnja jo - kamkjedet ble bytta i 2005, og sykkelen har ikke gått veldig mye siden da. Har man ikke en lampe som lyser om oljetrykket er for lavt? Skulle mene det. Hos meg slukker den lampa fort etter at motoren er i gang. Klapre-tikkelyden er forøvrig BÅDE periodisk og ulogisk. Noen ganger rakler den fra start til mål på alle turtall (som om lyden har hengt seg opp) andre ganger rakler det fra start, men så snart oljetrykket stiger forsvinner den. For så å komme krypende tilbake i takt med turtallet. Og noen ganger tikker det bare lavt.
Jeg sier ikke at lyden forsvinner ved turtall over 4000 egentlig, jeg sier vel mest at lyden synes å forsvinne, men dette kan skyldes at den drukner i vindstøy og motorbråk samt at intervallet i klapringen blir så rask at den forandres fra klapring/tikking til en jevn lyd som er høyere i tone og kanskje ikke så hørbar.
Kommer sannsynligvis ikke til å levere den inn igjen i år, men tar en motorvask pluss pluss og ser hva som skjer. Skjer det ingenting skal sykkelen inn når sesongen er slutt for å bytte ventilløftere ELLER jeg kommer over en brukt motor som er i god stand. Regna ut at jeg med kjøpesummen på 19000,- nå har brukt 50000,- på sykkelen på tre år. Og da er ikke olje, og bensin medregnet. Jeg KAN å bruke penger :)
1999 Ducati ST2
toriamos

Post by toriamos »

Da er forskjellige QMI-produkter hentet på posten. Vi har Invendig motorvask, motorbehandling, drivstoff-forbedrer og en artig olje som heter Royal Purple. Den invendige motorvasken skal tilsettes mens sykkelen idler, så skal sykkelen stå på tomgang i tjue minutter. Vel, sykkelen min er luftavkjølt og ble VEL varm under behandlingen. Den stoppa faktisk til slutt, men da hadde det gått over et kvarter så vi sier det er bra. Alle disse produktene juger på seg at de er bra for ventiler og/eller hydrauliske ventilløftere. Uten spesielle problemer (untatt sånne typiske som et nytt eksosanlegg som ikke tar hensyn til tappeskruen for motorolje og må demonteres før oljeskift - litt tungvint) ble alt gjennomført nesten etter boka. Med ny olje, oljefilter og motorbehandling på, kjørte jeg sammenhengende en times tid, for det står det at man skal. Hjalp dette på tikkingen, ventilklapringen? Ble motorgangen bedre? Ble bensinforbruket lavere? Ble sykkelen mer lettstartet?
Skal kjøre femti mil X 2 i helga. Venter med konklusjonen til da.

QMI og Royal Purple
Image
1999 Ducati ST2
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Har ikke den gamle motren der primærkede? Altså et kjede fra veiv til girboks, slik mange av CB motorene hadde?
Ifølge datidens mekanikere, nå pensjonister, var dette en hyppig kilde til støy. Kjører selv en støyende Honda V-twin og løsningen er ørepropper. På tross av de får jeg parnoideanfall og er stadig sikker på at et motorras er nært forestående. De har jeg trodd i sikker 40 000km nå. Både denne og den forrige går enda :-)
Post Reply