Choken sklir tilbake på CBR 125

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Choken sklir tilbake på CBR 125

Post by Æ'ndalitten »

Som dere ser i overskriften kjører jeg en CBR 125. Der er choken en slags knapp du drar opp for choke effekt. den ditter på styret. (Den runde med en slags Z på, under speedometeret)
Image

Etter jeg har varmet opp sykkelen trykker jeg den helt ned, (gradvis), og etter en liten stund har den seget opp 1/10 av full "vandring".
Det jeg lurer på er om dette skal skje eller om det er noe som er unormalt ved dette. :?
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Er vel normalt det, min går tilbake litt også står den 5/10 av vandringa til jeg skrur den av
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Men den eneste måten jeg kan skru av choken på er å dytte ned knappen. Men den kommer til stadigheter opp igjen... :x
Har ikke merket noe på kjøringen eller gangen til motoren, men det var bare litt underlig at den ikke ville holde seg nede...
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Æ'ndalitten wrote:Men den eneste måten jeg kan skru av choken på er å dytte ned knappen. Men den kommer til stadigheter opp igjen... :x
Har ikke merket noe på kjøringen eller gangen til motoren, men det var bare litt underlig at den ikke ville holde seg nede...
Den sklir altså opp så choken aktiveres? Det er jo ikken no bra...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Æ'ndalitten wrote:Men den eneste måten jeg kan skru av choken på er å dytte ned knappen. Men den kommer til stadigheter opp igjen... :x
Har ikke merket noe på kjøringen eller gangen til motoren, men det var bare litt underlig at den ikke ville holde seg nede...
Den sklir altså opp så choken aktiveres? Det er jo ikken no bra...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Tror ikke den aktiveres, for dette skjer mens sykellen ikke er i bruk også.
Men nå er jeg virkelig usikker, for jeg merker ingenting på fart, lyd, effekt eller noe selv om den sklir opp igjen.

som sagt går den ikke opp mer enn 1/8-1/10 og den har vært sånn hele tiden..
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvis det er wire mellom knappen og chokemekanismen på forgasseren, kan det være at wiren er for lang eller justert feil. Når du da trykker choke-knappen helt inn, vil du lage en bøy på wiren inne i hylsa. Etterhvert vil da naturligvis wiren rette seg ut igjen, og da kommer knappen oppover.

Så mitt råd er at du sjekker på forgasseren når choken er helt av, og ser hvor langt ned knappen er trykket. Hvis knappen ikke er trykket helt ned så er wiren for lang eller feil justert.

Litt vanskelig å forklare, men du skjønner sikkert hva jeg mener ??? :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

hehe jeg fatta det hvertfall!
Flink du jalmar :wink:
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Spør de på verkstedet; skal snart innom for 100milsservisen uansett...har problem med at bakbremsen ikke tenner bremselyset også. Får fiksa det de! :wink:
Post Reply