Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Espen B
Posts: 13
Joined: 16 Jul 2007 13:21

Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Post by Espen B »

Har akkurat satt på nytt eksosanlegg på scooteren min (et Giannelli Extra trimpotte).
Når jeg gjore dette la jeg merke til at der er en innsnevring i eksosmanifoilen (på sylinderen).
Ser en inn mot flensen ser det ut som dette:
Image
Det jeg lurer litt på er om jeg skal slipe vekk denne innsnevringen (i rødt) :-k

Nå er jeg på ingen måte noe ekspert på 2-takts motorer, men jeg ser jo for meg at det kan være en fordel med litt større åpning til eksosen. På samme tid er jeg redd for at denne åpningen er "tunet" for gi motoren riktige "arbeidsforhold", så hvis jeg fjerner den så vil faktisk scooteren gå dårligere.... :-s

Er det noen som har noen meninger om dette er noe jeg kan gjøre, eller om jeg for all del IKKE bør gjøre det?
Quizzard
Posts: 16
Joined: 28 Jul 2007 21:04
MC: 2002 Aprilia SR50 Ditech,original om man ser bort fra en liten gameboytuning :) Morsom scooter med godt drag og fart.

Re: Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Post by Quizzard »

Hei,ser du har potte som jeg trenger har du en link eller adresse til meg?,min er potte tett og vil ikke ha trimpotte så jeg ber om å bli stoppet da denne går fort som den gjør :) trenger derfor en del forslag.
Espen B
Posts: 13
Joined: 16 Jul 2007 13:21

Re: Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Post by Espen B »

Kjøpte anlegget fra http://www.mc-deler.no.
Hvis du går inn på Priser, så blar du deg frem til riktig scooter derifra.

Her er forøvrig en link direkte til anlegget jeg har kjøpt:
http://www.mc-deler.no/results.asp?Id=A ... &offset=20 (ZZ-716318)
Dette er forøvrig et effekt anlegg.
User avatar
Matape
Posts: 276
Joined: 04 Jan 2007 17:39
MC: Tempo Panter 460 med 6hk 50s sylinder(utvendig helt lik orginalen)
Location: Nesodden, liten halvøy sør for Oslo

Re: Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Post by Matape »

Slip vekk innsnevringen, det er en del av plomba ;-)
Akkurat som det er innsnevring på innsuget på TSX.
1981 Tempo Panter 460 :D
Kjøper deler hvis noen har ;)
Espen B
Posts: 13
Joined: 16 Jul 2007 13:21

Re: Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Post by Espen B »

Slip vekk innsnevringen, det er en del av plomba
Er du sikker på at det er en del ab plomberingen?
Jeg ender ikke opp med en scooter som går DÅRLIGERE hvis jeg sliper denne innsnevringen vekk :shock:

Hvis jeg har forstått det riktig må motoren ha et "mottrykk" for å gå skikkelig. Kan det tenkes at innsnevringen er der for å danne et slikt mottrykk - eller er det bare eksosanlegget som sørger for dette?
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Post by Honda_NSR »

Jeg ville trodd at mottrykket ga bedre bunndrag, men ikke toppdrag
User avatar
Matape
Posts: 276
Joined: 04 Jan 2007 17:39
MC: Tempo Panter 460 med 6hk 50s sylinder(utvendig helt lik orginalen)
Location: Nesodden, liten halvøy sør for Oslo

Re: Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Post by Matape »

Espen B wrote:
Slip vekk innsnevringen, det er en del av plomba
Er du sikker på at det er en del ab plomberingen?
Jeg ender ikke opp med en scooter som går DÅRLIGERE hvis jeg sliper denne innsnevringen vekk :shock:

Hvis jeg har forstått det riktig må motoren ha et "mottrykk" for å gå skikkelig. Kan det tenkes at innsnevringen er der for å danne et slikt mottrykk - eller er det bare eksosanlegget som sørger for dette?
Riktig at den skal ha motstand (både i eksos og luftfilter), men det dannes av potta og har ingenting med porten å gjøre.
Hadde det vært porten så hadde ikke mopeden til faren min kjørt i det hele tatt.
1981 Tempo Panter 460 :D
Kjøper deler hvis noen har ;)
Espen B
Posts: 13
Joined: 16 Jul 2007 13:21

Re: Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Post by Espen B »

Det er bare å avblåse tråden. Jeg tok av eksosanlegget - for å slipe - men når jeg så nærmere på manifolen viste det seg at "innsnevringen" forsatte helle veien inn i sylinderen.
Så - ikke noe sliping :?

Nå skal jegf forøvrig bestille noen deler til sykkelen, og i den forbindelse lurte jeg på om jeg skal bestille en ny/bedre (trim)reedventil. Men jeg er i tvil om det har noe for seg å bytte reedventilen - er der noe å hente?
User avatar
Matape
Posts: 276
Joined: 04 Jan 2007 17:39
MC: Tempo Panter 460 med 6hk 50s sylinder(utvendig helt lik orginalen)
Location: Nesodden, liten halvøy sør for Oslo

Re: Innsnevring i eksosmanifoil - Aprilia SR50 DiTech

Post by Matape »

Har kanskje noe å si på gassrespons, men jeg gidder ikke å bruke penger på trimreed til min.
1981 Tempo Panter 460 :D
Kjøper deler hvis noen har ;)
Post Reply