Intervaller oljeskift
- hansp
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km - Location: Buriram Thailand
Intervaller oljeskift
Har en Honda 600cbr, mangler servicebok til denne, men sikkert noen her som kan gi svar. Hvor langt mellom oljeskift/filter? Stort sett bare langkjøring på sykkelen (til og fra jobb 6 mil hver vei). Hva slags olje er best?? Mens jeg er i gang ,hva med plugger noen som vet hvor ofte dette skal byttes??
Hans Petter
Re: Intervaller oljeskift
Jeg mener 600 mil er et bra intervall for oljeskift.
Mht oljetype er jeg også usikker. Har en ny Varadero selv og er usikker på om den trenger "biff" (syntetisk) eller om halvsynt ev. mineralisk er bra nok. Med såvidt hyppig skift, dropper jeg gjerne det dyreste hvis nytten er den samme.
Mht oljetype er jeg også usikker. Har en ny Varadero selv og er usikker på om den trenger "biff" (syntetisk) eller om halvsynt ev. mineralisk er bra nok. Med såvidt hyppig skift, dropper jeg gjerne det dyreste hvis nytten er den samme.
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Jeg pleier å skifte relativt ofte på sykkelene mine. Olje er billig, tross alt. En 4 liters dunk på biltema koster 219kr(statoil olje), i 5w 40 og 5w 50 syntetisk og er helt kurant olje. Begge disse ville jeg tro duger fint på sykkelen din. Høngamle sykler skal vel kanskje ha mineralolje eller halvmineral, men tror det gjelder mer virkelig gamle sykler. Da blir det ofte slik at det kommer blådrøyk ut når man kjører syntetisk pga syntetisk er for tynn i forhold til hva motoren er laget for. Jeg tipper din skal ha syntetisk, så er nok et meningsløst poeng her. Det går nok fint å bytte ved 6000 km. Da tar du filteret i samme slengen. Selv bytter jeg olje hver 3000 og filter med olje hver 6000. Eneste som skjer med gammel olje er at den ikke helt greier å holde tykkelsen ved veldig høy varme og forblir tykkere ved lav temp. 5w 50 blir til 15w 30 i ekstreme fall. Bruker selv Mobil 1 på banekjøring, og man bruker ofte litt grommere olje på turbobiler, om man ikke bruker racingolje(er vel det samme for sykler med de som driver banekjøring). Den blir ikke så tynn når du kjører på bane osv når tempen blir drithøy. Men man bør prøve å holde den under 100 grader. Over det blir selv 5w50 litt tynn og oljetrykket faller. Men siden du bruker sykkelen til jobbkjøring kan du bare glemme å tenke på sånt.
Har aldri hatt oljetrykksmåler på sykkel, men tror du skal tyne lenge for å få farlige høye temperaturer og for lavt trykk. Det står millioner av sider av dette på forumet rundt om kring, så jeg gidder ikke å starte en ny motoroljedebatt ellers. Diskusjon om motorolje pleier å bli både amper og voldsomt detaljert. Det er like mange meninger om motorolje som det er innbyggere i Norge omtrent.
Plugger bytter jeg ikke så ofte. Moderne plugger holder veldig lenge. Det er greit å se på dem en gang i blant for å sjekke farge osv, men om sykkelen er treigstartet er det bare å gi dem et puss stort sett.
Service på sykkelen er ikke noe å spare på. Bedre å bytte ting en gang for ofte enn en gang for lite
PS: har du våt clutch bør du bruke egen MC olje. Er clutchen din tørr kan du fint bruke vanlig olje som beskrevet over

Plugger bytter jeg ikke så ofte. Moderne plugger holder veldig lenge. Det er greit å se på dem en gang i blant for å sjekke farge osv, men om sykkelen er treigstartet er det bare å gi dem et puss stort sett.
Service på sykkelen er ikke noe å spare på. Bedre å bytte ting en gang for ofte enn en gang for lite

PS: har du våt clutch bør du bruke egen MC olje. Er clutchen din tørr kan du fint bruke vanlig olje som beskrevet over

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Egen MC olje ? Hva er det ? Gearkassa og clutchen min går i samme oljebadet 15-50 mineral olje. Når jeg leser bakpå oljeboksene så kan jeg ikke se noen forskjell i spesifikasjonene på olja til bil og motorsykkel.
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Jeg har hørt(mer ubekreftede rykter) fra ulike hold at de dedikerte MC oljene inneholder noe som gjør at clutchen virker bedre. Vanlig clutch, som bader i samme olje som motoren, har en tendens til å bli rykkete og huggete med vanlig motorolje til bil. MC racing oljene derimot har visse ting ved seg som motvirker disse egenskapene. Jeg skulle lagt til over at dette er noe jeg ikke har fått sjekket grundigere eller prøvd selv. Har alltid trodd på det og brukt MC olje på de jeg har hatt som har hatt våt clutch(det vil si nesten alle syklene), men den jeg kjører nå har "tørr clutch". Det står faktisk også på biltemas hjemmesider:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=91161
"Oljens friksjonstilpassede egenskaper gjør at man unngår rykk, hugg, sluring eller fastklebing i mc-clutchen"
Vi er nå langt nede i Olje anatomien, og debatten kan fort spore av og bli en striptease i oljekunnskaper. Det går helt sikkert greit å bruke vanlig motorolje til sykkel. Jeg har ikke prøvd og kan ikke bekrefte det ene og det andre, jeg slang på PS - linja i går kveld da jeg kom på at det var noe rundt dette med MC-clutch og motorolje. Kan for all del tenkes at dette er bullshit, men kanskje noen andre vet mer om det ?
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=91161
"Oljens friksjonstilpassede egenskaper gjør at man unngår rykk, hugg, sluring eller fastklebing i mc-clutchen"
Vi er nå langt nede i Olje anatomien, og debatten kan fort spore av og bli en striptease i oljekunnskaper. Det går helt sikkert greit å bruke vanlig motorolje til sykkel. Jeg har ikke prøvd og kan ikke bekrefte det ene og det andre, jeg slang på PS - linja i går kveld da jeg kom på at det var noe rundt dette med MC-clutch og motorolje. Kan for all del tenkes at dette er bullshit, men kanskje noen andre vet mer om det ?
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Der er rådene helt soleklare; bruk aldri bilolje på mc. Så vidt jeg har forstått, er det særlig fordi oljen ikke er for gearkassa. Vi bruker jo ikke motorolje på girkassa til bil heller. Du sier spek'en er lik.. er den lik ift klassifisering og bokstavkoder? I såfall er det jo interessant. Utover det er jeg IKKE petrokjemiker eller noe annet som tilsier den minste kompetansePollti wrote:Egen MC olje ? Hva er det ? Gearkassa og clutchen min går i samme oljebadet 15-50 mineral olje. Når jeg leser bakpå oljeboksene så kan jeg ikke se noen forskjell i spesifikasjonene på olja til bil og motorsykkel.

Av det lille som står bakpå kannene så ser det likt ut ihveretfall. Men i går pusha Honda gnomen Motul 4T olje på meg. AGIP 15-50 kunne han bare skaffe i 180 liters fat.
Oljeskiftet er gjort så blir det prøvekjøring i kveld så får vi se om gearkassa og clutchen liker det.

Jeg bruker også den... nøyer meg med 5100, halvsyntetisk.
Inntil jeg overbevises om annet, er det bra nok.
Inntil jeg overbevises om annet, er det bra nok.
Tja. 3000 heter den jeg kjøpte. Bortsett fra at den er vanskelig å peile så syntes jeg det ble mindre mekanisk rakkel på prøveturen. Det ble det sikkert ikke da , det sitter nok mellom ørene antar jeg. Nå vet jeg ikke hva slags olje som var på fra før , har det vært gal olje så det kan jo være et snev av sannhet i det kanskje ?
Nå frir clutchen ordentlig ihvertfall, det gjorde den ikke før. Og det kan jo kanskje skyldes olja ? Det som ble tappet av var ihvertfall mye mere tyntflytende enn det som ble fyllt på.
Nå frir clutchen ordentlig ihvertfall, det gjorde den ikke før. Og det kan jo kanskje skyldes olja ? Det som ble tappet av var ihvertfall mye mere tyntflytende enn det som ble fyllt på.
-
Motul er kjennt for å gi lite mekanisk støy, ikke at det egenetlig har så mye å si, men det er behagelig for paronide som meg. (hvorfor kjører jeg på Biltema 5-50 da troPollti wrote:Tja. 3000 heter den jeg kjøpte. Bortsett fra at den er vanskelig å peile så syntes jeg det ble mindre mekanisk rakkel på prøveturen. Det ble det sikkert ikke da , det sitter nok mellom ørene antar jeg. Nå vet jeg ikke hva slags olje som var på fra før , har det vært gal olje så det kan jo være et snev av sannhet i det kanskje ?

Når den du tømmte ut er mye tynnere er det ikke rart det blir mindre støy. Det er sammenheng mellom tykkelse og støy og mange bruker litt tykkere olje av den grunn. At den var tynn tyder på det var på høy tid å skifte hvertfall.
-
Rådene kommer stort sett fra produsentene som gjerne ser at vi bruker noen hundrelapper ekstra på MC olje.Lølle wrote:Der er rådene helt soleklare; bruk aldri bilolje på mc. Så vidt jeg har forstått, er det særlig fordi oljen ikke er for gearkassa. Vi bruker jo ikke motorolje på girkassa til bil heller. Du sier spek'en er lik.. er den lik ift klassifisering og bokstavkoder? I såfall er det jo interessant. Utover det er jeg IKKE petrokjemiker eller noe annet som tilsier den minste kompetansePollti wrote:Egen MC olje ? Hva er det ? Gearkassa og clutchen min går i samme oljebadet 15-50 mineral olje. Når jeg leser bakpå oljeboksene så kan jeg ikke se noen forskjell i spesifikasjonene på olja til bil og motorsykkel.
En helsyntetisk olje vil uansett formål (Bil/mc) beholde viskositeten bedre enn mineralske og delsyntetiske uansett om de er MC-olje eller ikke. Derimot er det en del bil oljer som er for glatte til våt-clutchen på mange MCer. Min erfaring så langt har vært problemfri (Mobil 1 og Biltema) men mange andre har dette problemet, i noen tilfeller også når de bruker enkelte MC-oljer.
Joda Babel, det var nok på tide selv om den bare var gått rundt 2800 km. Mistenker sterkt at det må ha vært gal olje på den. Selv i dag er jeg av den oppfatning at mekanisk støy er redusert og som en hyggelig biting så frir clutchen ordentlig nå også. Faktisk så trodde jeg at det var for tjukk olje på den siden clutchen hang litt. Selv justering hvor clutcharmens bevegelse ble juster iht verkstedmanualen hjalp ikke.
Ble litt inspirert så bytta på min ikveld. Olje óg filter. Har dog godt noen 1000 over men men. Bedre sent enn aldri sies det 

-
Doh, det hørtes da ut som en drittolje som var der fra før.Pollti wrote:Joda Babel, det var nok på tide selv om den bare var gått rundt 2800 km. Mistenker sterkt at det må ha vært gal olje på den. Selv i dag er jeg av den oppfatning at mekanisk støy er redusert og som en hyggelig biting så frir clutchen ordentlig nå også. Faktisk så trodde jeg at det var for tjukk olje på den siden clutchen hang litt. Selv justering hvor clutcharmens bevegelse ble juster iht verkstedmanualen hjalp ikke.
Klutsjproblemet ditt høres jo ut som motsatt av hva som vanligsvis er problemet. Biloljer kan få klutsjen til å glippe når den er i fullt grep. Godt å høre at det ble bedre da.